Bezpieczeństwo

Lotniskowiec nowej generacji USS Gerald R. Ford (CVN-78) przeszedł pierwszą z zaplanowanych prób udarowych z eksplozją silnego ładunku wybuchowego inicjowaną w niewielkim oddaleniu od okrętu w ramach tzw. Full Ship Shock Trials (FSST) na Oceanie Atlantyckim 18 czerwca 2021 roku. Można powiedzieć, że okręt znalazł się w pobliżu epicentrum trzęsienia ziemi o magnitudzie 3,9.

Amerykańska marynarka wojenna poddała swój najnowszy lotniskowiec działaniu odpalonego w pobliżu ładunku wybuchowego o masie rzędu tysięcy kilogramów w ostatni piątek na Oceanie Atlantyckim, by zasymulować zachowanie okrętu w warunkach bojowych.

Lotniskowiec USS Gerald R. Ford, wyposażony w czujniki mierzące siłę i skutki wstrząsów, został poddany działaniu wybuchu około 100 mil morskich od wybrzeża Florydy tuż przed godziną 16:00 czasu lokalnego w piątek, 18 czerwca.
Amerykańska służba geologiczna zarejestrowała wybuch jako trzęsienie ziemi o magnitudzie 3,9.

Pierwszy w swojej klasie lotniskowiec został zaprojektowany przy użyciu zaawansowanych metod modelowania komputerowego, testów i analiz, aby zapewnić, że okręt jest wystarczająco odporny, aby przetrwać warunki bojowe, a te próby wstrząsowe dostarczają danych wykorzystywanych do walidacji odporności wstrząsowej okrętu (tzw. shock hardness) - poinformowała US Navy w sobotnim oświadczeniu.

Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych przeprowadzała próby FSST od kilku dekad, ostatnio na okrętach typu Littoral Combat Ships USS Jackson (LCS-6) i USS Milwaukee (LCS-5) w 2016 roku; a także dla okrętu desantowo-logistycznego typu "San Antonio" USS Mesa Verde (LPD-19) w 2008 roku, oraz uniwersalnego okrętu desantowego USS Wasp (LHD 1) w 1990 roku i krążownika rakietowego USS Mobile Bay (CG-53) w 1987 roku. Ostatnim lotniskowcem, który przeszedł próby FSST był USS Theodore Roosevelt (CVN-71) w 1987 roku.

Dowódca Forda, kpt. Paul Lanzilotta mówił serwisowi informacyjnemu USNI News na pokładzie lotniskowca już w marcu, że załoga była zajęta przygotowaniami do tego wydarzenia.

To całkiem sporo pracy, kiedy masz okręt z 5000 przestrzeni, a musimy przygotować cały nasz sprzęt - powiedział wtedy Lanzilotta. Przygotowujemy też załogę: załoga musi wiedzieć, czego się spodziewać, musi ćwiczyć swoje procedury kontroli uszkodzeń, ponieważ jest to coś, w czym wszyscy musimy być dobrzy, a kiedy wstrząśniemy okrętem, musimy upewnić się, że mamy okręt w takim, możliwie pełnym, stanie gotowości, jak to tylko możliwe.

Przeprowadzona właśnie próba udarowa kończy okres testów i prób po przekazaniu lotniskowca przez stocznię, w którym Marynarka Wojenna pracowała nad przygotowaniem Forda do jego pierwszego rozlokowania.

Przewidywano przeprowadzenie trzech oddzielnych eksplozji, ale marynarka może się zdecydować na ograniczenie testów do dwóch eksplozji.

Rozważano przeprowadzenie testów wstrząsowych dopiero na drugiej jednostce z serii, jednak testy wstrząsowe pierwszego okrętu typu "Ford", a nie drugiego w serii - John F. Kennedy (CVN-79), zostały zainicjowane i przeforsowane w Kongresie przez zmarłego w 2018 r. republikańskiego senatora Johna McCaina. Nalegał on na przeprowadzenie prób, aby udowodnić niezawodność nowej klasy lotniskowców przed ich pierwszym zatrudnieniem.

Testy udarowe przeprowadzane przez Marynarkę Wojenną Stanów Zjednoczonych, czyli formalnie - Full Ship Shock Trial (FSST), nie mają na celu uszkodzenia okrętu ani spowodowania zagrożenia dla kogokolwiek na jego pokładzie, ale raczej spowodowanie wstrząsu, oddziałującego na wszystkie elementy konstrukcji i wyposażenia, aby zaobserwować i sprawdzić, czy wrażliwe systemy lub inne elementy konstrukcyjne mogą być szczególnie podatne na uszkodzenia. Jeśli wystąpiłyby problemy, uszkodzenia lub obrażenia, byłby to wyraźny znak, że przed wysłaniem okrętu na potencjalnie prawdziwe misje bojowe trzeba jeszcze popracować nad okrętem.

