Brytyjskie ministerstwo spraw zagranicznych wezwało w poniedziałek ambasadora Iranu w sprawie zaatakowanego w zeszłym tygodniu na Morzu Arabskim tankowca i przekazało mu, że jego kraj musi natychmiast zaprzestać tego typu działań.
W niedzielę Wielka Brytania, a następnie USA, oskarżyły Iran o przeprowadzenie ataku na tankowiec Mercer Street, w wyniku czego zginęły dwie osoby na pokładzie - rumuński kapitan oraz brytyjski pracownik ochrony. Wcześniej taki sam zarzut wobec władz w Teheranie wysunął Izrael.
Jak przekazało w wydanym komunikacie brytyjskie MSZ, ambasador Iranu Mohsen Baharvand został wezwany przez Jamesa Cleverly'ego, wiceministra odpowiedzialnego za region Bliskiego Wschodu, w odpowiedzi na bezprawny atak przeprowadzony 29 lipca.
"Minister Cleverly powtórzył, że Iran musi natychmiast zaprzestać działań, które zagrażają międzynarodowemu pokojowi i bezpieczeństwu, oraz podkreślił, że statki muszą mieć możliwość swobodnej żeglugi zgodnie z prawem międzynarodowym" - poinformowano.
W niedzielę minister spraw zagranicznych Dominic Raab oskarżył Iran o przeprowadzenie przy użyciu dronów "zamierzonego, celowego ataku, który stanowił wyraźne naruszenie prawa międzynarodowego" i obiecał współpracę z sojusznikami nad "wspólną odpowiedzią".
Stacja Sky News podała w poniedziałek, że poprzedniego dnia dowódca brytyjskiej armii gen. Nick Carter rozmawiał na temat tego zdarzenia ze swoim izraelskim odpowiednikiem.
Tankowiec Mercer Street, którego armatorem jest firma Zodiac Maritime, należąca do izraelskiego miliardera Eyala Ofera, został zaatakowany w nocy z czwartku na piątek u wybrzeży Omanu - tak podaje m.in. Polska Agencja Prasowa. Jednak Zodiac Maritime nie jest armatorem Mercer Street, a jedynie zarządcą produktowca.
Przypomnijmy, że kwestia własności statku Mercer Street nie jest jednoznaczna, a dostępne informacje nie muszą stanowić ostatecznego jej wyjaśnienia, jednak raczej na pewno Zodiac Maritime nie jest armatorem produktowca.
Sama firma Zodiac Maritime, często przedstawiana w mediach, jako armator (właściciel) statku, stwierdziła w swoim oficjalnym komunikacie z 30 lipca, że produktowiec należy do armatora japońskiego, a ona sama, jedynie zarządza statkiem z Wielkiej Brytanii ["The ship is a Japanese owned vessel managed by our UK based Zodiac Maritime Office."] (chodzi o usługę zarządu techniczno-eksploatacyjnego i załogowego na zlecenie armatora - tzw. third party ship management).
Jednak - jak ustalił PortalMorski.pl - zarówno rejestr statków klasyfikowanych przez Nikkon Kaiji Kyokai (Class NK), jak i niezależne, komercyjne bazy danych statków, np. Sea-web IHS Markit, podają jako tzw. armatora zarejestrowanego (lub rejestrowego) produktowca Mercer Street spółkę Friend Shine Shipping SA. Jest ona zarejestrowana w Panamie, ale kontrolowana przez podmiot z Singapuru. Friend Shine Shipping SA jest spółką zależną Eastern Pacific Shipping Pte - dużego przedsiębiorstwa żeglugowego z siedzibą w Singapurze (adres panamskiej spółki, to adres "care of" Eastern Pacific Shipping Pte Ltd).
Tak więc wnioskować można, na podstawie dostępnych informacji, że statek Mercer Street nie należy na pewno do brytyjskiego armatora Zodiac Maritime, kontrolowanego przez kapitał izraelski (miliardera Eyala Ofera). Wszystko jednak wskazuje na to, że jednak (pośrednio) należy do kapitału izraelskiego, ponieważ Eastern Pacific Shipping z Singapuru, to firma należąca do / kontrolowana przez Idana Ofera - brata Eyala.
To raczej mało prawdopodobne, by rejestr statków klasyfikowanych przez Class NK, podający jako armatora zarejestrowanego statku Mercer Street, spółkę Friend Shine Shipping SA, zawierał informacje nieaktualne. Zastanawiające jest więc, dlaczego armator i zarządca statków Zodiac Maritime, w swoim świeżym komunikacie, stwierdził, że statek należy do armatora japońskiego.
Z drugiej jednak strony istnieją (nieliczne) źródła, które bezpośrednio wiążą armatora japońskiego Taihei Kaiun z Friend Shine Shipping (nie wyjasniając jednak zależności między nimi, ani nie podając informacji o udziałowcach Taihei Kaiun).
Z kolei np. cytowany przez serwis informacyjny Splash247 konsultant i analityk wyceny wartości statków VesselsValue wskazuje wprost Taihei Kaiun KK, jako armatora produktowca Mercer Street.
Nie możemy ani potwierdzić, ani wykluczyć, że Taihei Kaiun KK jest powiązana kapitałowo z Eastern Pacific Shipping lub jakąkolwiek inną spółką kontrolowaną przez braci Ofer.
Z Londynu Bartłomiej Niedziński (PAP); PBS (PortalMorski.pl)