Nie więcej, niż 24 godziny, trwać będą niezbędne formalności związane z odprawą towarów sprowadzanych drogą morską do Polski. Zgodnie z Ustawą z dnia 7 listopada 2014 r. o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej, za koordynację prac wszystkich służb kontrolnych działających w polskich portach odpowiada od 1 stycznia 2015 r. Służba Celna.
W środę, 7 stycznia w Gdyni odbyła się konferencja „Praktyczna realizacja projektu odpraw granicznych – Porty 24h” poświęcona zwiększeniu konkurencyjności polskich portów i wdrożeniu ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej. Wziął w niej udział Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów, Szef Służby Celnej nadinsp. Jacek Kapica. Obecni byli również prezesi zarządów portów w Gdańsku i Gdyni, przedstawiciele granicznych służb kontrolnych oraz środowiska gospodarki morskiej. W trakcie konferencji Szef Służby Celnej, nadinsp. Jacek Kapica przypomniał, że krótszy czas odpraw towarów w polskich portach, to także zwiększenie ich konkurencyjności, zaś koordynacja działania służb, to bardzo dobre rozwiązanie.
Dyrektor Izby Celnej w Gdyni, insp. Wiesław Struk przedstawił założenia prawno-organizacyjne oraz koncepcję koordynacji kontroli granicznej wg zasad porty 24h. Goście konferencji zapoznali się także z elektronicznym narzędziem służącym współpracy służb portowych, którym jest „System Koordynacji Kontroli – Porty 24h”. Platforma ta pozwala na wymianę informacji pomiędzy Służbą Celną a pozostałymi służbami i inspekcjami kontrolnymi. System został stworzony przez informatyków z Akademii Górniczo-Hutniczej według koncepcji funkcjonariuszy pomorskiej Służby Celnej. W trakcie spotkania przedstawione zostało również rozwiązanie informatyczne „Autostore” opracowane i wykorzystywane w porcie szczecińskim. Obecni na konferencji przedstawiciele zarządów portów i środowiska gospodarki morskiej ocenili, że wprowadzane zmiany są przełomowe i usprawnią proces odpraw ładunków w polskich portach morskich.
Ustawa z dnia 7 listopada 2014r. wprowadza zasadę przeprowadzenia niezbędnych formalności związanych z przywozem z państw trzecich towarów drogą morską w ciągu 24 godzin od momentu przedstawienia towaru do kontroli granicznej. Tzw. czwarta ustawa deregulacyjna rozszerza zadania Służby Celnej o obowiązek koordynacji kontroli odbywających się w portach w taki sposób, aby możliwe było ich przeprowadzenie maksymalnie w ciągu jednej doby przez wszystkie inspekcje w sposób jak najmniej uciążliwy dla importerów i operatorów. Nowe rozwiązanie, które weszło w życie 1 stycznia 2015 roku, dotyczy przypadków, gdy importer, oprócz zgłoszenia towaru do oprawy celnej, powinien dokonać wcześniejszego zgłoszenia do kontroli innych służb (np. Inspekcja Weterynaryjna, Państwowa Inspekcja Sanitarna, Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa i Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno - Spożywczych).
Na naczelniku urzędu celnego właściwego dla portu morskiego spoczywa obowiązek poinformowania innych służb kontrolnych oraz ustalenie - w uzgodnieniu z operatorem portowym i dysponentem towaru - terminu i miejsca kontroli. Czas jej trwania liczony jest od chwili przedstawienia towaru do kontroli (złożenia kompletnego wniosku o dokonanie kontroli do właściwych organów oraz przekazania informacji o godzinie i miejscu kontroli) do zwolnienia towaru do procedury celnej. Termin 24 godzin może ulec wydłużeniu do 48 godzin w przypadkach uzasadnionych względami bezpieczeństwa publicznego, ochroną życia lub zdrowia ludzi lub zwierząt lub ochroną środowiska. Termin ten nie dotyczy odpraw, do przeprowadzenia których niezbędne będzie przeprowadzenie badań laboratoryjnych, poddanie towaru kwarantannie lub – w przypadku żywych zwierząt – izolacji.
materiał prasowy Izby Celnej w Gdyni