Porty, logistyka

Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury - w czerwcu 2023 r. rząd uchwalił program wieloletni, który zapewnia finansowanie kluczowych inwestycji na Pomorzu towarzyszących strategicznym projektom energetycznym. W ramach środków z programu powstanie nowa linia kolejowa, nowa droga krajowa oraz konstrukcja morska - pirs do rozładunku (MOLF). Na realizację tych inwestycji łącznie przewidziano ponad 4,7 mld zł.

Porozumienie określające zasady współpracy przy budowie MOLF (Marine Off-Loading Facility) podpisały 19 lipca 2023 roku Polskie Elektrownie Jądrowe oraz Urząd Morski w Gdyni. Inne źródła przedstawiają wydarzenie w sposób następujący: Spółka Polskie Elektrownie Jądrowe i Urząd Morski w Gdyni podpisały we wtorek umowę na budowę finansowanej z budżetu państwa ok. 1000 m konstrukcji morskiej do rozładunku przy planowanej elektrowni jądrowej na Pomorzu. Rząd przeznaczył na ten cel 900 mln zł.

"Budowa elektrowni jądrowej to jedno z głównych wyzwań, jakie stoją przed polskim sektorem energetycznym w ciągu najbliższych kilkunastu lat. Ta wielka inwestycja wymaga jednak wzniesienia infrastruktury towarzyszącej, która powstanie w pierwszej kolejności. Nowa linia kolejowa, nowa droga krajowa oraz konstrukcja morska MOLF służąca do rozładunku elementów do budowy elektrowni, które przypłyną drogą morską, to trzy zasadnicze inwestycje, które musimy ukończyć, aby elektrownia mogła powstać. Cieszę się, że konstrukcja MOLF będzie realizowana przez Urząd Morski w Gdyni, który w ostatnich latach przeprowadził m.in. budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną" - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

"Urząd Morski w Gdyni, przy wsparciu spółki Polskie Elektrownie Jądrowe, przystępuje do realizacji budowy konstrukcji MOLF, co jest możliwe dzięki podjętej przez rząd decyzji o powołaniu programu wieloletniego dla sfinansowania infrastruktury towarzyszącej dla elektrowni jądrowej w Lubiatowie-Kopalinie. MOLF to kluczowy dla terminowej realizacji inwestycji element infrastruktury towarzyszącej i jestem przekonana, że dzięki profesjonalizmowi i doświadczeniu Urzędu Morskiego w Gdyni MOLF powstanie na czas" - powiedziała Anna Łukaszewska-Trzeciakowska, Pełnomocnik Rządu ds. Strategicznej Infrastruktury Energetycznej.

Na mocy podpisanego porozumienia Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni będzie odpowiedzialny za pozyskanie niezbędnych zgód, a następnie wybudowanie konstrukcji morskiej (pirsu) przy elektrowni jądrowej na Pomorzu. Porozumienie szczegółowo precyzuje wymagane parametry techniczne planowanej konstrukcji, określa podział obowiązków, a także wstępny plan realizacji prac przygotowawczych, administracyjnych oraz właściwego procesu budowy.

Dzięki konstrukcji największe elementy na budowę elektrowni zostaną przetransportowane drogą morską. Dotyczy to przede wszystkim ładunków ponadnormatywnych, takich jak zbiornik reaktora, wytwornica pary i inne elementy modułowe oraz wyposażenie elektrowni jądrowej. Budowa konstrukcji usprawni też dostawy materiałów budowlanych, a następnie bezpieczną eksploatację obiektu jądrowego w preferowanej lokalizacji na Pomorzu.

"Realizowana przez Urząd Morski w Gdyni konstrukcja morska jest jedną z kluczowych inwestycji, która umożliwi sprawny transport i rozładunek wielkogabarytowych elementów budowanej na Pomorzu elektrowni jądrowej. Projekt ten wraz z nową drogą dojazdową i nowymi oraz zmodernizowanymi połączeniami kolejowymi, przyczyni się także do rozwoju regionu i podniesienia jakości usług transportowych oferowanych mieszkańcom i turystom" - powiedział Łukasz Młynarkiewicz, p.o. prezes Polskich Elektrowni Jądrowych.

