Kluczowym wydarzeniem w historii autonomicznej żeglugi było ogłoszenie w maju 2017 roku przez firmy Yara International i Kongsberg Gruppen planów budowy towarowej jednostki bezzałogowej - Yara Birkeland. Zgodnie z wcześniejszymi założeniami budowa miała zakończyć się w tym roku.
Tak się jednak nie stanie. Realizacja pierwszego na świecie w pełni elektrycznego i całkowicie autonomicznego kontenerowca została wstrzymana z powodu pandemii COVID-19 – informuje portal World Maritime News, powołując się na komunikat norweskiej spółki Yara International.
Kadłub statku Yara Birkeland został zwodowany w lutym 2020 r. na Vard Braila w Rumunii. W maju dotrze do Vard Brevik w Norwegii, gdzie zostanie wyposażony w różne systemy kontroli i nawigacji oraz poddany testom.
Dostawę statku armatorowi zaplanowano na pierwszy kwartał 2020 r., a stamtąd miał on stopniowo przechodzić od eksploatacji z załogą do w pełni autonomicznej eksploatacji do 2022 r. Jednak ze względu na ostatnie wydarzenia związane z pandemią koronawirusa, nowy termin odbioru nie został jeszcze ustalony.
W ramach partnerstwa Kongsberg jest odpowiedzialny za rozwój i dostawę wszystkich kluczowych technologii wspomagających w Yara Birkeland, w tym czujników i integracji wymaganych do zdalnej i autonomicznej obsługi, poza napędem elektrycznym, bateriami i systemami sterowania.
Statek będzie miał 80 metrów długości, 15 metrów szerokości i pomieści 120 standardowych 20-stopowych kontenerów (TEU).
Po dostarczeniu, statek będzie wysyłał towary z zakładu produkcyjnego Yara w Porsgrunn do Brevik i Larvik w Norwegii, pomagając w przeniesieniu transportu z dróg na morze i tym samym ograniczając hałas i pył, NOx i emisję CO2.
AL, z mediów
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.