W stoczni Mitsubishi Heavy Industries (MHI) w Kobe na zachodzie Japonii zwodowano, ochrzczono i zaprezentowano w środę, 14 października 3000-tonowej wyporności okręt podwodny JS Taigei (SS 513), najnowszą jednostkę tego typu w kraju - podała agencja Kyodo, wpisując to w rozwój potencjału obronnego na morzu w obliczu rosnącej aktywności Chin.
Taigei znaczy "duży wieloryb". Imię to nosił niedyś okręt - baza okrętow podwodnych w Japońskiej Cesarskiej Marynarce Wojennej.Nowy okręt określany był także kryptonimem 29SS, co wywodzi się od roku "Heisei 29" w tradycyjnym japońskim kalendarzu (2017 w Gregoriańskim). Może to być nawiązanie do czasu zamówienia jednostki. Okręt został zamówiony w 2017 roku, a stępkę JS Taigei
Zgodnie z planem okręt zbudowany przez koncern Mitsubishi Heavy Industries ma wejść do służby w Japońskich Morskich Siłach Samoobrony (Kaijō Jieitai / Japan Maritime Self-Defense Force - JMSDF), czyli de facto marynarce wojennej tego kraju w marcu 2022 roku (inne źródła mówią ostrożniej - o I połowie 2022 r.). Będzie on 22. okrętem podwodnym w jej posiadaniu.
Kolejne jednostki typu "Taigei" - SS-514 ze stoczni Kawasaki Heavy Industries, także w Kobe i SS-515 z Mitsubishi Heavy Industries (planowane są obecnie łącznie trzy) mają zasilać flotę w rocznych odstępach.
Obecnie w Japonii, w służbie Kaijō Jieitai, jest dziewięć 2750-tonowych okrętów podwodnych typu "Oyashio" i jedenaście 2950-tonowych typu "Sōryū".
W 2010 roku rząd w Tokio wytyczył cel w postaci zwiększenia liczby okrętów podwodnych z 16 do 22 w związku z rosnącą aktywnością Chin w pobliżu Japonii, szczególnie wokół kontrolowanych przez nią spornych wysp na Morzu Wschodniochińskim, które Japończycy nazywają Senkaku, a Chińczycy - Diaoyu.
Nowy okręt zbudowany został kosztem ok. 80 miliardów jenów (ok. 758,7 mln USD).
Jednostka reprezentuje nowy typ (jest pierwszym okrętem nowego projektu) podwodnych okrętów ofensywnych (attack submarine).
Zwodowany 14 października okręt, według JMSDF, obsadzony ma być ok. 70-osobową załogą. Ma 84 m długości, 9,1 m szerokości i wysokość kadłuba 10,4 m i wyporność standardową około 3000 t, co oznacza, że w rozmiarach jest niemal identyczna, jak okręty podwodne typu "Sōryū" (długie na 84 m, szerokie na 9,1 m wide, z kadłubem wysokim na 10,3 m i charakteryzujące się wypornością standardową 2950 ton), choć część źródeł twierdzi, że okręt typu Taigei ma wyporność większą o 100 ton od okrętów projektu "Sōryū".
Nowy okręt podwodny z napędem spalinowo-elektrycznym o mocy ok. 6000 KM, wyposażony jest w baterię akumulatorów litowo-jonowych (zamiast wcześniej stosowanych ołowiano-kwasowych systemu Kockums Stirling 4V-275R Mk. III AIP), podobnie, jak ostatnie dwa z 12 okrętów typu "Sōryū" - Oryu (SS 511), wprowadzonej do służby w marcu tego roku i Toryu (SS 512), która ma zasilić flotę w marcu 2021 r.
Akumulatory litowo-jonowe mają pozwolić okrętowi na dłuższe pozostawanie pod wodą.
