Trzy statki ze zbożem opuściły porty ukraińskie do południa we wtorek - poinformowało centrum koordynacyjne ONZ (ICC). Ruch statków odbywa się we wtorek drugi dzień - jak podaje PAP - od wycofania się Rosji z umowy o bezpiecznym eksporcie ukraińskich produktów przez Morze Czarne. Należy uściślić, że chodzi o trzy porty ukraińskie objęte tzw. Czarnomorską Inicjatywą Zbożową. Niezależnie odbywa się ruch z naddunajskich portów Ukrainy.
Oświadczenie centrum koordynacyjnego głosi, że przejście statków zostało uzgodnione przez delegacje Ukrainy, Turcji i ONZ, a delegacja Rosji została o nim poinformowana.
Centrum dodało także, że Amir Abdulla, koordynator ONZ ds. eksportu zboża z Ukrainy, kontynuuje rozmowy ze wszystkimi trzema państwami, zabiegając o przywrócenie pełnego udziału stron.
Tymczasem agencja Interfax Ukraina podała, powołując się na serwis Marinetraffic, że z portu w Odessie wypłynęły we wtorek cztery statki z ładunkiem zboża. Serwis Marinetraffic monitoruje ruch statków. Według tych danych cztery jednostki płyną do Stambułu i portu Mersin w południowej Turcji. Z odeskiego portu wypłynęły: SSI Challenger pod banderą Wysp Marshalla, Nimet Torlak pod banderą Liberii, Bomustafa O, pod banderą panamską i Sealock pod banderą Tanzanii.
Sama ONZ, na witrynie internetowej Black Sea Grain Initiative podaje, że SSI Challenger wypłynął z Odessy już w poniedziałek, 31 października, a Sealock jeszcze dzień wcześniej - w niedzielę. Być może niezgodnośc informacji wynika z tego, że statki wychodziły z portów wcześniej - w dniach, które tu podajemy, a pozostawały np. na kotwicowiskach w oczekiwaniu na sformowanie konwoju.
Przez cały czas działania "Czarnomorskiej Inicjatywy Zbożowej" zwraca uwagę fakt, iż w zasadzie najmniejsza część produktów rolnych eksportowanych przez porty ukraińskie trafia do krajów najbiedniejszych - zdecydowanie więcej do średnio zamożnych i bogatych.
Od 29 października włącznie nie wypłynął z ukraińskiego portu żaden statek z ładunkiem przeznaczonym dla jednego z najbiedniejszych krajów (kategorii low income wg ICC ONZ).
Pod tekstem zamieszczamy tabelę z danymi partii ładunków wyekspediowanych na statkach wychodzących z portów Ukrainy objętych "Czarnomorską Inicjatywą Zbożową" od 29 października do 1 listopada włącznie (dane pobrano we wtorek, 01.11.2022, późnym popołudniem).
O przyszłości inicjatywy zbożowej, czyli eksporcie zboża ukraińskiego, rozmawiali telefonicznie ministrowie obrony Ukrainy i Turcji: Ołeksij Reznikow i Hulusi Akar - podała we wtorek agencja Ukrinform. W rozmowie uczestniczył też minister infrastruktury Ukrainy Ołeksandr Kubrakow.
"Kontynuowanie inicjatywy zbożowej jest bardzo ważne, bowiem przyczyniła się ona w znacznym stopniu do rozwiązania globalnego kryzysu żywnościowego. (...) Inicjatywa wysyłania zboża, która jest działalnością o charakterze humanitarnym, powinna być oddzielona od czynników konfliktowych" - powiedział Akar, którego słowa cytuje ministerstwo obrony Turcji.
Rosja wycofała się w weekend z zawartej latem br. umowy w sprawie bezpiecznego eksportu zboża ukraińskiego przez Morze Czarne. Eksport ten został zablokowany w lutym na skutek napaści rosyjskiej na Ukrainę; następnie ustalenia z udziałem ONZ i Turcji, nazywane inicjatywą zbożową, umożliwiły wznowienie eksportu.
Czytaj także:
Prezydent Erdogan: będziemy dalej pomagać w eksporcie zboża z Ukrainy, mimo wahań Rosji
Koordynator ONZ ds. eksportu zboża z Ukrainy: statki towarowe nie mogą być celem działań wojennych
ONZ uzgodniła z Turcją i Ukrainą plan odblokowania 14 statków w ramach inicjatywy zbożowej
Turcja i ONZ kontynuowały w poniedziałek inspekcje statków ze zbożem, zgodnie z porozumieniami, już bez udziału kontrolerów z Rosji. Rosyjskie ministerstwo obrony oświadczyło w poniedziałek, że wstrzymuje ruch swoich statków w "korytarzu zbożowym", którego utworzenie przewidywały umowy z Turcją i ONZ.
PAP; PBS (PortalMorski)