Polacy najczęściej zlecają transport łodzi motorowych o długości ok. 8 metrów z Wielkiej Brytanii do Polski - wynika z analizy setek zleceń transportu łodzi motorowych i jachtów wystawionych w serwisie aukcji transportowych Clicktrans.pl w latach 2014-2015. Chorwacja króluje, natomiast wśród ulubionych destynacji Polaków w przewożeniu jachtów z Polski za granicę. Za transport łodzi motorowych z Wielkiej Brytanii do Polski płaci się średnio 1925 zł.
Według statystyk serwisu wyraźnie widać następujący trend w transporcie: Polacy zlecają przewóz jachtów i łodzi motorowych na trasach zagranicznych częściej niż na krajowych.
Do najpopularniejszych krajów transportu łodzi i jachtów do Polski należą Wielka Brytania (23,2%), Holandia (19,1%), Niemcy (18,7%). Zwolennicy jachtów najczęściej zlecają transport do największych miast portowych w Polsce - Szczecina (20,2%) i Gdańska (10,6%) oraz do Warszawy (5,3%). Transport łodzi motorowych dotyczy podobnego zestawu miast: Szczecina (11,4%), Elbląga (6,8%), Gdańska (6,1%), Poznania (4,5%) oraz Warszawy (3,8%).
Analiza zleceń transportu łodzi i jachtów potwierdza popularność Chorwacji jako ulubionego kierunku zagranicznej turystyki żeglarskiej.
- Split w Chorwacji jest najbardziej popularną destynacją przy transporcie zarówno łodzi motorowych jak i jachtów z Polski. To właśnie w Splicie znajduje się marina należąca do najstarszych portów jachtowych na Morzu Śródziemnym – podkreśla Agnieszka Korzeniewska z Clicktrans.pl
Do ulubionych kierunków transportu motorówek i jachtów zaraz po Chorwacji (18,1%) należą Niemcy (13%), Francja (9,1%), Szwecja (7,8%), Grecja (6,5%), Norwegia (6,5%) oraz Włochy (6,5%). Co ciekawe, Polacy znacznie rzadziej zlecają transport łodzi do Wielkiej Brytanii (tylko 1,3%). Na trasach międzynarodowych Polacy częściej zlecają transport łodzi motorowych niż jachtów. Zupełnie odwrotne zjawisko można natomiast zaobserwować przy transporcie w obrębie kraju – kategoria transportu jachtów wciąż należy do najpopularniejszych w Polsce.
- Polacy przewożąc jachty i łodzie w obrębie kraju często decydują się na zrealizowanie tego we własnym zakresie; wypożyczają przyczepy i wykorzystują swoje prywatne samochody do transportu – zaznacza Agnieszka Korzeniewska z Clicktrans.pl
Do najczęściej transportowanych marek jachtów należą Tango, Mak, Tes, Sportiva, Bavaria i Venus. Ze statystyk wynika, że najbardziej cenimy sobie żeglugę na mazurskich jeziorach -najczęściej przewozimy łodzie i jachty na trasie Chojnice- Mikołajki. Zainteresowanie transportem łodzi i jachtów zdecydowanie wzrasta w czerwcu (10%). Najchętniej transportujemy łodzie w sierpniu (14%) i wrześniu (14%). Najrzadziej transportuje się zimą - w styczniu (3%) i marcu (3%).
Najczęściej transportujemy łodzie motorowe o długości około 8 metrów i w przedziale wagowym od 1000 – 2000 kg. W kategorii jachtów najczęściej zlecamy transport tych o długości do 9 metrów i w przedziale wagowym 3000 – 4000 kg.
Za krajowy transport łodzi motorowych zlecony na Clicktrans.pl płaci się średnio 600 -700 zł, natomiast w przypadku transportu w obrębie Unii Europejskiej średni koszt wynosi 2500-4000 zł. Analiza zleceń na Clicktrans.pl wskazuje, że transport jachtu w Polsce to koszt rzędu 800-900 zł. Średni koszt transportu jachtu w Unii Europejskiej to 2500-3000 zł.
Polacy najczęściej sprowadzają łodzie motorowe z krajów, które według raportu GUS z 2013 r. stanowiły najpopularniejsze kierunki emigracji z Polski w latach 2004-2013 r.
- To może oznaczać, że stan majątkowy Polaków, którzy wyjechali z kraju w celach zarobkowych po naszej akcesji do Unii Europejskiej znacznie się poprawił. Polonia coraz częściej decyduje się na zakup dóbr luksusowych i co ciekawe, jako destynację podróży w okresie wakacyjnym bardzo często wybiera właśnie Polskę – zauważa Michał Brzeziński z Clicktrans.pl
Zamożni rodacy coraz częściej decydują się na zakup luksusowych łodzi – aż 16% zleceń transportu stanowią jachty o długości ponad 10 metrów.
rel (Clicktrans.pl)
A to liczby co najmniej równie spore, jak liczba jachtów sprowadzanych transportem drogowym.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.