Trwają rozmowy ze stroną szwedzką w sprawie pozyskania okrętów podwodnych w ramach zdolności pomostowej - podał "Portal Stoczniowy" powołując się na informację CIR i MON. Instytucje te zapewniły też, że Marynarka Wojenna jest obecnie przygotowana, do zabezpieczenia bezpieczeństwa państwa.
"Portal Stoczniowy" opublikował odpowiedź Centrum Informacyjnego Rządu oraz MON na pytania, które skierował do szefa MON Mariusza Błaszczaka oraz do premiera Mateusza Morawieckiego. Portal spytał o stan bezpieczeństwa morskiego oraz Marynarki Wojennej "w kontekście fatalnego stanu i zaniedbań kolejnych rządów".
W odpowiedzi strony rządowej podkreślono, że w ostatnich latach w Marynarce Wojennej RP do służby weszły całkowicie nowe okręty bojowe ORP Kormoran oraz ORP Ślązak. "Podjęto również kilka kluczowych decyzji, związanych nie tylko z pozyskaniem jednostek zabezpieczenia działań, czy jednostek pomocniczych, ale związanych z modernizacją lotnictwa morskiego" - odpowiedziano.
Poruszając temat lotnictwa morskiego instytucje rządowe wskazały, że Marynarka Wojenna otrzymała osiem zmodernizowanych śmigłowców W3-WARM Anakonda.
Dostarczone do Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej śmigłowce, wraz z zamówionymi czterema śmigłowcami AW-101, pozwolą na skuteczne prowadzenie akcji poszukiwania i ratowania życia ludzkiego na morzu. Ponadto śmigłowce AW-101 zapewnią dodatkowe zdolności w zakresie zwalczania okrętów podwodnych w sytuacji konfliktu zbrojnego - zapewniono.
Trwają rozmowy ze stroną szwedzką w sprawie pozyskania okrętów podwodnych w ramach zdolności pomostowej. Zmodernizowane okręty podwodne typu A17 pozwolą nie tylko wzmocnić zdolności w obszarze działań podwodnych, ale również zachować przygotowany do działań i wyszkolony potencjał ludzki. W przyszłości zapewni to sprawne wdrożenie do służby okrętów podwodnych nowego typu w ramach programu Orka - poinformowano w odpowiedzi dla Portalu Stoczniowego.
W dalszej części odpowiedzi przypomniano, że priorytetami w zakresie rozwoju i modernizacji sił morskich pozostają programy pozyskania okrętów bojowych.
Aktualnie trwa faza analityczno-koncepcyjna w zakresie pozyskania okrętów Miecznik. Prowadzone są również prace analityczno-koncepcyjne dotyczące nowych wielozadaniowych morskich śmigłowców pokładowych dla Marynarki Wojennej RP. Ich pozyskanie zostało przewidziane w planach modernizacji Sił Zbrojnych RP - napisano.
Zapewniono też, że MON "bierze pod uwagę oraz rozpatruje wszystkie inicjatywy zmierzające do wzmocnienia potencjału Marynarki Wojennej jak i całych Sił Zbrojnych RP". "Między innymi dlatego podjęliśmy kroki zapewniające w perspektywie roku 2025 stały wzrost wydatków obronnych do poziomu 2,5 proc. PKB" - przypomniano.
Wojsko Polskie jest przygotowane, w wymiarze narodowym i sojuszniczym, do zabezpieczenia kluczowych interesów bezpieczeństwa państwa w tym szlaków handlowych. Marynarka Wojenna efektywne współdziała z pozostałymi rodzajami Sił Zbrojnych RP oraz wypełnia nasze zobowiązania sojusznicze - zapewniono.
W listopadzie 2019 roku, podczas podniesienia bandery na okręcie ORP Ślązak szef MON Mariusz Błaszczak poinformował, że w resorcie zakończono proces analityczny w kwestii okrętów podwodnych.
W rezultacie tego procesu doszliśmy do przekonania, że należy zapewnić zdolność pomostową, jeśli chodzi o okręty podwodne. Analiza wskazała, że najkorzystniejszym rozwiązaniem pomostowym (...) jest współpraca z partnerem szwedzkim - powiedział Błaszczak.
"Przystąpiliśmy już do negocjacji w sprawie pozyskania tej zdolności pomostowej" - dodał. Zaznaczył, że "chodzi o zdolność pomostową, a nie rozwiązanie docelowe". Zadeklarował, że "rozwiązanie docelowe także zostanie przygotowane i także zostanie wdrożone". Szef MON dodał, że współpraca ze Szwedami dotyczy nie tylko wyposażenia w sprzęt, ale ma także charakter współpracy operacyjnej, której celem jest zapewnienie bezpieczeństwa na Morzu Bałtyckim.
W tym kontekście media informowały, że MON, jako rozwiązanie pomostowe, zamierza kupić od Szwecji dwa używane okręty podwodne typu Södermanland.
autor: Krzysztof Kowalczyk
Z perspektywą na docelowe okręty typu A26.
Daj sobie spokój z twoim doradztwem!!!
nato.int/docu/review/pl/articles/2018/01/11/szwecja-i-nato-23-lata-wspolpracy/index.html
ukw.edu.pl/download/55493/siip1613.pdf
pl.sputniknews.com/swiat/2019111811374230-msz-rosji-wyrazilo-zaniepokojenie-w-powodu-zaciesniania-partnerstwa-szwecji-i-nato-sputnik/
Przeczytać ze _ZROZUMIENIEM_ !
Jeden de facto nie pływa i jest kanalizowany ponieważ nie istnieje żaden magazyn części.
Czy takie rozwiązanie jest opłacalne odtworzenie i zmodernizowanie dwóch okrętów bez części?
Jaką wartość bojową mają a jaką będą mieć?
Moim zdaniem lepiej kupić mniejsze jednostki (o wyporności 500 T) wielozadaniowe dostosowane do naszego akwenu
firmy DRASS.
Miłego dnia życzę.
A tymczasem masowe zwolnienia w gdyńskich stoczniach
wiem , wiem...Wina Tuska
Nam się k..... należało
Ile lat trzeba siedzieć i myśleć nad koncepcją urojenia marynarki wojennej RP ?
To jest parę miesięcy i podjęcie decyzji o zakupie OP z pociskami kierowanymi wystrzeliwanymi z pod wody.
Okręty typu Ticonderoga Plus kilkadziesiąt samolotów wielozadaniowych plus ZOP.
Pan Błaszczak zapomina że wybory nie są dożywotnie
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.