Kadłub historycznego, dwumasztowego żaglowca Generał Zaruski zwodowano w poniedziałek w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA.
Odbudowa drewnianego dwumasztowca, prowadzona przez szkutników z firmy Complex Jacht z Pucka, zaczęła się w grudniu 2009 roku. We wtorek rozpocznie się drugi etap przywracania mu sprawności morskiej, który obejmie prace wyposażeniowe.
Projekt "Gdańsk ratuje żaglowiec Generał Zaruski", od 2008 roku realizuje Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Gdańsku. Władze miasta zdecydowały się wtedy na odkupienie zdewastowanego dwumasztowca od Zarządu Głównego Ligi Obrony Kraju w Warszawie.
Oprócz zrekonstruowania kadłuba, do dziś wykonano sosnowe omasztowanie żaglowca, składające się z dwóch masztów oraz drzewc ruchomych - 2 bomów i 2 gafli, do których mocowane są żagle.
Rozstrzygnięto przetargi na prace wyposażeniowe. Obejmą one dostawę i zainstalowanie przez firmę Marine Works agregatu prądotwórczego, dwóch silników napędu pomocniczego Ventus - Deutz o mocy po 114 KM oraz instalacji paliwowej, wodnej i elektrycznej. Przetarg na wykonanie pomieszczeń wygrała firma Complex Jacht.
- Odbudowa kadłuba znacznie się przedłużyła - nie ukrywa Sebastian Kulling, właściciel Complex Jacht. - Wynikało to z konieczności poszerzania zakresu prac szkutniczych, w stosunku do tych, które były ujęte w umowie. W rezultacie z dawnej konstrukcji pozostały tylko stępka, fragmenty dziobnicy i części wręgów.
Zatem większość elementów kadłuba wymieniliśmy. Teraz wykonamy z mahoniu i sklejki mahoniowej wnętrze kadłuba.
Inne
Gdańsk: Kadłub żaglowca Generał Zaruski zwodowany
06 grudnia 2011 |
Źródło: