Fiński F/A-18 Hornet i szwedzki JAS-39 Gripen zostały poderwane, gdy dwa rosyjskie myśliwce startujące z obwodu królewieckiego pojawiły się w międzynarodowej przestrzeni bez zgłoszenia planu lotu – podała w środę agencja STT.
Rosyjscy piloci zmierzali w stronę terytorium Rosji, lecąc nad wodami międzynarodowymi Morza Bałtyckiego, ale nie komunikowali się z cywilną kontrolą ruchu lotniczego.
Wspólna szwedzko-fińska operacja odprowadzająca rosyjskie myśliwce poza Bałtyk realizowana była w ramach działań szybkiego reagowania (ang. Quick Reaction Alert - QRA) i miała miejsce w poniedziałek.
"Obecność rosyjskich myśliwców przelatujących nad wodami międzynarodowymi została zgłoszona przez Połączone Centrum Operacji Powietrznych NATO w niemieckim Uedem, a także przez Finów i Szwedów" – potwierdziło NATO.
Jak poinformował w komunikacie Sojusz Północnoatlantycki, rosyjskie myśliwce Su-30 (w kodzie NATO oznaczone jako Flanker-C) lecące nad wodami międzynarodowymi Morza Bałtyckiego z Kaliningradu do Rosji kontynentalnej, nie były objęte planem lotu, nie pozostawały w kontakcie radiowym z cywilną kontrolą ruchu lotniczego i nie używały sygnału transpondera, naruszając w ten sposób wymogi międzynarodowych przepisów lotniczych.
Zarówno Finlandia, jak i Szwecja wysłały własne myśliwce, odpowiednio F/A-18 i JAS-39, aby przechwycić Su-30. Zdjęcia dostarczone przez NATO pokazały, że rosyjskie myśliwce nie posiadały żadnego uzbrojenia zewnętrznego.
Finlandia przystąpiła do NATO wiosną 2023 r., zaś Szwecja w marcu 2024 r. Siły powietrzne tych krajów nadzorują swoje przestrzenie, które także stały się wspólną przestrzenią NATO, w koordynacji z Połączonym Centrum Operacji Powietrznych zlokalizowanym w Niemczech (ang. CAOCs), odpowiedzialnym za misję nadzoru w Europie Północnej.
Fińskie i szwedzkie siły powietrzne nadzorują także przyległą przestrzeń powietrzną nad Morzem Bałtyckim za pomocą krajowych sił QRA. Krajowe centra operacji powietrznych obu sojuszników zapewniają kontrolę myśliwców podczas krajowych operacji szybkiego reagowania i koordynują je z natowskim CAOC, odpowiedzialnym za NATO Air Policing w północnej Europie.
NATO Air Policing to misja ochrony integralności suwerennej przestrzeni powietrznej państw członkowskich Sojuszu Północnoatlantyckiego. W czasie pokoju prowadzona jest w ramach Zintegrowanych Systemów Obrony Powietrznej i Przeciwrakietowej NATO oraz ustaleń Sojuszu w zakresie Air Policing na Morzu Bałtyckim. Samoloty państw Sojuszu rotacyjnie pełnią okresowe dyżury bojowe nad państwami, które nie posiadają wystarczającej ochrony swojej przestrzeni powietrznej.
Ustalenia sojusznicze zapewniają integralność przestrzeni powietrznej NATO w regionie Morza Bałtyckiego 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.
GL