Inne
Operacja Żagle Gdyni upamiętni 40. rocznicę pierwszego zlotu żaglowców, który odbył się w Gdyni w 1974 roku. W dniach 15-18 sierpnia w Basenie Prezydenta zacumuje flota około 20 jednostek, które będzie można zwiedzać, a ostatniego dnia imprezy oglądać pod żaglami podczas wielkiej parady.

 

 
Pierwszą zagraniczną jednostką, która potwierdziła przybycie do Gdyni, jest francuska Etoille. Podczas największej tegorocznej  imprezy żeglarskiej w Polsce silnie reprezentowana będzie biało-czerwona bandera. Przy gdyńskich kejach zacumują najsłynniejsze polskie żaglowce - Dar Młodzieży, Fryderyk Chopin, Pogoria, Zawisza Czarny, Generał Zaruski nie może także zabraknąć Iskry
 
Po ostatnio zakończonym przeglądzie stoczniowym Biała Fregata - Dar Młodzieży, w dobrej kondycji wchodzi w 33. sezon morskiej żeglugi. Do tej pory przez pokład jednostki przewinęły się tysiące młodych ludzi, którzy pod jej żaglami zdobywali pierwsze szlify w służbie na morzu. Dar ma na swoim koncie liczne nagrody i wyróżnienia, a także rejs dookoła świata. Tak, jak jego poprzednicy: Lwów i Dar Pomorza, dumnie nosi polską banderę po morzach i oceanach, a w portach zyskuje kolejnych przyjaciół. 
 
Wybudowany w 1992 roku  Fryderyk Chopin jest najmłodszym z dużych polskich żaglowców, które wezmą udział w Operacji Żagle Gdyni. Powstał dla fundacji Międzynarodowa Szkoła pod Żaglami kapitana Krzysztofa Baranowskiego. Jego wyróżnikiem są sześciorejowe maszty, co zdarza się niezwykle rzadko we współczesnym żeglarstwie, a to, że jest w świetnej formie, pokazał wygrywając regaty The Tall Ships' Races w 2012 roku.
 
Choć portem macierzystym  Pogorii - trzymasztowej barkentyny - jest Gdynia, rzadko możemy ją oglądać przy gdyńskiej kei. Pływa głównie po Morzu Śródziemnym, a na Bałtyk i Morze Północne przychodzi latem, by wziąć udział w regatach wielkich żaglowców. Zbudowana zostałą w 1980 roku dla Bractwa Żelaznej Szekli - pierwszej polskiej organizacji zajmującej się szkoleniem pod żaglami, realizującej edukację morską na pokładzie i w telewizji. Kiedy w 1993 roku, po powrocie Daru Młodzieży z rejsu dookoła świata powstało stowarzyszenie Sail Training Association Poland kontynuujące realizację programu wychowania pod żaglami, do czego zbudowano Pogorię, stała się jego statkiem flagowym. Szkoli młodzież i startuje w międzynarodowych regatach. W 1999 roku zdobyła Cutty Sark Trophy - srebrną statuetkę klipra, najwyższe trofeum The Cutty Sark Tall Ships' Races.
 
Legendarny trzymasztowy szkuner Związku Harcerstwa Polskiego Zawisza Czarny wielokrotnie udowadniał, że godny jest nosić na burcie imię swojego patrona. Zainteresowaniu, jakie wzbudza w odwiedzanych portach, sprzyjają liczne szczytne inicjatywy, które żaglowiec podejmuje. Ostatnią głośną akcją jest cykl integracyjnych rejsów pod nazwą "Zobaczyć Morze", podczas których niemal połowę załogi stanowią osoby niewidome i niedowidzące. Podczas zlotu żaglowców The Culture Tall Ships Regatta 2011 Zawisza Czarny świętował w Gdyni 50-lecie harcerskiej służby. Podczas Operacji Żagle Gdyni również będzie szczególnym gościem, wszak brał udział w historycznej imprezie w 1974 roku.
 
Uczestnikiem Operacji Żagiel 1974 był również Generał Zaruski, 28-metrowy dwumasztowy szkuner o niezwykle burzliwej historii. Zbudowano go w 1939 roku w Szwecji z inicjatywy generała Mariusza Zaruskiego, organizatora morskiego szkolenia młodzieży w przedwojennej Polsce. Miał być pierwszą z 10 siostrzanych jednostek, na których planowano edukować młode pokolenie. Plany te pokrzyżował jednak wybuch II wojny światowej. Ukończony jacht nie trafił do Polski i pod nazwą Kryssaren służył szwedzkiej szkole żeglarskiej. Gdy został zwrócony Polsce w 1946 roku, otrzymał nazwę Generał Zaruski. W 1973 roku młodzi żeglarze zawiązali na nim Bractwo Żelaznej Szekli. Po 1989 roku, Liga Obrony Kraju - armator żaglowca - wydzierżawiła go do działalności komercyjnej, co okazało się fatalnym posunięciem. Jacht niszczał, a w 2002 roku ze względu na fatalny stan techniczny, utracił klasę i stanął unieruchomiony w porcie w Jastarni. Przed całkowitą zagładą uratował jednostkę zakup przez miasto Gdańsk. Po gruntownym remoncie, który trwał trzy lata i kosztował ponad 4,5 miliona złotych, Generał Zaruski - niczym feniks z popiołów - powrócił w 2012 roku do regularnej służby.
 
Barkentyna ORP Iskra, trzeci w serii żaglowców konstrukcji inż. Zygmunta Chorenia po Pogorii i Darze Młodzieży, szkoli przyszłych oficerów w składzie 3. Flotylii Okrętów Marynarki Wojennej. Dwa lata temu ścigała się z siostrzaną Pogorią w czasie Tall Ships Races 2012, zdobywając ze swoją, w większości damską, załogą The Choreń Tea Pot Trophy na trasie z La Coruna do Dublina. W swoim dorobku Iskra ma rejs dookoła świata w latach 1995/1996 i zdobycie w 1989 roku zaszczytnego „The Cutty Sark Trophy”
 
Trudno sobie wyobrazić aby Iskry mogło zabraknąć w Operacji Żagle Gdyni między 15 a 18 sierpnia tego roku, choć ostatnio pojawiła się w Internecie wiadomość, że w tym właśnie czasie ma uczestniczyć w imprezie żeglarskiej w Świnoujściu.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter