Inne

69 sesja Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego (MEPC) Międzynarodowej Organizacji Morskiej odbyła się w Londynie w dniach 18-22 kwietnia b.r. Polskę reprezentowali przedstawiciele Administracji: Magdalena Wesołowska, Paweł Banaś, Leszek Czerwiński, Edward Tymiński oraz eksperci: Krzysztof Kołwzan - przewodniczący krajowej Sekcji MEPC (PRS S.A.), Marta Barańska (AM Szczecin); Magdalena Klopott (AM Gdynia); Bogdan Pojawa (AMW Gdynia).

Komitet MEPC 69 podjął następujące decyzje:

Obowiązkowy system zbierania danych dot. zużycia paliwa przez statki

Komitet MEPC zatwierdził obowiązkowe wymagania dla statków dot. zbierania i przesyłania danych na temat zużycia paliwa oraz dodatkowych danych na temat pełnomocnictw na pracę przewozową podjętą przez statek.

System obowiązkowego zbierania danych jest w założeniu pierwszym krokiem w trzystopniowym procesie, w którym analiza zgromadzonych informacji posłuży do obiektywnej i przejrzystej debaty w Komitecie MEPC. To z kolei pomoże podjąć decyzję czy są konieczne dalsze środki dla poprawy efektywności energetycznej i redukcji emisji gazów cieplarnianych w żegludze międzynarodowej.

Ograniczenie emisji gazów cieplarnianych ze statków

Komitet MEPC z zadowoleniem przyjął Porozumienie Paryskie w ramach Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych (UNFCCC) oraz docenił rolę IMO w procesie ograniczania wpływu emisji GHG z żeglugi międzynarodowej. Po szeroko zakrojonej dyskusji dot. dalszych prac w tym temacie, Komitet zdecydował ustanowić na MEPC 70 grupę roboczą, która ma zastanowić się nad dalszym planem działań w tej sprawie.

Przyjęcie poprawek do Konwencji MARPOL

MEPC przyjął poprawki do Konwencji MARPOL oraz Kodeksu NOX, 2008, które mają wejść w życie 1 września 2017 roku:

- poprawki do Uzupełnienia I, Załącznika II Konwencji MARPOL, związane z poprawioną procedurą oceny zagrożenia GESAMP;
- poprawki do Załącznika IV odnośnie daty wdrożenia wymagań dot. zrzutu ścieków dla statków pasażerskich w obszarze specjalnym, tzn. nie wcześniej niż 1 czerwca 2019 dla nowych statków pasażerskich oraz nie wcześniej niż 1 czerwca 2021 dla statków istniejących;
- poprawki do Załącznika VI MARPOL dot. wymagań związanych z prowadzeniem zapisów dla obszaru kontroli emisji wyznaczonym dla III poziomu emisji NOx;
- poprawki do Kodeksu NOx, 2008, ułatwiające przeprowadzanie prób silników zasilanych gazem oraz silników z zasilaniem dwupaliwowym.

Ustalenie dat wejścia w życie dla Obszaru Specjalnego Morza Bałtyckiego

MEPC ustalił daty wejścia w życie wymagań Załącznika IV Konwencji MARPOL związanych z zapobieganiem zanieczyszczeniu ściekami fekalnymi ze statków dla Obszaru Specjalnego Morza Bałtyckiego.

Na obszarze specjalnym, zrzut ścieków fekalnych ze statków pasażerskich jest zabroniony, chyba że statek posiada zainstalowaną zatwierdzoną oczyszczalnię ścieków, która spełnia stosowne dodatkowe normy czystości dla azotu i fosforu zgodnie z Wytycznymi w zakresie wdrażania norm czystości usuwanych wód oraz prób oczyszczalni ścieków fekalnych, 2012 (Rez. MEPC.227(64)).

Ustalono następujące daty:

- 1 czerwca 2019 dla nowych statków;
- 1 czerwca 2021 dla statków istniejących innych niż te wymienione poniżej; oraz
- 1 czerwca 2023 dla statków istniejących, na trasie bezpośrednio do lub z portu usytuowanego poza obszarem specjalnym, oraz do lub z portu usytuowanego na wschód od 28˚10' długości geograficznej wschodniej w granicach obszaru specjalnego, które nie zawijają do innych portów na obszarze specjalnym.

Rezolucja MEPC dot. tych dat zachęca rządy członkowskie, grupy przemysłowe oraz inne podmioty, aby niezwłocznie przyjęły przedmiotowe wymagania dla Morza Bałtyckiego jako obszaru specjalnego na zasadach dobrowolności.

Wdrożenie Konwencji BWM

Komitet MEPC odnotował, że niewiele brakuje, aby Międzynarodowa Konwencja o Kontroli i Postępowaniu ze Statkowymi Wodami Balastowymi i Osadami (Konwencja BWM, 2004) spełniła kryteria wejścia w życie oraz przyjął z zadowoleniem wysiłki szeregu państw, które chcą ratyfikować tę umowę w najbliższej przyszłości. Do Konwencji przystąpiło na dzień dzisiejszy 49 państw o łącznym tonażu 34,79% światowej floty handlowej, przy czym kryterium wejścia w życie wynosi 35%. Konwencja ma przeciwdziałać globalnemu rozprzestrzenianiu się inwazyjnych gatunków wodnych poprzez wody balastowe oraz osady.

