Światowy Dzień Morza jest obchodzony w ostatni czwartek września, który w tym roku wypada 30 września. Tegoroczne obchody są szczególne ze względu na ogłoszenie roku 2021 przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO) rokiem działań na rzecz marynarzy, którzy zwłaszcza w okresie pandemii COVID-19 pełnią rolę kluczowych pracowników w procesie utrzymania globalnych łańcuchów dostaw.
Polska włączyła się w akcję podświetlania na niebiesko budynków instytucji powiązanych z gospodarką morską. Udział w wydarzeniu zadeklarowały m.in. Uniwersytet Morski w Gdyni, Port Gdynia, Urząd Morski w Gdyni, Akademia Morska w Szczecinie czy Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku.
Polska posiada bogate tradycje związane z morzem. Z tego powodu zgłosiliśmy swoją kandydaturę do Rady IMO oraz włączamy się w obchody Światowego Dnia Morza. Budynki instytucji powiązanych z gospodarką morską zostały podświetlone na niebiesko. Chciałbym równocześnie podziękować wszystkim marynarzom i pracownikom sektora morskiego za ich codzienną służbę – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Hasło przewodnie tegorocznych obchodów: „Marynarze: w centrum przyszłości żeglugi” ma na celu zwrócenie uwagi na ogromną rolę tej grupy zawodowej obecnie i w przyszłości. Postanowiono także zwrócić uwagę na takie aspekty żeglugi jak bezpieczeństwo i ochrona życia na statkach, dobrostan marynarzy oraz znaczenie zapewnienia odpowiednio wyszkolonych i wykwalifikowani pracowników, gotowych sprostać wyzwaniom nowoczesności.
Czytaj także:
Kandydatura Polski w wyborach do Rady Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO)
Polska zgłosiła swoją kandydaturę w wyborach do Rady Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) na kadencję 2022-2023. Jako państwo z bogatymi tradycjami morskimi, stale rozwijającą się gospodarką morską, nowoczesnym systemem edukacji morskiej i zaangażowaniem eksperckim w prace na forum IMO, Polska dąży do odgrywania coraz większej roli w międzynarodowych wysiłkach na rzecz zapewniania bezpieczeństwa na morzu i zapobiegania zanieczyszczaniu środowiska morskiego przez statki.
Polska ratyfikowała i wprowadziła w życie większość konwencji międzynarodowych i innych instrumentów opracowanych przez IMO. Polscy eksperci są współautorami części zapisów Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht (Konwencja STCW), kursów modelowych IMO (m.in. ETO i ECDIS) oraz regularnie biorą udział w pracach komitetów, podkomitetów i grup roboczych. Jednym z polskich priorytetów na forum IMO jest dostosowanie prawodawstwa do współczesnych realiów dynamicznego rozwoju technologicznego transportu morskiego.
rel (Ministerstwo Infrastruktury)