Inne

Od 15 października polscy żeglarze mogą pływać bez uprawnień. Tego dnia wygasło bowiem rozporządzenie ministra sportu z 2010 roku dotyczące uprawnień żeglarskich. Nowe nie zostało jeszcze przygotowane. Dokument jest w Sejmie. Urzędnicy z Ministerstwa Sportu i Turystyki zapewniają, że problemu nie ma, bo sezon żeglarski już się skończył, a do wiosny 2013 roku nowe przepisy zostaną wprowadzone.

Do 15 października tego roku beż żadnych uprawnień można było pływać po śródlądziu jedynie jachtem do 7,5 m2 powierzchni żagla lub motorówką, której moc silnika nie przekraczała 13 KM. Po wygaśnięciu rozporządzenia, każdy może wsiąść nawet na duży jacht rekreacyjny i nim żeglować. Nie ma obecnie żadnych przepisów regulujących uprawnienia żeglarskie, graniczenia i obowiązki, jakie stopnie te nakładają na ich posiadaczy.

Zdaniem środowiska żeglarskiego to wielki problem, bo osoby bez uprawnień mogą wyrządzić wiele szkód. Poza tym, system uprawnień dotyczy także żeglowania poza naszym krajem, co oznacza, że np. w Chorwacji również nie obowiązują te przepisy.

Dodatkowo, nie można przyznawać uprawnień żeglarskich osobom, które właśnie ukończyły kursy i szkolenia. Nie ma podstawy prawnej, do której można się odnieść.

Cezary Grzanka z Departamentu Rozwoju i Promocji Sportu w Ministerstwie Sportu i Turystyki, w wywiadzie dla Programu Pierwszego Polskiego Radia powiedział, że problem pojawił się w momencie, kiedy parlamentarzyści wprowadzili zmiany w rozporządzeniach. Dlatego wydłużył się proces ich legislacji. Nowe rozporządzenie ma się jednak pojawić na początku 2013 roku.

- Ten sezon już się kończy, a do przyszłorocznego przepisy będą już gotowe - dodaje Grzanka. - Natomiast stopnie żeglarskie do czasu przyjęcia nowych przepisów będą przyznawane na starych zasadach.

Tekst i fot. Hubert Bierndgarski 

+2 Nie piszcie głupot!
Parlamentarzyści nie zmieniają rozporządzeń, tylko USTAWY. No, chyba że minister zmieniający rozporządzenie jest jednocześnie "parlamentarzystą". Ale i w takim przypadku rozporządzenie zmienia jako minister, a nie jako poseł.

Stopni żeglarskich nie można już przyznawać "na starych zasadach", bo te stare zasady (ustawy) już nie obowiązują. NIE MA teraz podstaw prawnych do przyznawania jakichkolwiek "stopni żeglarskich".
16 październik 2012 : 15:44 Guest | Zgłoś
+1 źródła informacji.............
skąd p. t. Pan Bierndgarski wziął informacje o dotychczas obowiązujących uprawnieniach, czy ich braku (te 7.5 m2 żagla...)? Rewelacja, szkoda że całkowicie niezgodna ze stanem faktycznym.
Pewnie źródło to samo co twierdzenia "Zdaniem środowiska żeglarskiego to wielki problem, bo osoby bez uprawnień mogą wyrządzić wiele szkód". Otóż, Szanowny Redaktorze, tzw. środowisko żeglarskie jest od wielu lat zdania wręcz przeciwnego, w zdecydowanej większości.
Problem to jest raczej dla środowiska biurokratów i pomniejszych decydentów, i to nie ze względu na jakieś mityczne "szkody" tylko dlatego że ktoś się ośmiela robić coś bez papierka. Bardzo zabawny tekst, z okazji "końca sezonu" (piszę to z łódki... ja i wielu moich znajomych sezon na jeziorach kończymy w listopadzie, a na morzu -czasem w styczniu...)
18 październik 2012 : 08:32 Guest | Zgłoś
+1 dziennikarstwo - przez małe "d"
dawno nie czytałem takiego zbioru przekłamań półprawd i oczywistych bzdur... Nie tylko w sferze wiedzy fachowej - żeglarskiej (których na portalu morskim także być nie powinno) ale także wiedzy ogólnej: rozporządzenia wydaja ministrowie, a nie parlament, nie da się wydać czegoś na podstawie nieobowiązujących przepisów (co kilka akapitów wcześniej sam pan redaktor napisał). Dla mnie najważniejsze pytanie: jakież to szkody mogą wyrządzić osoby bez uprawnień i komu?

