Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. ogłosił przetarg na budowę zdolności przeładunkowej portu morskiego w Świnoujściu do obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej. Oferty przyjmowane są do 1 sierpnia.
Ogłoszono przetarg na budowę zdolności przeładunkowej portu morskiego w Świnoujściu do obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej. Postępowanie jest prowadzone za pośrednictwem Platformy Zakupowej Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA. Termin składania ofert mija 01.08.2023 o godz. 10:00.
Na przełomie 2024 i 2025 r. w porcie Świnoujście rozpocznie pracę pierwszy w Polsce i jeden z najnowocześniejszych w Europie terminali instalacyjnych dla morskich farm wiatrowych. Umowę na dzierżawę portowych terenów podpisano jesienią 2022 r. Zgodnie z harmonogramem budowa terminalu ruszy jeszcze w 2023 r. Zdolność operacyjną terminal osiągnie na przełomie 2024 i 2025 r.
Budowa terminalu składa się z dwóch osobnych inwestycji – części hydrotechnicznej, za którą odpowiada Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście i części lądowej, realizowanej przez ORLEN NEPTUN. W ramach zadań realizowanych przez ZMPSiŚ powstają dwa nowe nabrzeża wysunięte o 25 m dalej na wodę w stosunku do istniejących nabrzeży.
Pogłębiony zostanie tor wodny na odcinku od obrotnicy Mieleńskiej do nowego terminalu, a materiał z pogłębiania zostanie wykorzystany do wykonania zasypów pomiędzy nowymi a istniejącymi nabrzeżami. W części lądowej inwestycji, za którą odpowiada ORLEN Neptun, powstaną nowe powierzchnie składowe dla elementów morskich turbin wiatrowych, takich jak wieże, łopaty i gondole, o łącznej powierzchni około 17 ha, infrastruktura komunikacyjna, a także nowy budynek administracyjno-biurowy.
misz/ drag/