Zakończyły się poniedziałkowe przygotowania nurków minerów do neutralizacji 5,4-tonowej bomby lotniczej Tallboy, która zalega na dnie Kanału Piastowskiego w Świnoujściu (Zachodniopomorskie) - poinformował rzecznik 8. Flotylli Obrony Wybrzeża.
"Dzisiaj nurkowie minerzy 8. FOW wykonali między innymi: rekonesans miejsca zalegania obiektu, niwelację dna i częściowe odsłonięcie górnej powierzchni korpusu bomby oraz wstępne ułożenie pierścienia PCV w osi bomby na wyznaczonym miejscu. Prowadzili wybieranie urobku z wnętrza pierścienia i jego powolne zagłębianie w dnie wokół tylnej części bomby" - poinformował w poniedziałek po południu rzecznik 8. Flotylli Obrony Wybrzeża kmdr ppor. Grzegorz Lewandowski.
Jak dodał, działania te są przygotowaniem do procesu deflagracji, "której spodziewanym efektem jest odseparowanie zapalników od korpusu bomby oraz znaczna redukcja materiału wybuchowego". Specjaliści ocenili, że poniedziałkowe warunki były bardzo dobre, ze stosunkowo dobrą widocznością na dnie, "pomimo dość silnego prądu" w Kanale Piastowskim.
Prace będą kontynuowane we wtorek - zaplanowane są dalsze przygotowania do neutralizacji. Cała operacja przewidziana jest na pięć dni, choć może zakończyć się wcześniej. Podczas operacji część mieszkańców wyspy Karsibór i Ognicy na wyspie Wolin poddana jest ewakuacji. W godz. 7-17 nie jest dostępna przeprawa promowa Centrum.
Urząd Morski w Szczecinie poinformował, że na dni 12-16 października zaplanowano przeprowadzenie przez siły 8. Flotylli Obrony Wybrzeża operacji neutralizacji bomby lotniczej Tallboy, zalegającej na dnie, przy wejściu do Kanału Piastowskiego, w okolicy przeprawy promowej w Karsiborze.
W trakcie operacji obowiązywać będą następujące strefy bezpieczeństwa:
- do 2000 m - strefa zagrożenia dla życia i zdrowia.
- do 2500 m - strefa bezwzględnej ewakuacji.
- do 3000 m - strefa zakazu przebywania na przestrzeniach otwartych.
- do 16500 m - strefa niebezpieczna dla ludzi zanurzonych w wodzie.
W związku z zaplanowanymi działaniami wprowadzony został w tych dniach, tj. 12-16.10.2020, zakaz ruchu statków w promieniu 3000 m od miejsca neutralizacji obiektu niebezpiecznego, w godzinach 07:00-17:00. Ruch w miejscu neutralizacji będzie wznawiany w godzinach 17:00-07:00, wyłącznie dla statków, których zanurzenie nie będzie przekraczało 7 metrów, przy stanie wody 500. W związku z tym nie jest także możliwy ruch statków, które mogą poruszać się tylko w porze dziennej.
- Komunikat Kapitana Portu Szczecin
- Komunikat Kapitana Portu Świnoujście
- Komunikat Kapitana Portu Trzebież
Czas zakończenia prac w poszczególnych dniach lub termin całkowitego zakończenia operacji może ulec zmianie - wszystkie informacje mają być podawane na bieżąco drogą radiową: na kanale 69 UKF przez Szczecin Traffic i na kanale 11 UKF przez służbę dyżurną Kapitanatu Portu Szczecin, na kanale 12 UKF przez Świnoujście Traffic i na kanale 74 UKF przez służbę dyżurną Kapitanatu Portu Świnoujście oraz na kanale 71 UKF przez bosmana dyżurnego Kapitanatu Portu w Trzebieży. Szczegółowe warunki dotyczące ruchu statków dostępne są także w bieżących komunikatach nawigacyjnych Urzędu Morskiego na stronie www.
Brytyjska bomba lotnicza Tallboy jest to jedna z największych konwencjonalnych bomb (druga w kolejności po bombie Grand Slam) zrzucanych podczas II wojny światowej. Jego masa całkowita to blisko 5400 kg, w tym 2400 kg materiału wybuchowego torpex o zwiększonej sile działania (co odpowiada prawie 3600 kg TNT). Bomby tego typu miały długość całkowitą 6,4 m, długość korpusu bez ogona 3,15 oraz średnicę 0,96 m. Określane były jako bomby głęboko-penetrujące. Służyły do niszczenia celów strategicznych. Korpus bomby zbudowany jest jako jednolity odlew ze stali o podwyższonej wytrzymałości. W 1945 roku w rejonie Świnoujścia bomby tego typu były zrzucane przez lotnictwo brytyjskie na niemiecki krążownik Lutzow.
Elżbieta Bielecka (PAP); Urząd Morski w Szczecinie; 8. Flotylla Obrony Wybrzeża