Prawo, polityka

Programom inwestycyjnym Uniwersytetu Morskiego w Gdyni i Politechniki Morskiej w Szczecinie, związanym z budową nowych statków – naukowo-badawczego i szkoleniowego – poświęcono wspólne posiedzenie Morskiego Zespołu Parlamentarnego i Kaszubskiego Zespołu Parlamentarnego, które odbyło się 4 grudnia br. w Senacie.

Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka poinformował, że zaplanowano znaczący wzrost środków w budżetach Uniwersytetu Morskiego w Gdyni i Politechniki Morskiej w Szczecinie. W przypadku Politechniki Morskiej w Szczecinie budżet wzrósł o blisko 50 mln zł, do 125 mln zł, a budżet Uniwersytetu Morskiego w Gdyni wzrósł ze 100 mln do prawie 154 mln zł.

Wzrost budżetów przewidziano ze względu na zaplanowane programy inwestycyjne obu uczelni. Dodatkowo obie uczelnie otrzymają jeszcze 49 mln zł na działania związane z bieżącym funkcjonowaniem, a kolejne 50 mln zł uzyska Polski Ośrodek Szkoleniowy Ratownictwa Morskiego Politechniki Morskiej w Szczecinie. 

Senatorowie usłyszeli o planach uczelni z Gdyni i Szczecina. Uniwersytet Morski w Gdyni planuje budowę nowego statku szkoleniowego, który będzie następcą już ponadczterdziestoletniego Daru Młodzieży. Politechnika Morska w Szczecinie ma z kolei w planch zastąpienie statku szkoleniowego Nawigator, który też jest przestarzały. Na realizację budowy każdej z dwóch jednostek przewiduje się wstępnie wydatki rzędu 300 mln zł.

Realizacja tych inwestycji wiązałaby się z koniecznością przyjęcia przez Radę Ministrów planu wieloletniego. W pierwszym kwartale przyszłego roku powinno być możliwe przygotowanie szczególnych założeń projektu tego programu.

Wiceminister Marchewka zadeklarował starania o to, by środki finansowe na inwestycje we flotę znalazły się w perspektywie najbliższych czterech lat.

- Uniwersytet Morski posiada trzy statki: Dar Młodzieży z 1982 r., przeznaczony do nauki 120 kadetów - studentów pierwszego i drugiego roku, instrumentalny statek Horyzont 2, na którym odbywają się praktyki specjalistyczne, manewrowanie i praktyka radarowa, a także dostarczanie ładunków i przewóz polskich naukowców do stacji arktycznej na Spitsbergenie, i wreszcie statek badawczy r/v IMOR, na którym prowadzone są specjalistyczne badania środowiskowe i prace związane z budową morskich elektrowni wiatrowych - przypomniał prof. Adam Weintrit, rektor Uniwersytetu Morskiego w Gdyni .

- Integralną częścią procesu szkolenia oficerów jest 12 miesięcy praktyki na statkach. Jeżeli uczelnia nie będzie miała statków, to starci uprawnienia do wydawania dyplomu oficera. Obecnie uczelnia zapewnia studentom 4 miesiące praktyk na statkach, a następnie przez 8 miesięcy studenci odbywają praktyki u najlepszych armatorów na całym świecie - podkreślał rektor.

Rektor Politechniki Morskiej w Szczecinie dr hab. Wojciech Ślączka opowiedział o planie budowy nowego statku naukowo-badawczo-szkoleniowego dla studentów politechniki, który w przyszłości zastąpi Nawigatora. Rektor przypomniał o zaangażowaniu pracowników uczelni w międzynarodowe ekspedycje badawcze w zakresie m.in. poszukiwania metali ziem rzadkich czy badań klimatycznych i inne badań podwodne i oceaniczne na Atlantyku i Pacyfiku.

- Obecnie PAN zmuszona jest do ogłaszania przetargów na wynajem statków dla naukowców na potrzeby prowadzonych przez nich badań i do zaopatrywania 4 polskich stacji naukowych na obu biegunach, co rocznie kosztuje ponad 210 mln zł. W praktyce oznacza to, że wyniki badań polskich badaczy trafiają na obce serwery. Dlatego najwyższy już czas, aby polska nauka miała własny statek umożliwiający prowadzenie niezależnych badań podwodnych i oceanicznych - mówił rektor Wojciech Ślączka.

- Polska ma 6 statków określanych jako badawcze, które pod względem technicznym nie wytrzymują konkurencji ze statkami z innych krajów. W rzeczywistości żaden z polskich statków nie spełnia podstawowych kryteriów dla statku badawczego - dodał rektor Ślączka.

Koncepcja nowego statku dla Politechniki Morskiej w Szczecinie przewiduje 100-metrową jednostkę, która zabierze na pokład 80 pracowników, będzie wyposażony w sprzęt do badań głębokowodnych i w napęd limitujący ślad węglowy, co umożliwi wpływanie w strefy arktyczną i antarktyczną. 

W dyskusji senator Stanisław Gawłowski zwrócił uwagę na fakt, że jeżeli polscy badacze nie będą dysponować statkiem badawczym, realnie Polska nie będzie w stanie uczestniczyć w wyścigu w poszukiwaniu metali ziem rzadkich.

Senator Magdalena Kochan podkreśliła, że budowa obu jednostek morskich jest kwestią polskiej racji stanu i warunkuje polską obecność w nauce morskiej. Polska nie może sobie pozwolić na prowadzenie złej polityki morskiej i niedofinansowanie gospodarki morskiej.

Przewodniczący Kaszubskiego Zespołu Parlamentarnego Kazimierz Kleina zadeklarował, że parlamentarzyści będą patronować projektom obu uczelni w zakresie kształcenia jak najlepszych specjalistów morskich w Polsce.

Rel/LEW, Fot. Tomasz Ozdoba / Kancelaria Senatu

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0433 4.1249
EUR 4.2535 4.3395
CHF 4.5727 4.6651
GBP 5.1208 5.2242