Inne

Rząd federalny zdaje sobie sprawę z problemu zanieczyszczenia ekosystemów morskich m.in. przez wraki statków z II wojny światowej" - odpowiedziało PAP niemieckie MSZ na pytanie, czy podejmie się oczyszczania polskiego morza z zagrażających bezpieczeństwu niemieckich wraków wojennych. Chodzi tu o statki jak np. rdzewiejący w wodzie Franken, czyli niemiecki tankowiec pełen paliwa.

W odpowiedzi niemiecki MSZ, we współpracy z Federalnym Ministerstwem Środowiska, poinformował PAP, że chociaż "rząd federalny zdaje sobie sprawę z problemu zanieczyszczenia ekologicznego (...)" to jednak "usuwanie niebezpiecznych substancji, takich jak ciężki olej z wraków, nie zostało jeszcze dobrze wypróbowane i przetestowane". A próby ratunkowe "niosą ze sobą ryzyko samorzutnego wydostania się niebezpiecznych substancji" - twierdzi rzecznik Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

Dlatego "międzynarodowe zespoły naukowców pracują obecnie nad bezpiecznymi metodami odzyskiwania (niebezpiecznych substancji - przyp. PAP), m.in. w ramach projektu polskiej "Fundacji Mare" - informuje strona niemiecka.

MSZ podkreśla, że "Niemcy intensywnie angażują się w transgraniczne i międzynarodowe rozwiązania w zakresie ochrony mórz, np. od dziesięcioleci w ramach Komisji Helsińskiej HELCOM (Komisja Ochrony Środowiska Morskiego Bałtyku - przyp. PAP).
Podstawą jest Konwencja Helsińska z 1992 r. O ochronie środowiska morskiego obszaru Morza Bałtyckiego, do której należy wszystkie dziewięć krajów bałtyckich i Unia Europejska. Tam pracujemy ramię w ramię z Polską na rzecz ochrony Morza Bałtyckiego". Niemcy 1 lipca 2020 r. na dwa lata przejęli przewodnictwo w komisji.

Niemiecki tankowiec Franken miał 179 m długości. W efekcie ataku radzieckich samolotów szturmowych w kwietniu 1945 roku doszło do pożaru i pęknięcia kadłuba, który rozpadł się i leży obecnie w częściach na dnie Zatoki Gdańskiej. Rufa wraz z śródokręciem jednostki oddalona jest o ok. 420 m od dziobu. W momencie zatonięcia Frankena, na statku było ok. 2,7 tys. ton

Wiadomo, że w momencie zatonięcia Frankena, na statku było ok. 2,7 tys. ton (nie licząc paliwa koniecznego do ruchu statku). Prawie połowa objętości zbiorników jest nadal zamknięta, bez dostępu z zewnątrz, co oznacza, że w każdym z 5 szczelnych zbiorników możliwe jest zaleganie paliwa. Szczelne zbiorniki mają pojemność od 573 ton do 1 221 ton. Rozszczelnienie choćby jednego z nich może potencjalnie spowodować skażenie wody i plaż w rejonie Zatoki Gdańskiej.

Problem jest poważny, bo z innego niemieckiego wraku Stuttgart zlokalizowanego w Zatoce Puckiej stopniowy wyciek paliwa rozpoczął się już w 1999 roku. Wrak oraz skażony obszar wokół są tematem licznych badań prowadzonych przez instytucje naukowe takie jak Uniwersytet Medyczny w Gdańsku oraz Instytut Morski w Gdańsku.
Z badań z 2015 roku wynika, że obszar skażenia wyciekiem ze Stuttgarta przez 16 lat od odnotowania wycieku powiększył się 5-krotnie i wynosi aż 415 tys. metrów kwadratowych, a stan środowiska morskiego w bezpośrednim sąsiedztwie wraku można określić jako lokalną katastrofę ekologiczną. Badania przeprowadzone w obszarze skażenia wykazały postępującą degradację środowiska i stale rosnącą strefę skażenia - informuje Mare.

"Jak wynika z ustaleń naukowców, w rejonie Bałtyku leży od 8 do 10 tysięcy wraków. Minimum 100 z nich to tak zwane wraki o wysokim priorytecie, w których znajdują się znaczne ilości paliwa. To sprawia, że są one ogromnym zagrożeniem dla środowiska naturalnego. Zaliczają się do nich między innymi wraki Stuttgart i Franken, zalegające na polskich wodach Zatoki Puckiej i Zatoki Gdańskiej" - informuje portal Fundacji Mare.

Z Berlina Berenika Lemańczyk 

Ilustracje: różne źródła / z prezentacji "Dangerous shipwrecks of the Gdańsk Bay - FRANKEN", Benedykt Hac / Instytut Morski

Niebezpieczny dla środowiska zbiornikowiec Franken
Niebezpieczny dla środowiska zbiornikowiec Franken
Niebezpieczny dla środowiska zbiornikowiec Franken
Niebezpieczny dla środowiska zbiornikowiec Franken
Niebezpieczny dla środowiska zbiornikowiec Franken
Niebezpieczny dla środowiska zbiornikowiec Franken
Niebezpieczny dla środowiska zbiornikowiec FrankenNiebezpieczny dla środowiska zbiornikowiec FrankenNiebezpieczny dla środowiska zbiornikowiec FrankenNiebezpieczny dla środowiska zbiornikowiec FrankenNiebezpieczny dla środowiska zbiornikowiec FrankenNiebezpieczny dla środowiska zbiornikowiec Franken

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter