Jerzy Materna, wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej wziął udział w 16. Naradzie Przednawigacyjnej w Szczecinie.
- Związek, który zrzesza licznych armatorów żeglugi śródlądowej powinien pełnić ważna rolę integrującą środowisko polskich przewoźników śródlądowych i jednocześnie reprezentować interesy tego środowiska w relacjach z innymi partnerami, w tym administracją rządową - powiedział podczas wystąpienia minister Jerzy Materna.
Wiceszef resortu przekazał także aktualne informacje o działaniach i inicjatywach resortu w zakresie spraw związanych z żeglugą śródlądową.
- Już w najbliższy poniedziałek, 6 marca br. podpisany zostanie, przez Prezydenta RP Andrzeja Dudę, akt ratyfikacji Porozumienia AGN - poinformował Minister. - Polska stając się stroną Porozumienia AGN, zobowiązuje się do zapewnienia na drogach wodnych, ujętych w Porozumieniu, międzynarodowej klasy żeglowności tzw. klasy „E”. Oznacza to, zintensyfikowanie działań podejmowanych przez MGMiŻŚ w zakresie rozwoju śródlądowych dróg wodnych, również w ramach współpracy ze ZPAŚ - podkreślił.
Jednym z zadań MGMiŻŚ w ramach ww. partnerstwa jest także ochrona praw polskich armatorów, zwłaszcza w kontekście objęcia sektora transportu międzynarodowego przepisami dotyczącymi delegowania pracowników przewidzianymi przez Republikę Francuską w ustawie Loi Macron (francuska ustawa na rzecz wzrostu, działalności i równości szans gospodarczych do sektora transportu) oraz zmian prawnych dotyczących płacy minimalnej wprowadzonych przez Republikę Federalną Niemiec (MiLoG). Eksperci z MGMiŻŚ zapewnili, że Ministerstwo podejmie wszelkie możliwe działania na rzecz tworzenia przyjaznego otoczenia formalno-prawnego dla polskich armatorów żeglugi śródlądowej.
Podczas spotkania poruszono kwestie związane z ratyfikowaniem przez Polskę Europejskiego Porozumienia w sprawie głównych śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym (AGN), stanie prac nad przystąpieniem do innych konwencji żegludze śródlądowej o znaczeniu międzynarodowym, a także dyrektywie technicznej, płacy minimalnej oraz systemie wsparcia finansowego dla armatorów. Na spotkaniu dyskutowano także o żegludze w Niemczech.
W spotkaniu wzięli udział także eksperci z Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej i Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie, przedstawiciele administracji żeglugowej i wodnej, związków i stowarzyszeń oraz przede wszystkim armatorzy żeglugi śródlądowej.
Narada Przednawigacyjna to coroczne wydarzenie dla armatorów żeglugi śródlądowej organizowane przez Związek Polskich Armatorów Śródlądowych. Spotkania są okazją do omówienia najważniejszych tematów z zakresu żeglugi śródlądowej w kraju, tj. m.in. prawodawstwa, wynikających z nich wymogów i obowiązków dla armatorów, sytuacji nawigacyjnej na polskich rzekach, wsparcia dla armatorów. Spotkania są rownież forum wymiany informacji na temat sytuacji nawigacyjnej w krajach, w których żeglują polscy armatorzy śródlądowi.
rel (MGMiŻŚ)