W Ministerstwie Infrastruktury zapadła decyzja o budowie nowego żaglowca szkolnego Dar Młodzieży. Koszt budowy wyniesie według wstępnych szacunków około 300 mln zł - poinformował w czwartek minister infrastruktury Dariusz Klimczak i dodał, że prace nad jednostką zajmą kilka lat.
- Podjąłem decyzję, że wybudujemy nowy Dar Młodzieży - nowy żaglowiec szkolny do celów dydaktycznych, szkoleniowych. Pamiętajmy, że dzisiaj mamy jednostkę szkoleniową, która jest z lat 80., przestarzała. Nie możemy prowadzić takich, jakich chcemy rejsów szkoleniowych - powiedział Klimczak w czwartek w Polsat News. Dodał, że decyzja została podjęta wspólnie z wiceministrem Arkadiuszem Marchewką, który w resorcie infrastruktury odpowiada za gospodarkę morską.
Zapowiedział, że poza "Darem", ma powstać też nowa jednostka naukowo-badawcza. Koszt budowy nowego żaglowca - według wstępnych szacunków - sięgnie ok. 300 mln zł - przekazał minister.
- Mamy wstępne założenia dotyczące programu, na podstawie którego rozpoczniemy budowę tego typu dwóch jednostek - szkolnej i naukowo-badawczej. Budowa nowego Daru Młodzieży zajmie kilka lat. To nie jest wielka skomplikowana budowa, jak kolej dużych prędkości czy nowe lotnisko – powiedział minister.
Trzymasztowa fregata powstała w 1982 r. w Stoczni Gdańskiej jako pierwszy żaglowiec zbudowany w polskiej stoczni, według oryginalnego polskiego projektu, od podstaw jako żaglowa jednostka szkolna.
Jest żaglowcem szkolnym Uniwersytetu Morskiego w Gdyni; na jego pokładzie realizowany jest program morskich praktyk studentów, m.in. Wydziału Nawigacyjnego. Praktyki na „Darze” odbywają także studenci Akademii Morskiej ze Szczecina, uczniowie średnich szkół morskich, praktykanci z zagranicznych ośrodków kształcących kadry dla floty oraz żeglarze.
Fregata kontynuuje tradycję dwóch słynnych poprzedników – Lwowa – żaglowca lat pionierskich, kiedy to jeszcze Tczew był siedzibą Szkoły Morskiej i Daru Pomorza – „białej fregaty”, służącej szkoleniu kadr morskich dla biało-czerwonej bandery w latach 1930–1982.
"Dar" odbył wiele rejsów po wszystkich oceanach świata, m.in. podróż dookoła świata z pokonaniem Przylądka Horn; brał też udział w wielu światowych regatach i zlotach.
Pod koniec ub.r. na jednym z portali branżowych rektor Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, prof. dr hab. inż. Adam Weintrit, kapitan żeglugi wielkiej ocenił, że Dar Młodzieży faktycznie się starzeje.
Czytaj także:
- Obecny stan techniczny żaglowca umożliwia nadal jego eksploatację, jednakże z racji wieku statku, koniecznością staje się wykonywanie coraz to nowych, dodatkowych prac naprawczych. To z kolei wiąże się ze wzrostem kosztów utrzymania żaglowca. Nie mamy również gwarancji, że statek przejdzie kolejne badania i odnowi świadectwo klasy za kolejne 6,5 roku, dlatego już teraz pilnie poszukujemy źródeł finansowania projektu budowy nowej jednostki - mówił Weintrit.
100 razy lepszym statkiem szkoleniowym dla Uniwersytetu Morskiego byłaby chociażby jednostka podobna do Ocenografa z Uniwersytety Gdańśkiego...
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.