Pocisk balistyczny klasy Zolfaqar został wystrzelony z - jak to określiła irańska agencja informacyjna IRNA - "lotniskowca" Shahid Mahdavi w poniedziałek i trafił w wyznaczony cel na pustyni w środkowym Iranie.
Jak poinformowała we wtorek IRNA - Zolfaqar o zasięgu 750 kilometrów jest najnowszym wspólnym osiągnięciem IRGC Navy (Marynarki Wojennej Korpusu Strażników Rewolucji Islamskieji - IRGC) oraz Sił Powietrznych IRGC.
Okręty wojenne IRGC będą teraz zdolne do przenoszenia różnych typów pocisków balistycznych o zasięgu do 1750 kilometrów - stwierdzono w komunikacie IRNA.
W poniedziałek, głównodowodzący IRGC, generał major Hossein Salaami, powiedział: "Najnowsza próba wystrzelenia rakiet da elitarnym siłom możliwość uderzenia w dowolny cel na całym świecie, ponieważ ich okręty wojenne mogą płynąć do dowolnego miejsca na wodach międzynarodowych".
Iran rozszerzył swój program rakietowy w ostatnich latach w celu zwiększenia siły odstraszania - konkluduje IRNA.
Korpus Strażników Rewolucji Islamskiej wystrzelił rakietę balistyczną Zolfaqar z konteerowej wyrzutni umieszczonej na adaptowanym na cele wojskowe byłym kontenerowcu Iran Isfahan. pic.twitter.com/ntxNlhRrUe
— Portal Morski (@PortalMorski) February 13, 2024
Iran Isfahan (nr IMO 9209348; GT 36 014; nośność 41 971 t; ładowność 3280 TEU - dane sprzed adaptacji na cele Marynarki Wojennej IRGC) to oczywiście nie lotniskowiec, tylko adaptowany dla celów wojskowych kontenerowiec. Prawdopodobnie należałoby go klasyfikować jako moblina baza dla śmigłowców (które w niewielkiej liczbie może przyjmować na pokład) oraz różnego rodzaju łodzi (np. szturmowych) i dronów powietrznych oraz "dronów" nawodnych. Zbudowany został na zamówienie Iran Shipping Lines w 2000 roku w południowo-koreańskiej stoczni Hyundai Heavy Industries Co Ltd w Ulsan, pod symbolem budowy 1246. Zmieniał kilkakrotnie (irańskich) armatorów i nazwy. W marcu 2023 roku został przejęty (zakupiony?) przez rząd Iranu.
Próba z irańską rakietą wystrzeloną z kontenerowej wyrzutni z - de facto (technicznie) statku towarowego - jest tylko kolejnym potwierdzeniem podnoszonych w ostatnich latach obaw co do możliwości dokonywania ataków w dowolnym miejscu na świecie (z dowolnej pozycji na morzach, a nawet w portach) ze statków cywilnych, szczególnie w kontekście "wszechobecności" bardzo dużej floty handlowej Chin.
PBS
Fot.: IRNA, inne źródła irańskie; Wikimedia Commons (CC)