Rozpoczęła się procedura przetargowa, mająca wyłonić wykonawcę mostu na Wyspę Sobieszewską. Obiekt ma być oddany do użytku w 2018 roku. Projekt jest gotowy, wstępny szacunkowy koszt budowy to ok. 85 mln zł.
Urząd Miasta Gdańska w komunikacie poinformował, że w czwartek w Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska rozpoczęła się procedura przetargowa, mająca wyłonić wykonawcę mostu na Wyspę Sobieszewską (jest to dzielnica Gdańska - PAP). „31 marca br. zostało przekazane Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej ogłoszenie o zamówieniu. Ogłoszenie zostanie zamieszczone na stronie internetowej Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska (DRMG) niezwłocznie po jego publikacji w Dzienniku Urzędowym UE” – podała DRMG na swojej stronie internetowej.
Budowa mostu zwodzonego w ciągu drogi wojewódzkiej nr 501 nad Martwą Wisłą w Gdańsku Sobieszewie ma zapewnić bezpieczne i sprawne połączenie wyspy ze stałym lądem. W rejonie planowanego mostu mają być wybudowane też dojazdy oraz przebudowane dwa skrzyżowania wraz z układem drogowym.
Poniżej: Animacja mostu zwodzonego w Gdańsku Sobieszewie, wykonana przez ARCHLOGIC.EU
Wstępny szacunkowy koszt budowy to ok. 85 mln zł. W wieloletnim planie finansowym miasta na tę inwestycję zarezerwowano w 2016 r. kwotę 17 mln zł. Wykonawca mostu ma być znany ok. 15 czerwca.
W lutym br. miasto złożyło wniosek do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa o przyznanie środków z rezerwy subwencji ogólnej na budowę mostu. Chodzi o kwotę 17 mln zł w 2016 r. i kolejne 17 mln zł w 2017. „Czekamy na decyzję w tej sprawie. Prawdopodobnie zapadnie ona pod koniec kwietnia” – mówił prezydent Paweł Adamowicz podczas spotkania z mieszkańcami Wyspy Sobieszewskiej w środę wieczorem. „Z dotacją czy nie, most będziemy budować” – zadeklarował.
Miasto podało, że zbiórkę podpisów pod listem poparcia kierowanym do resortu infrastruktury o dofinansowanie przez rząd budowy mostu rozpoczęli mieszkańcy Wyspy Sobieszewskiej we współpracy z radą dzielnicy, Stowarzyszeniem Przyjaciół Wyspy Sobieszewskiej, Lokalną Organizacją Turystyczną "Wyspa Sobieszewska" oraz Kołem Emerytów "Bursztynek".
Miasto podkreśla, że budowa nowego mostu to inwestycja o znaczeniu ponadlokalnym, stanowiąca część drogi wojewódzkiej nr 501, którą poruszają się turyści pomiędzy Gdańskiem, autostradą A1, a miejscowościami położonymi na Wyspie Sobieszewskiej i na Mierzei Wiślanej. Most stanowiłby też główny ciąg komunikacyjny podczas światowego zlotu skautów Jamboree 2023, o którego organizację w Gdańsku ubiega się Polska. W 2023 r. na Wyspę Sobieszewską miałoby przyjechać ok. 40 tys. harcerzy z całego świata.
Budowa mostu jest jednym z priorytetów inwestycyjnych Gdańska na lata 2014-20. Od 1973 r. na Wyspę Sobieszewską prowadzi most pontonowy. W 2013 r. został on wyremontowany i zmodernizowany, ale nadal nie jest to wygodne rozwiązanie – ani dla mieszkańców, ani dla turystów. Obecna konstrukcja mostu utrudnia ruch nie tylko kierowcom, ale również stanowi dużą przeszkodę dla żeglarzy. Na przeprawie, która często jest zamykana (głównie z powodu podwyższonego lub obniżonego poziomu wody), obowiązuje ograniczenie prędkości do 20 km/godz.
bls/ gma/