Offshore

Paliwowy koncern ENI rozpoczął wydobycie gazu ziemnego z dna Oceanu Indyjskiego u północnych wybrzeży Mozambiku. W pozyskiwaniu surowca włoska firma korzysta z jednostki wydobywczej o postaci statku jednokadłubowego wyposażonej w instalację skraplającą i zbiorniki do magazynowania LNG o nazwie .

Włoski ENI nie rozpoczął wydobycia gazu w Mozambiku korzystając z - jak to podaje część mediów - "pływającej platformy" 'Coral Sul'. W rzeczywistości chodzi nie o platforme offshore, ale pływającą jednostkę wydobywczo-skraplająco-magazynową (FLNG - Floating LNG). Nazywa się ona Coral-Sul FLNG, nie 'Coral Sul'.

Według mozambickich i portugalskich mediów inwestycja na pełnym morzu w pobliżu ujścia rzeki Rovuma może stać się w najbliższych miesiącach ważnym źródłem zaopatrzenia w skroplony gaz ziemny dla wielu państw świata. Znajdujące się tam złoża należą do jednych z największych w Afryce.

Według portalu “Noticias ao Minuto”, powołującego się na rząd Mozambiku, w ramach inwestycji zostały zakontraktowane na okres 20 lat dostawy gazu z tego złoża przez koncern BP.

Władze Mozambiku sprecyzowały, że po okresie tym BP będzie mógł skorzystać jeszcze z opcji przedłużenia zakupu surowca z Coral Sul w ciągu kolejnych 10 lat.

Rząd w Maputo szacuje, że dzięki projektowi Coral Sul, który pełne możliwości produkcyjne osiągnie w drugiej połowie 2022 r., możliwe będzie pozyskiwanie w ciągu roku 3,4 mln ton skroplonego gazu ziemnego.

Coral-Sul FLNG charakteryzuje się tonażem pojemnościowym brutto 346 165 jednostek. Jednostka FLNG pracująca na wodach Mozambiku ma 432,00 m długości całkowitej, 387,89 m między pionami i 66,00 m szerokości, a jej wysokość boczna (wysokość kadłuba) to 38,50 m. Wyporność jednostki wynosi ok. 220 000 ton, a masa jednostki pustej - 132 000 ton. Ładowność zbiorników do magazynowania skroplonego na pokładzie gazu to 230 000 m³ (ponadto także 50 000 m³ kondensatu gazowego).

W bloku nadbudówki mieści 350-osobową załogę. Jednostka utrzymywana jest na stałej pozycji na akwenie o głębokości ok. 2000 m przez 20 lin kotwiczących (częściowo z odcinkami łańcuchów kotwicznych) o łącznej masie 9000 ton.
Jednostka została tak zaprojektowana, by mogła pozostawać na miejscu wydobycia gazu przez 25 lat (bez przeglądów dokowych, czyli bez odwiedzania stoczni remontowej).

Zdolność skraplająca Coral Sul sięga 3.4 mln ton LNG rocznie co oznacza zagospodarowanie wydajności wielkiego rezerwuaru Coral położonego w Rovuma Basin wynoszącej 450 miliardów metrów sześciennych gazu. Coral Sul jest pierwszą jednostką wydobywczą FLNG uruchomioną na głębokich wodach afrykańskich.

Coral-Sul FLNG jest trzecią na świecie wprowadzoną do eksploatacji jednostką wydobywczo-skraplająco-magazynową (FLNG) po PFLNG Satu malezyjskiego operatora Petronas oraz jednym z największych w historii pływających obiektów stworzonych przez człowieka - FLNG Prelude eksploatowanego przez koncern Shell na wodach australijskich.

Marcin Zatyka (PAP); PBS (PortalMorski.pl)

Coral-Sul FLNG
Coral-Sul FLNG
Coral-Sul FLNG w trakcie budowy
Coral-Sul FLNGCoral-Sul FLNGCoral-Sul FLNG w trakcie budowy

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0433 4.1249
EUR 4.2535 4.3395
CHF 4.5727 4.6651
GBP 5.1208 5.2242

Newsletter