"Urząd Morski w Gdyni posiada bogate doświadczenie i kompetencje w zakresie budowy i utrzymania konstrukcji morskich, w tym obiektów infrastruktury portowej i dostępowej. W przypadku budowy elektrowni jądrowej w województwie pomorskim, efektem naszej pracy będzie konstrukcja morska umożliwiająca rozładunek w pobliżu budowy elektrowni. Do tej konstrukcji morskiej będą cumowały statki z elementami wyposażenia elektrowni jądrowej. To rozwiązanie będzie tańsze niż budowa fabryki na zapleczu elektrowni. Cieszymy się, że potencjał administracji morskiej został zaangażowany do kolejnej inwestycji, strategicznej z punktu widzenia bezpieczeństwa energetycznego Polski. Sama budowla, po wybudowaniu elektrowni, nie zostanie rozebrana, wzbogaci infrastrukturę hydrotechniczną na tym odcinku naszego wybrzeża" - powiedział Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Pomorskie gminy, w których powstają strategiczne inwestycje energetyczne lub przez które przebiegają trasy dostaw materiałów dla tych inwestycji, otrzymają także możliwość uzyskania wsparcia finansowego z dodatkowego rządowego programu wieloletniego, nad którym trwają obecnie prace. Jego najważniejsze założenia to poprawa infrastruktury drogowej w otoczeniu realizowanych inwestycji oraz usług związanych z edukacją i służbą zdrowia. Szczegóły oraz dokładny zakres terytorialny przedsięwzięcia będzie uzgadniany przez stronę rządową w porozumieniu z pomorskimi samorządami oraz inwestorami odpowiedzialnymi za poszczególne inwestycje strategiczne.


MOLF - charakterystyka według stanu wiedzy z maja 2022 r.

Ze względu na wymagania w zakresie transportu elementów ponadnormatywnych, stanowiących
elementy składowe elektrowni jądrowej, niemożliwych do przewiezienia drogą lądową, planuje się
budowę konstrukcji morskiej do rozładunku w pobliżu umiejscowienia każdego wariantu
lokalizacyjnego. Ładunki ponadnormatywne będą dostarczane drogą morską do portów
pośrednich w Gdańsku lub w Gdyni, z których, po przeładowaniu na mniejsze jednostki pływające,
będą transportowane do planowanej konstrukcji MOLF. Następnie za pomocą samojezdnej
platformy transportowej będą transportowane (lądową drogą techniczną, wybudowaną w ramach
infrastruktury towarzyszącej), bezpośrednio na Obszar Realizacji Przedsięwzięcia. Za realizację
konstrukcji morskiej odpowiadać będzie Urząd Morski w Gdyni.

W Wariancie 1 - lokalizacja "Lubiatowo - Kopalino", całkowita długość konstrukcji MOLF
wynosić będzie ok. 1,1 km, a drogi technicznej ok. 0,9 km (łącznie 2 km).
W Wariancie 2 - lokalizacja "Żarnowiec", całkowita długość konstrukcji MOLF wynosić będzie
ok. 675 m, a drogi technicznej ok. 10,3 km (łącznie 11 km).

Wzdłuż drogi technicznej wybudowane będą rurociągi wody uzupełniającej układ chłodzenia
elektrowni oraz i rurociągi zrzutowe oczyszczonych ścieków przemysłowych wraz z niezbędną
infrastrukturą.

Plany dotyczące rozwoju poszczególnych elementów infrastruktury towarzyszącej, w tym
konstrukcji morskiej do rozładunku, przedstawione w Raporcie o oddziaływaniu na środowisko
mają charakter poglądowy i mogą ulec zmianie. Poszczególne elementy infrastruktury
towarzyszącej będą realizowane we współpracy z podmiotami specjalizującymi się w prowadzeniu
takich inwestycji na poziomie ogólnopolskim.

Konstrukcja morska do rozładunku (MOLF) będzie doprowadzona do elektrowni jądrowej.

Ewentualne umocnienie plaży w miejscu budowy MOLF będzie to przedmiotem dalszych analiz na etapie opracowania koncepcji projektowej i dokumentacji technicznej przez Urząd Morski w Gdyni.

Analizując różne warianty techniczne i konstrukcyjne wybrano optymalne rozwiązanie realizacji
MOLF w postaci pomostu na palach, niezależnie od wyboru wariantu lokalizacyjnego. Koncepcja
techniczna została opracowana w oparciu o poniższe kluczowe parametry funkcjonalne:
- szerokość platformy - 17 m (w celu pomieszczenia ładunku o szerokości do 15 m),
- możliwość obsługi 1010 ton ładunku przez moduły transportowe samojezdne SPMT,
- brak ograniczeń względem wysokości ładunku,
- wartość robocza poziomu pomostu MOLF w punkcie kotwiczenia wynosząca 4,5 m nad
poziomem lustra wody,
- poziom pomostu w rejonie plaży nad pierwszą wydmą (7,8 m n.p.m.),
- zachowanie odpowiedniej przestrzeni dla pieszych wzdłuż plaży (min. 2,5 m),
- przyczółek dla MOLF i połączenie z drogą techniczną za pierwszą wydmą od strony plaży.

Zarówno konstrukcja MOLF, jak i droga techniczna będą użytkowane we wszystkich fazach
realizacji przedsięwzięcia, tj. w fazie budowy, fazie eksploatacji oraz fazie likwidacji. Należy zaznaczyć, iż po zakończeniu fazy budowy, zarówno konstrukcja MOLF, jak i przedmiotowa droga techniczna zostaną udostępnione do użytku publicznego.

rel (MI; PEJ)

Rys.: Polskie Elektrownie Jądrowe

Elektrownia z widocznym fragmentem pirsu MOLF
Elektrownia z widocznym fragmentem pirsu MOLF

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter