12 marca 1999 roku Polska stała się pełnoprawnym członkiem Sojuszu Północnoatlantyckiego. Przez 25 lat naszej obecności w NATO polskie okręty wzięły udział w ponad 250 ćwiczeniach, spędzając łącznie pod flagą Paktu Północnoatlantyckiego 7595 dni.
Obchody 25. rocznicy wstąpienia Polski do NATO odbędą się we wtorek, 12 marca, o godzinie 10:00 na Skwerze Kościuszki w Gdyni. W asyście Kompanii i Orkiestry Reprezentacyjnej Marynarki Wojennej na maszt podniesiona zostanie flaga państwowa i flaga Sojuszu Północnoatlantyckiego oraz odegrany zostanie hymn państwowy i NATO. Z pokładu okrętu-muzeum ORP Błyskawica oddany zostanie salut świąteczny, składający się z 11 strzałów armatnich.
Przy nabrzeżu Pomorskim w Gdyni lub przy pirsie w pobliżu okrętu ORP Błyskawica w Gdyni zacumują i zostaną udostępnione do zwiedzania okręty Marynarki Wojennej: okręt rakietowy ORP Piorun oraz niszczyciel min ORP Albatros. Okręty będą udostępnione do zwiedzania w godz. 11:00-17:00. W tych samych godzinach będzie można bezpłatnie zwiedzać również okręt-muzeum ORP Błyskawica.
Natomiast od godz. 15:00 do 17:00 będzie można zwiedzić włoską fregatę ITS Luigi Rizzo, która zacumuje przy Nabrzeżu Francuskim (obok Muzeum Emigracji w Gdyni).
Droga Marynarki Wojennej RP do Sojuszu rozpoczęła się już na początku lat 90-tych. Właśnie wtedy polskie okręty ORP Wodnik oraz ORP Piast uczestniczyły w operacji bojowej Pustynna Burza. Udział w tej operacji był pierwszym w powojennej Polsce przykładem tak ścisłej współpracy polskich jednostek z siłami flot zachodnich i pierwszym sprawdzianem dla naszych marynarzy w nowej rzeczywistości.
W roku 1993 polska Marynarka Wojenna pierwszy raz uczestniczyła w manewrach US Baltops, w których prawie nieprzerwanie jesteśmy obecni do chwili obecnej. Z kolei, w 1995 roku 13 Dywizjon Trałowców podjął stałą współpracę z NATO-wskim stałym zespołem okrętów obrony przeciwminowej.
Proces integracji z siłami morskimi Sojuszu od samego początku został ukierunkowany na uzyskanie zdolności do wspólnego szkolenia, ćwiczeń oraz skutecznego wykonywania zadań. Jeszcze przed wstąpieniem do Sojuszu, w 1998 roku oficerowie Marynarki Wojennej rozpoczęli służbę w dowództwach NATO m.in. w Brukseli, w Northwood i w Brunsum. Od pierwszego naszego udziału w ćwiczeniu US Baltops 93 do roku 1999 Marynarka Wojenna obecna była we wszystkich ćwiczeniach międzynarodowych na Bałtyku organizowanych pod auspicjami Partnerstwa dla Pokoju.
Polskie okręty brały również udział w operacjach bojowych. Wśród nich, między innymi trzykrotnie w operacji antyterrorystycznej "Active Endeavour" na Morzu Śródziemnym, w operacjach "Enduring Freedom" oraz "Iraqi Freedom" na Zatoce Perskiej oraz wielokrotnie w operacji przeciwminowej "Open Spirit" na Bałtyku.
Ogółem od 2002 roku 10 polskich okrętów prowadziło działania pod flagą NATO w 26 misjach przez ponad 7 lat. Realizując zobowiązania sojusznicze polskie okręty uczestniczyły m. in. w działaniach Stałych Zespołów Sił Odpowiedzi NATO (SNMG1 oraz SNMCMG1).
W wielu ćwiczeniach Marynarka Wojenna nie tylko uczestniczyła, ale także je organizowała. Bazy morskie w Gdyni i Świnoujściu stały się portami, z których operowały jednostki kilkudziesięciu bander państw Sojuszu i Partnerstwa dla Pokoju.
Od momentu rozpoczęcia współpracy z flotami NATO, aż do dzisiaj, siły Marynarki Wojennej są stale obecne w międzynarodowych ćwiczeniach na morzu, w powietrzu i na lądzie oraz w ćwiczeniach sztabowych. Polscy marynarze uczestniczą w ćwiczeniach sztabów i grupach roboczych NATO oraz służą w dowództwach Sojuszu Północnoatlantyckiego m. in. w Belgii, Danii, Holandii, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i we Włoszech.
Przez 25 lat naszej obecności w NATO Marynarka Wojenna wzięła udział w ponad 250 ćwiczeniach międzynarodowych na Bałtyku, w Cieśninach Bałtyckich, na Morzu Północnym, Norweskim, Atlantyku, Morzu Śródziemnym i Czarnym. W ramach wszystkich ćwiczeń i operacji morskich przebyły łącznie 517 412 mil morskich, w tym 13 535 pod wodą.
W ten sposób, wspólnie z okrętami innych państw Sojuszu tworzymy atmosferę bezpieczeństwa na morskich szlakach komunikacyjnych i na kluczowych akwenach, z których korzystają gospodarki morskie wielu państw, w tym także Polski. To wspaniały dorobek, z którego wszyscy możemy być dumni.
rel (3 FO)
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.