MEPC zatwierdził projekt poprawek do Prawidła B-3 Konwencji odnośnie skali czasowej wdrożenia wymagań. Pozostaną one w zawieszeniu i zostaną rozesłane w celu ponownego przyjęcia w momencie wejścia w życie Konwencji.

Komitet przyznał Zatwierdzenie Końcowe trzem kolejnym systemom obróbki wód balastowych wykorzystującym substancje czynne. Całkowita liczba zatwierdzonych systemów wynosi obecnie 65.

Przedłużono mandat w celu kontynuowania prac grupie korespondencyjnej ds. przeglądu Wytycznych w zakresie zatwierdzania systemów zarządzania wodami balastowymi.

Przyznanie rafie koralowej Tubbataha na Filipinach statusu Szczególnie Wrażliwego Obszaru Morskiego (PSSA)

MEPC, co do zasady, przyznał akwenowi morskiemu znanemu jako Park Morski Rafy Tubbataha, znajdującemu się pomiędzy wyspami na Filipinach i Północnym Borneo, status Szczególnie Wrażliwego Obszaru Morskiego (PSSA). Ten obszar jest już wpisany na światową listę dziedzictwa UNESCO. Decyzja IMO ma zapewnić rafie specjalną ochronę przed szkodliwymi skutkami żeglugi.

Oczekuje się, że Filipiny przedłożą propozycję ustanowienia obszaru, którego należy unikać ("Area To Be Avoided" (ATBA)) w ramach wspomnianego powyżej obszaru PSSA, dla wszystkich statków o pojemności co najmniej 150 GT, do Podkomitetu Bezpieczeństwa Żeglugi, Radiokomunikacji oraz Poszukiwań i Ratownictwa (NCSR), w celu zatwierdzenia przez Komitet MSC. Wówczas status PSSA może zostać formalnie przyznany na 71 sesji MEPC, wiosną 2017 roku.

Wydajność energetyczna w żegludze międzynarodowej

Współczynnik projektowy wydajności energetycznej (EEDI) dla nowych statków oraz związane z nim środki operacyjne wydajności energetycznej dla statków istniejących, stały się obowiązkowe w roku 2013, wraz z wejściem w życie stosownych poprawek do Załącznika VI Konwencji MARPOL. Przepisy nakładają na IMO obowiązek przeglądu stanu rozwoju technologicznego oraz, w razie konieczności, wprowadzenia zmian do przedziałów czasowych i wartości linii referencyjnych EEDI dla danych statków oraz współczynników redukcji.
Z informacji przesłanych do Sekretariatu IMO wynika, że do tej pory certyfikat na zgodność z nowymi standardami projektowymi wydajności energetycznej otrzymało prawie 1 200 statków.

MEPC rozważył tymczasowy raport grupy korespondencyjnej ds. przeglądu stanu rozwoju technologicznego w zakresie wdrożenia fazy 2 wymagań EEDI. Następnie polecił grupie kontynuowanie przeglądu pod kątem statków ro-ro – zarówno towarowych, jak i pasażerskich oraz do opracowania zaleceń na 70 sesję Komitetu w kwestii ewentualnej konieczności wprowadzenia zmian do przedziałów czasowych, wartości linii referencyjnych EEDI dla danych statków oraz współczynników redukcji (Prawidło 21 Załącznika VI Konwencji MARPOL).

Jakość paliw

MEPC rozważył raport grupy korespondencyjnej powołanej do oceny możliwych środków kontroli jakości paliwa, przed jego dostarczeniem na statek. Po dyskusji Komitet zachęcił przedstawicieli przemysłu paliwowego do opracowania projektu dobrych praktyk dla dostawców paliw oraz przedłożenia go na przyszłą sesję.

Komitet zgodził się również, że najlepsze praktyki dla nabywców/użytkowników paliw oraz krajów członkowskich/przybrzeżnych, powinny być nadal rozwijane. W tym celu zobowiązał grupę korespondencyjną do kontynuowania pracy w tym zakresie. Komitet podjął również decyzję o zaprzestaniu oceny adekwatności obowiązujących ram legislacyjnych Załącznika VI Konwencji MARPOL.

Decyzja w sprawie limitów siarki zapadnie na MEPC 70

MEPC co do zasady, zgodził się ustalić datę wejścia w życie światowego progu zawartości siarki w paliwie na poziomie 0,50% m/m podczas 70 sesji Komitetu, na podstawie wyników przeglądu, który ma być gotowy do tego czasu.

Zapisy Konwencji MARPOL ograniczające światową emisję tlenków siarki ze statków do poziomu 0,50% m/m mają zostać wdrożone z dniem 1 stycznia 2020 roku. Zapisy te nakładają również obowiązek dokonania przeglądu dostępności wymaganego paliwa do roku 2018. Data wdrożenia wymagania może zostać przesunięta na 1 stycznia 2025 roku, w zależności od wyników tego przeglądu.

Przegląd nadzoruje Komitet Sterujący złożony z 13 krajów członkowskich, jednej organizacji międzyrządowej oraz sześciu międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Przyjęcie podręcznika na temat portowych urządzeń odbiorczych

Komitet przyjął najnowszą wersję podręcznika pt. "Port reception facilities - How to do it".

rel (PRS)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0777 4.1601
EUR 4.2961 4.3829
CHF 4.6158 4.709
GBP 5.1533 5.2575

Newsletter