Port morski w Gdańsku od setek lat ma ogromne znaczenie dla polskiej gospodarki. Gdy w latach 20. XX wieku straciliśmy nad nim kontrolę powstała Gdynia. W 2006 roku w tym miejscu przeładowano 24,2 miliona ton towarów. Wynik ten był wtedy najwyższy w Polsce, a Gdańsk odpowiadał za 40 proc. krajowych obrotów przeładunkowych. Jednak to rok 2007 był kluczowy dla rozwoju portu.
Jest to data otwarcia terminalu kontenerowego Baltic Hub. Jest to pierwszy terminal w naszym kraju, który może przyjmować transoceaniczne kontenerowce z Chin. Moment ten przyczynił się do szybkiego wzrostu możliwości przeładunkowych portu. W 2016 roku trafiło tam już nieco ponad 27 mln ton towarów. Nic więc dziwnego, że magazyn w pobliżu tego ważnego punktu gospodarczego może przynieść spore zyski.
Aktywność portu w Gdańsku na przestrzeni lat
W 2017 roku w porcie w Gdańsku przeładowano 40,6 mln ton. Dzięki temu uplasował się na szóstym miejscu w rankingu aktywności wśród wszystkich bałtyckich portów. Żaden inny polski port nie przeładował w ciągu roku takiej masy towarów. Kolejne lata tylko poprawiały ten wynik. Już rok później Gdańsk zajął czwarte miejsce wśród bałtyckich portów. Jak pokazują dane statystyczne, gdański port jako jeden z niewielu pozostał odporny na spowolnienie gospodarcze. Nic więc dziwnego, że wokół niego powstają wciąż nowe magazyny, w których składuje się najróżniejsze towary. Do najpopularniejszych z nich należy wciąż węgiel, drewno czy ropa. Jednak obiekty magazynowe przystosowane do przechowywania dużych kontenerów są obecnie coraz bardziej opłacalne.
Wyjątkowym okresem był dla portu w Gdańsku rok 2023. W ciągu 12 miesięcy przeładowano w tym miejscu 81 mln ton. Dzięki temu wynikowi nasz największy port zajął wtedy dziewiąte miejsce w Europie. Rekordowe przeładunki przełożyły się na olbrzymi zarobek. W 2023 roku Zarząd Morskiego Portu Gdańsk odnotował 224,4 mln zł zysku. Takiego wyniku nie dałoby się osiągnąć bez Naftoportu. W 2023 roku przeładował on w sumie 36,6 mln ton ropy naftowej i paliw. To pokazuje, jak duże są obecnie potrzeby magazynowe dotyczące tych ważnych towarów.
Dlaczego warto wynająć magazyn w pobliżu portu?
Wynajem magazynu w pobliżu portu gdańskiego oferuje szereg korzyści dla firm logistycznych, handlowych i produkcyjnych. Bliskość jednego z największych portów w Europie Środkowo-Wschodniej pozwala na skrócenie czasu i kosztów transportu, dzięki czemu operacje stają się bardziej efektywne.
Nowoczesna infrastruktura w okolicy umożliwia korzystanie z zaawansowanych systemów magazynowych i transportu intermodalnego, co zwiększa elastyczność operacyjną. Magazyny w tej lokalizacji pozwalają na szybki przeładunek towarów, lepsze zarządzanie zapasami i redukcję opóźnień. Lokalizacja sprzyja firmom zajmującym się eksportem i importem, zapewniając sprawną obsługę celną i dostęp do globalnych rynków. Dodatkowo, Gdańsk oferuje wykwalifikowaną kadrę i wsparcie lokalnych władz. To rozwiązanie nie tylko podnosi prestiż firmy, ale również wspiera zrównoważony rozwój dzięki redukcji śladu węglowego. To klucz do optymalizacji łańcucha dostaw i wzrostu konkurencyjności.
Inwestorzy zainteresowani wynajęciem nieruchomości w pobliżu gdańskiego portu powinni na bieżąco sprawdzać najlepsze portale z ogłoszeniami. Jednym z nich jest portal Nieruchomosci-online.pl. Magazyny są na tym portalu widoczne w kategorii budynki użytkowe. W czasie poszukiwań jako lokalizację powinniśmy wpisać Gdańsk.
Pomorskie Centrum Logistyczne
Pomorskie Centrum Logistyczne (PCL) to nowoczesny kompleks magazynowy. Obecnie zajmuje 110 hektarów w bezpośrednim sąsiedztwie terminala kontenerowego Baltic Hub. Dzięki dobrze rozwiniętej infrastrukturze miejsce to posiada bardzo szerokie możliwości dystrybucyjne. Co ważne obiekt zapewnia przestrzeń nie tylko magazynową, ale i produkcyjną. W Parku znajdziemy wielofunkcyjne hale magazynowo-produkcyjne, które mogą służyć również za biura.
Co ważne Pomorskie Centrum Logistyczne oferuje też możliwość budowy magazynów w systemie build-to-suit (BTS). Oznacza to, że każda nowo powstała hala może być dostosowana do indywidualnych potrzeb klienta i ściśle odpowiadać produktom, które mają być tam składowane. Na terenie PCL można też opcjonalnie korzystać z Wolnego Obszaru Celnego.
Park został zbudowany tak przyciągać inwestorów związanych między innymi z gospodarką morską. Posiada wewnętrzny układ dróg, który pozwala na szybki transport towarów, również tych wielkogabarytowych. Dzięki temu właściciele lub najemcy magazynów nie muszą się martwić o bezpieczne przewożenie ich z portu do swoich składów. Centrum logistyczne jest znakomicie skomunikowane z resztą kraju, a towary mogą szybko wyruszyć z niego w dalszą drogę do nawet najodleglejszych obszarów Polski oraz za granicę.