Ech, dziennikarstwo, dziennikarstwo ...
21 październik 2012 : 07:35 Guest | Zgłoś
+1 Bzdura...
Boszzzz... jakie nagromadzenie bzdur...
Nie można "plywać bez uprawnień" - obowiązek ich posiadania wynika bezpośrednio z przywołanej ustawy!!!
Prawdą jest natomiast, że urzędnikom MinSportu nie starczyło dwu lat na wydanie rozporządzenia określającego zasady uzyskiwania uprawnień, wzory dokumentów, wymagania, etc, etc... Oznacza to jednak jedynie tyle, że nie można wydawać nowych dokumentów, nie można egzaminować - a nie że można pływać bez "patentów"!
21 październik 2012 : 13:05 Guest | Zgłoś
+5 a w głowach wciąż komuna...
Dla własnej przyjemności i bez zarabiania na tym w takiej Wielkiej Brytanii albo we Francji można prowadzić bez żadnych "uprawnień" jachty do 24m długości. W Danii do 15T wyporności, w Szwecji do przekroczenia wymiarów 12m długości i 4m szerokości a w Holandii do max prędkości 20km/h. I nie notuje się z tego powodu żadnych znaczących zagrożeń!
W innych państwach (np. Niemcy) funkcjonuje często jeden stopień/dokument/potwierdzenie kompetencji na śródladzie i jeden na morze (odpowiednio na motorowki i jachty żaglowe).
Tylko w Polsce trwa od czasów komuny system rozbudowanej drabinki wielu stopni, potwierdzanych czterema różnymi "patentami" żeglarskimi i czterema "patentami" motorowodnymi. Do tego osobne "licencje" - na holowanie narciarza, obsługę większych nieco silników, na ciągnięcie paralotniarza, etc, etc...
21 październik 2012 : 13:06 Guest | Zgłoś
+1 Czy autor był kiedyś w morzu? Oczywiście nie na dorszach ale na niedużej łodzi
Wydaje się, ze chyba nie , bo sadzi takie tezy jakby nigdy w motorówce lub żaglówce nie siedział. Podzwoń do SARu to powiedzą tobie jaka to hekatomba na morzu panuje wśród żeglarzy albo do WOPR na Mazurach. Oczywiście każdy urzędnik wymyśli i dowiedzie potrzeby swojego zatrudnienia więc straszą i straszą. Ja panu autorowi powiem tak: w morzu to można pływać bez żadnych papierów ale trzeba mieć widzę a na dodatek to nawet po dobrej lufie. I to każdy potwierdzi: żeglarz, rybak czy handlowy, że tak było, jest i będzie.
21 październik 2012 : 14:53 Guest | Zgłoś
+1 Jeden wielki wstyd
Nie wiem czy z niewiedzy /głupoty/ czy na zamówienie tych co zarabiają i żyja z utrzymywania bzdurnych wymogów: patentów, inspekcji, kart bezpieczenstwa itp udawanej dbałości o zeglarzy, powstał ten artykuł, Pamie redktorze, proszę trochę poczytac i ew wtedy wypowiadac sie na temat który jest dla Pana baaaardzo obcy np 7,5m2
22 październik 2012 : 14:06 Guest | Zgłoś
+1 komentarz do tych bzdur
kometarz do "dziennikarstwa" w wykonaniu pana B. - można przeczytać tu:
[link usunięty]
23 październik 2012 : 08:14 Guest | Zgłoś
+1 Czy portalmorski.pl nie powinien znać się na tym, czym się zajmuje?
A czy pan, panie Bierndgarski ma jakieś uprawnienia do pisania takich bzdur? Na pańskim miejscu sam prosiłbym redakcję, żeby zdjęła ten tekst. Rzetelność, poziom, sprawdzanie przed podaniem informacji - zawsze wydawało mi się to minimum przyzwoitości przed dokonaniem jakiejkolwiek publikacji. Ale każdy sam pracuje na własne nazwisko, więc przejmować można się co najwyżej tym, że ktoś przeczyta i jeszcze w te głupoty uwierzy. Szkoda, że portal morski, który powinien być fachowy i specjalistyczny, potrafi zamieścić bez żenady taki artykuł.
23 październik 2012 : 12:04 Guest | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter