We wtorek, 28 czerwca 2016 r. rozpoczęła się w Gdyni oficjalna wizyta studyjna inwestorów chińskich, chcących nawiązać współpracę w ramach strategii Nowego Szlaku Jedwabnego.
Wizytę zainaugurowało spotkanie w Bałtyckim Porcie Nowych Technologii przy ul. Czechosłowackiej. Obecni na nim byli przedstawiciele władz Gdyni - z wiceprezydent Katarzyną Gruszecką-Spychałą na czele, członkowie zarządu i przedstawiciele Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, politycy i przedsiębiorcy. Stronę chińską reprezentują: Xu Xianglin - dyrektor China & Poland Friendship Association, Jiang Jiaxin - dyrektor zarządzający China & Poland Investment Development Company Ltd oraz Peter Kisielewski - dyrektor ds. współpracy międzynarodowej Novara Energy.
Wizyta chińskich gości w Trójmieście trwała do piątku, 1 lipca. Miała ona na celu połączenie potencjału Trójmiasta i tutejszych firm w staraniach o realizację projektów związanych z Nowym Jedwabnym Szlakiem. Chińska delegacja odwiedziła także lotnisko w Kosakowie, Port Morski w Gdyni, siedzibę spółki PKP Cargo S.A. w Gdyni, a także Gdański Park Naukowo-Technologiczny i siedziby wybranych spółek w Gdańsku.
Nowy Jedwabny Szlak to chińska koncepcja utworzenia sieci dróg lądowych i morskich do Europy, która jest głównym partnerem handlowym Chin. Składa się z trasy lądowej i morskiej (Nowy Morski Jedwabny Szlak). Transkontynentalna trasa kolejowa wschód-zachód ma przebiegać przez terminale kolejowe w Polsce (Warszawa, Łódź). W naszym kraju planowane jest także umiejscowienie multimodalnych (kolejowo-drogowych) węzłów transeuropejskiego korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk - północ-południe. Z kolei Nowy Morski Jedwabny Szlak leży w strefie zaplecza portów w Gdyni i Gdańsku (gateway korytarza Bałtyk-Adriatyk) i prowadzić ma do portów w Atenach i Wenecji.
Korzyści dla miast i regionów leżących wzdłuż Nowego Szlaku Jedwabnego są oczywiste. Porty morskie - szczególnie Gdynia i Gdańsk - stoją przed szansą uzyskania statusu portów globalnych, najważniejszego hubu portowego na Bałtyku. Gdynia (port i miasto) intensywnie przygotowują się do takiego scenariusza. Rozwija swój potencjał logistyczny: port morski, port kolejowy, obszar funkcjonalny "Dolinę Logistyczną" i gdyńską Podstrefę Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. W przygotowaniu jest również port lotniczy. Pozyskanie partnerów chińskich nada prowadzonym inwestycjom wymiar globalny.
Gdynia.pl
Fot.: Michał Kowalski
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.