Inne

W Ministerstwie Infrastruktury zapadła decyzja o budowie nowego żaglowca szkolnego Dar Młodzieży. Koszt budowy wyniesie według wstępnych szacunków około 300 mln zł - poinformował w czwartek minister infrastruktury Dariusz Klimczak i dodał, że prace nad jednostką zajmą kilka lat.

- Podjąłem decyzję, że wybudujemy nowy Dar Młodzieży - nowy żaglowiec szkolny do celów dydaktycznych, szkoleniowych. Pamiętajmy, że dzisiaj mamy jednostkę szkoleniową, która jest z lat 80., przestarzała. Nie możemy prowadzić takich, jakich chcemy rejsów szkoleniowych - powiedział Klimczak w czwartek w Polsat News. Dodał, że decyzja została podjęta wspólnie z wiceministrem Arkadiuszem Marchewką, który w resorcie infrastruktury odpowiada za gospodarkę morską.

Zapowiedział, że poza "Darem", ma powstać też nowa jednostka naukowo-badawcza. Koszt budowy nowego żaglowca - według wstępnych szacunków - sięgnie ok. 300 mln zł - przekazał minister.

- Mamy wstępne założenia dotyczące programu, na podstawie którego rozpoczniemy budowę tego typu dwóch jednostek - szkolnej i naukowo-badawczej. Budowa nowego Daru Młodzieży zajmie kilka lat. To nie jest wielka skomplikowana budowa, jak kolej dużych prędkości czy nowe lotnisko – powiedział minister.

Trzymasztowa fregata powstała w 1982 r. w Stoczni Gdańskiej jako pierwszy żaglowiec zbudowany w polskiej stoczni, według oryginalnego polskiego projektu, od podstaw jako żaglowa jednostka szkolna.

Jest żaglowcem szkolnym Uniwersytetu Morskiego w Gdyni; na jego pokładzie realizowany jest program morskich praktyk studentów, m.in. Wydziału Nawigacyjnego. Praktyki na „Darze” odbywają także studenci Akademii Morskiej ze Szczecina, uczniowie średnich szkół morskich, praktykanci z zagranicznych ośrodków kształcących kadry dla floty oraz żeglarze.

Fregata kontynuuje tradycję dwóch słynnych poprzedników – Lwowa – żaglowca lat pionierskich, kiedy to jeszcze Tczew był siedzibą Szkoły Morskiej i Daru Pomorza – „białej fregaty”, służącej szkoleniu kadr morskich dla biało-czerwonej bandery w latach 1930–1982.

"Dar" odbył wiele rejsów po wszystkich oceanach świata, m.in. podróż dookoła świata z pokonaniem Przylądka Horn; brał też udział w wielu światowych regatach i zlotach.

Pod koniec ub.r. na jednym z portali branżowych rektor Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, prof. dr hab. inż. Adam Weintrit, kapitan żeglugi wielkiej ocenił, że Dar Młodzieży faktycznie się starzeje.

- Obecny stan techniczny żaglowca umożliwia nadal jego eksploatację, jednakże z racji wieku statku, koniecznością staje się wykonywanie coraz to nowych, dodatkowych prac naprawczych. To z kolei wiąże się ze wzrostem kosztów utrzymania żaglowca. Nie mamy również gwarancji, że statek przejdzie kolejne badania i odnowi świadectwo klasy za kolejne 6,5 roku, dlatego już teraz pilnie poszukujemy źródeł finansowania projektu budowy nowej jednostki - mówił Weintrit.

+16 I po co?
Chęć budowy kolejnego żaglowca tylko pokazuje jak niekompetentne osoby podejmują decyzje w rządzie. Szkolenie studentów na żaglowcu to jest patologia polskiego systemu edukacji morskiej, bo co ma dać praktyka na tego typu statku? Zamiast zbudować nowoczesną jednostkę, najlepiej z systemem DP, nowoczesnymi rozwiązaniami w zakresie nawigacji czy automatyki, na której faktycznie studenci mogliby się szkolić, to rząd chce budować kolejny żaglowiec - chyba tylko po to żeby pełnił funkcję reprezentacyjną dla kraju, bo zastosowań edukacyjnych tutaj nie widzę żadnych.

100 razy lepszym statkiem szkoleniowym dla Uniwersytetu Morskiego byłaby chociażby jednostka podobna do Ocenografa z Uniwersytety Gdańśkiego...
30 styczeń 2025 : 19:44 Adamczewski | Zgłoś
+9 Żaglowce są długowieczne
Prawidłowo eksploatowane żaglowce to jednostki nadzwyczaj długowieczne, do dziś żegluje wiele jednostek w wieku dobijających 100 lat. Dar Młodzieży z wiekiem 40+ lat to młodzieniaszek w tej klasie jednostek. Odstawienia to na sznurek, czy też sprzedaż (raczej nie trafi na złom, tylko do dalszej eksploatacji) to zwykłe marnotrawstwo publicznych pieniędzy. Owszem, technika i jakość z przełomu lat 70 i 80 pozostawiają sporo do życzenia, ale wystarczyło wcześniej o statek dbać i regularnie go modernizować, a nie teraz płakać. Zresztą i dziś wystarczy wymienić maszynę, zmodernizować socjal i następne 50 lat można pływać. Ale nie, z WSMki zrobiliśmy bizantyjski Uniwersytet Morski, w którym co rektor to wyżej szybuje, a jak widać z ziemią (i morzem) od lat już nie miał kontaktu. Budowa dziś żaglowca, gdy mamy Dar, to kolejny miś i marnotrawstwo pieniędzy podatników na miarę kopania Przekopu.
31 styczeń 2025 : 07:14 Zawrat | Zgłoś
+3 ta... jasne
Jak słyszę, że koszt szacowany 300mil, to juz teraz wiadomo,że finalnie bezie 600. No i oczywiscie musi budować Remontówka, bo to "jedyna stocznia, która ma potencjał" .Wiadomo, że najleosze interesy robi się z Państwem. Przykładem są choćby trałowce za jedyne 500 baniek/szt i to jeszcze przed zmianami, które też oczywiscie muszą kosztować. Dla tych , którzy zawsze i wszędzie będą popierać REM-ostatnio był artykuł, o okrętach przeciwninowych dla Belggi i Holandii. Koszt 12szt -1.8mld euro. Wychodzi po 150mln/szt. Czyli tak samo jak nasze, tylko że jak się popatrzy na tamte i na nasze, to wtedy można zrozumieć jaki "wałek finansowy" u nas się zadział.Zgadzam się z przedmówcą- era żagli i Lwowa minęła bezpowrtotnie
31 styczeń 2025 : 07:22 kczaplik | Zgłoś
+3 Jak to jest,
że w innych flotach, nawet wojennych nadal wykorzystuje się leciwe żaglowce znacznie starsze od "Daru Młodzieży". Ja odbyłem taką praktykę na 70- cio letnim żaglowcu i "żyję". Trzeba też zastanowić się dla kogo kształceni są oficerowie okrętowi w Polsce i powiązać to z powrotem statków pod polska banderę. Do roboty państwo posłowie jeżeli jesteście patriotami bo to zależy tylko i wyłącznie od was.
31 styczeń 2025 : 10:02 JMK | Zgłoś
+2 Dokończcie to
Dokończcie projekt "korwety ŚLĄZAK".nie ma zgody na następny nieskończony program.
01 luty 2025 : 18:27 Marcin Siedlaczek | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9457 4.0255
EUR 4.1075 4.1905
CHF 4.3722 4.4606
GBP 4.9728 5.0732

Newsletter