Z Gdyni wypłynęła na pokładzie konwencjonalnego ciężarowca ostatnia partia, montowanych przez Portowy Zakład Techniczny SA, kontenerowych suwnic terminalowych.
Te dużych rozmiarów maszyny (o masie do ok. 186 t, długości ok. 31 m, szerokości prawie 17 m i wysokości 25 m), używane do efektywnego układania standardowych kontenerów, w turkusowym kolorze charakterystycznym dla dwóch terminali kontenerowych w Wirginii i w Norfolk będących pod jednym zarządem - The Port of Virginia.
Przewóz suwnic, w kilkunastu przejściach przez Atlantyk, zrealizowało - głównie statkiem Happy Buccaneer, a także Parkgracht - należące do grupy Spliethoff przedsiębiorstwo BigLift Shipping.
Przedsięwzięcie zmontowania 86 automatycznych suwnic na szynach - ASC (Automated Stacking Crane) rozpoczęło się wiosną 2017 roku i trwało aż kwietnia.
Turkusowe suwnice montowane były i ekspediowane głównie z placu przy nabrzeżu Bułgarskim, przy którym cumowały wielokrotnie statki Happy Buccaneer i Parkgracht.
Można powiedzieć, że Happy Buccaneer (o długości całkowitej 146 m i nośności 13 740 t) należy do statków o historycznym dla techniki okrętowej znaczeniu. Został wprowadzony do eksploatacji w 1984 r. jako jedyny w swoim rodzaju (nie miał jednostek siostrzanych ani podobnych poprzedników) i długo wyznaczał standardy dla branży morskich przewozów ładunków ciężkich i wielkogabarytowych.
Prace PZT jako podwykonawcy i "wahadłowa" żegluga z suwnicami przez Atlantyk stanowiły część realizacji wartego 217 mln USD kontraktu, jaki w listopadzie 2016 roku fiński producent Konecranes podpisał z zarządem portów Virginii - Virginia Port Authority (występującym pod nazwą handlową The Port of Virginia). Obejmował on budowę i dostawę 86 zautomatyzowanych, szynowych suwnic terminalowych ASC (Automated Stacking Cranes) będących rozwinięciem dźwignic Automated Rail Mounted Gantry (ARMG).
Suwnice, fińskiego projektu, montowane i testowane w Gdyni, powstały z elementów wyprodukowanych dla Konecranes m.in. w Polsce, Finlandii, Estonii.
Ze względu na postępujący wzrost zapotrzebowania na urządzenia kontenerowe w terminalach na całym świecie, Portowy Zakład Techniczny, który w ciągu ostatnich lat wyspecjalizował się w tego typu działalności, ma już pełen portfel zamówień na montaż urządzeń dla terminali z innych krajów, aż do końca trzeciego kwartału bieżącego roku.
PBS, rel (ZMP Gdynia)