23 listopada 2016 r. podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Bittel w wystąpieniu otwierającym VI Kongres Kolejowy podkreślił, że obecnie podejmowane są intensywne działania na rzecz wydania całej dostępnej na inwestycje kolejowe kwoty, czyli 67 mld złotych.
- Chodzi jednak nie tylko o to, żeby wydać te pieniądze, ale żeby przyniosło to odpowiedni skutek dla pasażerów i firm. Prawdziwym osiągnięciem będzie dopiero przedstawienie społeczeństwu odpowiednich efektów tych działań - powiedział A. Bittel.
Podsumowując działania podjęte przez resort infrastruktury i budownictwa wiceminister zwrócił uwagę na sprawne przygotowanie przez parlament specustawy kolejowej, która wprowadziła do polskiego systemu prawnego rozwiązania dotyczące uproszczenia oraz przyspieszenia prac nad przygotowaniem i wykonywaniem kolejowych inwestycji infrastrukturalnych. Przypomniał także uchwaloną 21 października 2016 r. przez Sejm systemową zmianę ustawy o transporcie kolejowym, która dostosowuje polskie prawo do europejskich przepisów dyrektywy 2012/34 w sprawie utworzenia jednolitego obszaru kolejowego.
- Tylko te dwa przykłady świadczą o tym, jak wielka waga przykładana jest przez całą Radę Ministrów oraz parlament do rewitalizacji transportu kolejowego w Polsce - dodał A. Bittel.
Jako podstawowe przyczyny aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego wiceminister infrastruktury i budownictwa wskazał brak odpowiednio przygotowanych projektów inwestycyjnych (problem "pustych szuflad"), rozliczenie jedynie części projektów z perspektywy UE na lata 2007-2013 oraz pozyskanie decyzji KE potwierdzających możliwość fazowania projektów pomiędzy perspektywami 2007-2013 i 2014-2020. Jednocześnie w wyniku prac przygotowawczych urealnione zostały kosztorysy projektów. Przeprowadzona została również analiza zdolności instytucjonalnej PKP PLK SA do realizacji programu i projektów oraz harmonogramów poszczególnych zadań.
Kongres Kolejowy to jedno z największych i najbardziej prestiżowych wydarzeń konferencyjnych w branży transportu szynowego, organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR, Railway Business Forum (RBF) oraz Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego. Wszystkie poprzednie edycje Kongresu były szeroką platformą dyskusji poświęconej polskiemu kolejnictwu. W zeszłorocznej edycji udział w dyskusjach wzięło ponad 500 osób ze świata polityki, samorządu, nauki, biznesu i przemysłu. W 2016 roku po raz kolejny rozmawiają przedstawiciele branż i sektorów, z którymi kolej jest współzależna i funkcjonalnie powiązana.
Korekta Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r., koordynacja projektów utrzymaniowych i inwestycyjnych, jak uniknąć spiętrzenia inwestycji i wydatkowania środków w kolejnych latach? - to główne tematy, które zostaną poruszone podczas sesji "Jak wykorzystać każde euro z funduszy UE na rozwój polskiej sieci kolejowej? Niezbędne korekty i usprawnienie procesu inwestycyjnego", w której weźmie udział wiceminister infrastruktury i budownictwa Andrzej Bittel.
rel (Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa)