Bezpieczeństwo

Trzy statki ze zbożem i rudą żelaza wypłynęły z portu w Czarnomorsku i portu Piwdennyj, a kolejnych pięć jednostek czeka na zacumowanie w celu załadunku - poinformował w niedzielę ukraiński wicepremier Ołeksandr Kubrakow. Armatorem zarządzającym jednego z nich jest firma zarejestrowana w Polsce.

Trzy masowce - pływające pod banderą Liberii i Palau - wykorzystując tymczasowy korytarz utworzony przez Ukrainę, wyeksportowały 127 tys. ton żywności i rudy żelaza - przekazał Kubrakow.

Są to udźwigowiony masowiec handy-size Azara (nr IMO 9132492; GT 10 220; nośność 13 898 t), chiński panamax Ying Hao 01 (nr IMO 9250189; GT 40 597; nośność 74 759 t) i udźwigowiony handymax Eneida (nr IMO 9198381; GT 26 010; nośność 45 572 t) w technicznym zarządzie z Ukrainy (nieznany jest armator, ale niewykluczone, że też pochodzi z Ukrainy).

Dla nas ciekawym przypadkiem jest jednostka Azara. Jest to statek należący do ukraińskiego armatora Donbasstransitservice Ltd z Mariupola. Jego armatorem zarządzającym, operatorem i podmiotem odpowiadającym za zarząd techniczny jest firma Dtschart Sp. z o.o. z Żyrardowa. Statek związany jest z tą firmą od października 2022 roku. Zarejestrowana w Polsce spółka Dtschart - podmiot zależny Donbasstransitservice Ltd - została założona w 2015 roku i ma obecnie w zarządzie sześć statków.

Pięć masowców, czekających na załadunek, ma wyeksportować prawie 120 tys. ton ukraińskiego zboża do Afryki i Europy. Są to: Olga (ok. 18 320 ton nośności, niemieckiego armatora Blumenthal JMK GmbH & Co KG), Ida (18 200 t, tego samego armatora z Niemiec), Danny Boy (28 386 t, armatora greckiego), Forza Doria (32 834 t nośności, w greckim zarządzie technicznym; bezpośredni formalny właściciel prawdopodobnie kontrolowany jest przez kapitał grecki) i New Legacy (28 665 t, armatora z Libanu).

Tymczasowy korytarz humanitarny został utworzony przez Ukrainę po wycofaniu się Rosji z tzw. umowy zbożowej, na mocy której mimo wojny kontynuowany był eksport żywności z Ukrainy droga morską.

Tymczasowy korytarz nie dorównuje poprzedniej trasie ani pod względem wielkości, ani też pod względem bezpieczeństwa. Podczas obowiązywania umowy zbożowej Ukraina była w stanie eksportować 30 mln ton zboża rocznie. 

Według GMK Center, 20 września br. 29 zagranicznych statków utknęło / było zablokowanych w porcie Mikołajew, 14 w Chersoniu, 5 w Mariupolu oraz po jednym w Odessie i Czernomorsku.

PAP; PBS (PortalMorski.pl)

Fot.: @OlKubrakov / X (Twitter)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter