Komisja Europejska mianowała Catherine Trautmann na nowego europejskiego koordynatora transeuropejskiego korytarza transportowego Morze Północne - Morze Bałtyckie.
Ogłosił to w jednym z ostatnich aktów sprawowanego mandatu ustępujący wiceprzewodniczący Siim Kallas, odpowiadający w UE za sprawy transportu.
Catherine Trautmann jest byłą burmistrz miasta Strasburg i długoletnią posłanką do Parlamentu Europejskiego. Zastąpi na tym stanowisku Pavla Telička.
Trautmann ma "znaczne doświadczenie w pracy z instytucjami europejskimi", informuje KE. Zebrała także duże doświadczenie w dziedzinie transportu, rozwiązując m.in. problem miejskiego węzła komunikacyjnego w Strasburgu, przyczyniając się do rozwoju kolei dużych prędkości oraz rozbudowy dróg wodnych i portów w transporcie śródlądowym.
Trautmann była silnie zaangażowana w pozyskanie, sfinansowanie i budowę odcinka kolei dużych prędkości TGV-Est między Paryżem a Strasburgiem.
Wielomodalny korytarz w sieci TEN-T, Morze Północne - Morze Bałtyckie, ma długość 2500 km i rozciąga się od Antwerpii i Rotterdamu na zachodzie, przez Niemcy i Polskę do granicy białoruskiej i do portów państw bałtyckich w Kłajpedzie, Windawie (Ventspils), Rydze i Tallinie.
Obejmuje on trasy kolejowe, drogowe, porty lotnicze, terminale kolejowo-drogowe, śródlądową drogę wodną "Mittelland Kanal" (Kanał Śródlądowy), obejmujący drogi wodne na obszarze pomiędzy Odrą a niemieckimi, holenderskimi i flamandzkimi portami oraz połączenia "autostrady morskiej" do Finlandii.
Kluczowym dla Polski projektem jest "Rail Baltica", linia kolejowa o standardowej szerokości toru według norm UIC, prowadząca z północno-wschodniej Polski do Kowna, Rygi i Tallinna.
Korytarz ten krzyżuje się w Polsce z innym korytarzem sieci TEN-T, tj. Bałtyk - Adriatyk.