Trzy statki ze zbożem i rudą żelaza wypłynęły z portu w Czarnomorsku i portu Piwdennyj, a kolejnych pięć jednostek czeka na zacumowanie w celu załadunku - poinformował w niedzielę ukraiński wicepremier Ołeksandr Kubrakow. Armatorem zarządzającym jednego z nich jest firma zarejestrowana w Polsce.
Trzy masowce - pływające pod banderą Liberii i Palau - wykorzystując tymczasowy korytarz utworzony przez Ukrainę, wyeksportowały 127 tys. ton żywności i rudy żelaza - przekazał Kubrakow.
Są to udźwigowiony masowiec handy-size Azara (nr IMO 9132492; GT 10 220; nośność 13 898 t), chiński panamax Ying Hao 01 (nr IMO 9250189; GT 40 597; nośność 74 759 t) i udźwigowiony handymax Eneida (nr IMO 9198381; GT 26 010; nośność 45 572 t) w technicznym zarządzie z Ukrainy (nieznany jest armator, ale niewykluczone, że też pochodzi z Ukrainy).
Dla nas ciekawym przypadkiem jest jednostka Azara. Jest to statek należący do ukraińskiego armatora Donbasstransitservice Ltd z Mariupola. Jego armatorem zarządzającym, operatorem i podmiotem odpowiadającym za zarząd techniczny jest firma Dtschart Sp. z o.o. z Żyrardowa. Statek związany jest z tą firmą od października 2022 roku. Zarejestrowana w Polsce spółka Dtschart - podmiot zależny Donbasstransitservice Ltd - została założona w 2015 roku i ma obecnie w zarządzie sześć statków.
Pięć masowców, czekających na załadunek, ma wyeksportować prawie 120 tys. ton ukraińskiego zboża do Afryki i Europy. Są to: Olga (ok. 18 320 ton nośności, niemieckiego armatora Blumenthal JMK GmbH & Co KG), Ida (18 200 t, tego samego armatora z Niemiec), Danny Boy (28 386 t, armatora greckiego), Forza Doria (32 834 t nośności, w greckim zarządzie technicznym; bezpośredni formalny właściciel prawdopodobnie kontrolowany jest przez kapitał grecki) i New Legacy (28 665 t, armatora z Libanu).
Tymczasowy korytarz humanitarny został utworzony przez Ukrainę po wycofaniu się Rosji z tzw. umowy zbożowej, na mocy której mimo wojny kontynuowany był eksport żywności z Ukrainy droga morską.
Tymczasowy korytarz nie dorównuje poprzedniej trasie ani pod względem wielkości, ani też pod względem bezpieczeństwa. Podczas obowiązywania umowy zbożowej Ukraina była w stanie eksportować 30 mln ton zboża rocznie.
Według GMK Center, 20 września br. 29 zagranicznych statków utknęło / było zablokowanych w porcie Mikołajew, 14 w Chersoniu, 5 w Mariupolu oraz po jednym w Odessie i Czernomorsku.
PAP; PBS (PortalMorski.pl)
Fot.: @OlKubrakov / X (Twitter)
⛴️ 3 vessels loaded with grain and iron ore left ports Chornomorsk and Pivdenniy, 5 new cargo vessels is waiting to be moored in ports for loading. Bulk carriers AZARA, YING HAO 01, ENEIDA (flags 🇱🇷Liberia and 🇵🇼Palau) is using temporary corridor established by the Ukrainian… pic.twitter.com/u9o9OV6OTd
— Oleksandr Kubrakov (@OlKubrakov) October 1, 2023