Inne

16 maja br. w sopockim hotelu Sheraton odbyła się druga konferencja Mare Forum, podczas której ponownie podkreślano rozwój sektora morskiego w Polsce i jego rosnące uznanie w obszarze Morza Bałtyckiego, Europy i świata. W wydarzeniu udział wzięli przedstawiciele rodzimego przemysłu morskiego, jak i żeglugi międzynarodowej.

O głównych wyzwaniach i szansach przemysłu stoczniowego mówił Wojciech Ponikiewski, zastępca dyrektora Departamentu Współpracy Ekonomicznej w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Wskazywał na konieczność realizacji budowy coraz większych statków wymagających powiększenia infrastruktury stoczniowej; wdrożenia przyjaznej dla środowiska eksploatacji jednostek oraz zastosowania LNG jako podstawowego paliwa żeglugowego.

Wojciech Ponikiewski mówił również o nowych możliwościach związanych z umową koncesyjną portu w Pireusie z chińskim armatorem COSCO Shipping. Wymienił m.in. kilkudziesięciomilionowe inwestycje wyposażenia stoczniowego w ciągu najbliższych 5 lat, budowę nowych doków o nośności 80 000 i 300 000 t oraz działania stoczni skierowane na konwersję statków na przyjazne środowisku.

Zgodę na jej stosowanie armator otrzymał w czerwcu ubiegłego roku po nabyciu większościowych udziałów (67%) w Pireusie. Zgodnie z planami inwestycyjnymi COSCO Shipping inwestować będzie głównie w przemysł stoczniowy oraz rozwój usług portowych.

W kontekście greckich portów i stoczni wypowiadał się także dr Christos Lampridis - sekretarz generalny ds. portów, polityki portowej i inwestycji Ministerstwa Gospodarki Morskiej w Grecji. Infrastrukturę, zarządzanie, a także konwencję BWM (Konwencja o Kontroli i Postępowaniu z Wodami Balastowymi i Osadami na Statkach - Requirements and Latest Systems of Ballast Water Treatment) wymieniał jako wyzwania dla rodzimego przemysłu.

O tzw. Smart Portach, czyli nowoczesnym modelu zarządzania portem za pomocą nowoczesnych technologii, mówiła Sue Terpilowski - prezes Ports, Maritime and Waterways Forum of the Chartered Institute of Transport (CILT). Wskazała m.in., że dzisiejsze rozwiązania cyfrowe powinny być zogniskowane na efektywności zarządzania, czyli dostosowane do zmieniających się okoliczności; automatyzacji; zmniejszenia kosztów oraz poprawy czasu realizacji operacji w portach.

Ponownie temat bezzałogowych statków, tym razem, poruszył Irek Kuligowski - prezes zarządu Polskiego Związku Zarządców Statków (Polish Ship Managers' Association). Jak mówił, wykorzystanie w pełni autonomicznych statki jest technicznie możliwe, jednak do tej porty, taka możliwość nie zyskała akceptacji społeczeństwa, zwłaszcza w odniesieniu do tankowców, czy innych statków z potencjalnie niebezpiecznym ładunkiem. Ponadto 1/3 uczestników Mare Forum Poland (respondentów badania opinii) uważa, że bezzałogowe statki nigdy nie pojawią się na morzach.

Jednostki te zmniejszą nie tylko zapotrzebowanie na inżynierów, ale także na oficerów pokładowych. Ich plusem ma być ekonomiczna i ekologiczna eksploatacja ze względu na brak m.in. kanalizacji i klimatyzacji, a dzięki ulepszonej konstrukcji, zużywałyby one o 12-15% mniej paliwa.  

Warto dodać, że od planów do realizacji bezzałogowych statków przeszedł norweski producent nawozów sztucznych Yara International ASA, który ogłosił niedawno plan budowy statku autonomicznego z napędem elektrycznym. Nie jest znana stocznia, która podejmie się tego wyzwania, ale zgodnie z założeniem statek Yara Birkeland wejdzie do eksploatacji pod koniec 2018 roku i transportować będzie nawozy fosforowe i potasowe z zakładu Porsgrunn (na południe od Oslo) do pobliskich portów w Brevik i Larvik. Koszt realizacji oszacowano na kwotę 12 mln dolarów.

W konferencji udział wzięli także przedstawiciele stoczni i firm branży morskiej, m.in.: Paweł Sikorski - kierownik handlowy Remontowa Shiprepair Yard SA, Konrad Konefał - członek zarządu MARS Shipyards & Offshore, Krzysztof Czerski - główny menedżer w Wärtsilä Ship Design, Dariusz Jellonek - główny menedżer w V.Ships Poland, a także Andrzej Rodziewicz - doradca zarządu MS TFI SA ds. strategii i rozwoju, którzy wskazywali na rozwój polskich stoczni i rodzimych przedsiębiorstw w kierunku europejskich i światowych liderów gospodarki morskiej.

Mare Forum to jedna z najbardziej wpływowych konferencji przemysłu morskiego i żeglugi. Organizowana jest w Europie, Ameryce Północnej i Południowej, Azji Południowo-Wschodniej i Bliskiego Wschodu.

AL

Fot.: Piotr B. Stareńczak

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.8558 3.9336
EUR 4.209 4.294
CHF 4.312 4.3992
GBP 5.0101 5.1113

Newsletter