Według niektórych źródeł projekt okrętów typu "Taigei" jest bardzo podobny do okrętów serii "Sōryū". Inne podkreślają, że wygląd zewnętrzny Taigei nie różni go od okrętów typu "Sōryū", ale wewnątrz są to zupełnie rózne jednostki.
W nowym okręcie zastosowano sonar o większych możliwościach i ulepszony system zarządzania walką.
Ponadto użyto na nim nowe materiały dźwiękochłonne i "pływające podłogi" dla zmniejszenia sygnatury akustycznej.
Okręt JS Taigei wyposażono także w środki ochrony przed torpedami - Torpedo Counter Measures (TCM), system wystrzeliwujący cele pozorne, pozwalające uniknąć okrętowi uderzeń wrogich torped, co poprawia zdolność jego przetrwania.
Zmiany w projekcie mają - według oficjalnego komunikatu Morskich Sił Samoobrony - obejmować także m.in. nowe możliwości układów lokalizacji, podtrzymywania życia, a także przystosowanie konstrukcji do służby kobiet (po raz pierwszy w historii Japonii).
Nowe okręty będą wyposażone, podobnie jak typ "Sōryū", w sześć wyrzutni HU-606 kalibru 21 cali (533 mm). Na uzbrojenie składać się mają ciężkie torpedy Typ 18 (G-RX6) i Typ 89 oraz, wystrzeliwane także przez wyrzutnie torpedowe, kierowane pociski przeciwokrętowe UGM-84 (A/U/RGM-84) Harpoon o maksymalnym zasięgu 124 km.
Torpeda Typ 89, produkowana przez Mitsubishi Heavy Industries, kierowana jest zdalnie (za pośrednictwem kabla) i może być używana zarówno w pasywnym, jak i aktywnym trybie naprowadzania. Wyposażona jest w głowicę bojową o masie 295 kg.
Według wytycznych narodowego programu obronnego “National Defense Program Guidelines for FY 2019 and beyond” opublikowanego w grudniu 2018 - okręt Taigei będzię używany jako jednostka testowa - platforma do wypróbowywania nowych technologii dla przyszłych okrętów podwodnych JMSDF.
W uroczystości i prezentacji prototypu nowej generacji konwencjonalnych jednostek budowanych dla Morskich Sił Samooborny Japonii udział wzięło około 150 osób, w tym minister obrony Japonii Nobuo Kishi i szef sztabu Kaijō Jieitai adm. Hiroshi Yamamura oraz inni wysocy wojskowi i urzędnicy.
Japońskie ministerstwo obrony zarzuciło niedawno władzom Chin, że w czasie pandemii Covid-19 forsują swoje roszczenia terytorialne i usiłują m.in. "zmienić status quo na Morzu Wschodniochińskim". W dorocznym sprawozdaniu zwrócono uwagę na "bezustanne wtargnięcia" chińskich statków na wody otaczające sporne wyspy.
Straż przybrzeżna Japonii zgłosiła we wtorek wtargnięcie dwóch chińskich łodzi patrolowych na obszar, który Tokio uznaje za japońskie wody terytorialne. Chińskie jednostki przebywały tam tym razem najdłużej od co najmniej ośmiu lat.
PBS (PortalMorski.pl); Andrzej Borowiak (PAP)
Fot.: Mitsubishi Heavy Industries, Ministerstwo Obrony Japonii
Okręt typu "Taigei" - charaktetystyka podstawowa:
długość całkowita - 84,00 m
szerokość całkowita - 9,10 m
wysokość kadłuba - 10,30 m
wyporność standardowa - ok. 3000 t
napęd - spalinowo-elektryczny z bateriami Li-Ion
uzbrojenie:
- wyrzutnie torped - 6 × HU-606, kaliber 533 mm
- torpedy - Typ 18 (G-RX6) i Typ 89
- kierowane pociski przeciwokrętowe - A/U/RGM-84 Harpoon
radar - ZPS-6H (surface/low-level air search radar)
sonar - Oki ZQQ-8
załoga - ok. 70 osób