US Navy przeprowadza próby udarowe zgodnie z instrukcją Office of the Chief of Naval Operations Instruction 9072.2 oraz zgodnie z mandatem zawartym w National Defense Authorization Act of 2016. Kongres przewiduje określone środki finansowe w budżecie przeznaczone na przeprowadzenie takich prób.

Próby wstrząsowe Forda prowadzono w ostatni piątek u wschodnich wybrzeży Stanów Zjednoczonych, w ramach ścisłego harmonogramu i wąskiego okna czasowego, które są zgodne z wymaganiami dotyczącymi łagodzenia skutków środowiskowych, z poszanowaniem znanych wzorców migracji morskich organizmów żywych w obszarze testów.
Marynarka Wojenna zastosowała również obszerne protokoły w całym FSST, zapewniające bezpieczeństwo personelu wojskowego i cywilnego uczestniczącego w testach.

USS Gerald R. Ford (CVN-78) jest najnowszym i najbardziej zaawansowanym lotniskowcem w US Navy. W kwietniu okręt zakończył pomyślnie 18-miesięczny okres prób i testów po dostawie, podczas którego załoga wykonała przed terminem wszystkie wymagane testy, zrealizowała zaplanowane ulepszenia, poprawki i konserwację, a także wyciągnęła cenne wnioski w kierunku zwiększenia niezawodności systemów okrętów typu "Ford".

Po zakończeniu testów FSST latem tego roku, USS Gerald R. Ford wejdzie w stan tzw. planowanej przyrostowej gotowości (Planned Incremental Availability) na sześć miesięcy modernizacji, konserwacji i napraw przed rozpoczęciem zatrudnienia operacyjnego.

PBS; z mediów; rel (US Navy)

Lotniskowiec USS Gerald R. Ford (CVN-78) - wizualizacja
Lotniskowiec USS Gerald R. Ford (CVN-78) w trakcie budowy
Próba wstrząsowa lotniskowca USS Gerald R. Ford (CVN-78)
Próba wstrząsowa lotniskowca USS Gerald R. Ford (CVN-78)
Próba wstrząsowa lotniskowca USS Gerald R. Ford (CVN-78)
Próba wstrząsowa lotniskowca USS Gerald R. Ford (CVN-78)
Próba wstrząsowa lotniskowca USS Gerald R. Ford (CVN-78)
Próba wstrząsowa lotniskowca USS Gerald R. Ford (CVN-78)
Próba wstrząsowa lotniskowca USS Gerald R. Ford (CVN-78)
Próba wstrząsowa lotniskowca USS Gerald R. Ford (CVN-78)
Próba wstrząsowa lotniskowca USS Gerald R. Ford (CVN-78)
Próba wstrząsowa lotniskowca USS Gerald R. Ford (CVN-78)
Próba wstrząsowa lotniskowca USS Gerald R. Ford (CVN-78)
Próba wstrząsowa lotniskowca USS Gerald R. Ford (CVN-78)
Próba wstrząsowa lotniskowca USS Gerald R. Ford (CVN-78)
Próba wstrząsowa lotniskowca USS Gerald R. Ford (CVN-78)
Próba wstrząsowa lotniskowca USS Gerald R. Ford (CVN-78)
Próba wstrząsowa lotniskowca USS Gerald R. Ford (CVN-78)
Próba wstrząsowa lotniskowca USS Gerald R. Ford (CVN-78)
Lotniskowiec USS Gerald R. Ford (CVN-78) - wizualizacjaLotniskowiec USS Gerald R. Ford (CVN-78) w trakcie budowyPróba wstrząsowa lotniskowca USS Gerald R. Ford (CVN-78)Próba wstrząsowa lotniskowca USS Gerald R. Ford (CVN-78)Próba wstrząsowa lotniskowca USS Gerald R. Ford (CVN-78)Próba wstrząsowa lotniskowca USS Gerald R. Ford (CVN-78)Próba wstrząsowa lotniskowca USS Gerald R. Ford (CVN-78)Próba wstrząsowa lotniskowca USS Gerald R. Ford (CVN-78)Próba wstrząsowa lotniskowca USS Gerald R. Ford (CVN-78)Próba wstrząsowa lotniskowca USS Gerald R. Ford (CVN-78)Próba wstrząsowa lotniskowca USS Gerald R. Ford (CVN-78)Próba wstrząsowa lotniskowca USS Gerald R. Ford (CVN-78)Próba wstrząsowa lotniskowca USS Gerald R. Ford (CVN-78)Próba wstrząsowa lotniskowca USS Gerald R. Ford (CVN-78)Próba wstrząsowa lotniskowca USS Gerald R. Ford (CVN-78)Próba wstrząsowa lotniskowca USS Gerald R. Ford (CVN-78)Próba wstrząsowa lotniskowca USS Gerald R. Ford (CVN-78)Próba wstrząsowa lotniskowca USS Gerald R. Ford (CVN-78)Próba wstrząsowa lotniskowca USS Gerald R. Ford (CVN-78)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9694 4.0496
EUR 4.3066 4.3936
CHF 4.5812 4.6738
GBP 5.1585 5.2627

Newsletter