W celu ograniczenia ryzyka zakażeń chorobą COVID-19 wywoływaną przez koronawirusa SARS-CoV-2 w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA wprowadzono procedury bezpieczeństwa i nadzoru epidemiologicznego. Odpowiednie działania podjęto także w stoczni Remontowa Shipbuilding SA.
Jak informuje Gdańska Stocznia Remontowa SA, monitoring bezpieczeństwa, realizowany wg wytycznych WHO oraz Głównego Inspektora Sanitarnego, dotyczy przebywających w stoczni osób z obywatelstwem krajów wysokiego ryzyka epidemiologicznego związanego z ww. wirusem oraz osób, które w ostatnim czasie w takich krajach przebywały. Są to załogi statków remontowanych w stoczni, jak i pracownicy, kooperanci, serwisanci oraz przedstawiciele armatorów.
Załogi statków, pracownicy, serwisanci
Przed przybyciem statku do stoczni sprawdza się, czy w ciągu 30 ostatnich dni przebywał w portach należących do krajów poddanych monitoringowi epidemiologicznemu lub czy 10 ostatnich portów, do których zawijał dany statek, znajdowało się w ww. krajach. Jak informuje stocznia, dotąd nie było statków spełniających te kryteria.
Na bieżąco monitorowane są także listy załóg, zawierające informacje o osobach, miejscu i czasie ich zamustrowania na dany statek, obejmujące także wymiany załóg podczas postoju statku w stoczni. Warunkiem zejścia ze statku dla załogantów jest brak objawów choroby oraz wypełnienie ankiety. Jak informują służby stoczniowe, wśród załogantów z obywatelstwami krajów monitorowanych do chwili obecnej żadna nie zgłaszała objawów chorobowych.
Ta sama procedura dotyczy serwisantów przybywających na statek. Sprawdzana jest ich narodowość i wcześniejszy pobyt pod kątem rejonów zagrożonych koronawirusem. Stocznia pozostaje w stałej komunikacji z agentami, odpowiedzialnymi za organizację pobytu statku i załóg.
Instrukcje zapobiegania zarażeniu COVID-19
Wdrożono także zalecenia Głównego Inspektora Sanitarnego. Do wszystkich komórek organizacyjnych rozesłano drogą elektroniczną informację o sposobach zmniejszenia ryzyka zarażenia wirusem SARS-CoV-2. Na bramach stoczni umieszczono dla osób wchodzących na jej teren materiały poglądowe dotyczące profilaktyki zakażeń tym wirusem.
Strażacy zakładowej służby ratowniczej zostali przeszkoleni do identyfikowania zagrożeń związanych z koronawirusem i współdziałania w tym zakresie ze służbami medycznymi.
Ruch kołowy i pieszy
Procedury bezpieczeństwa obejmują także ruch kołowy. Niezależnie od tego, że wszystkie samochody wjeżdżające do Polski podlegają kontroli sanitarnej, przed wjazdem do stoczni utworzono posterunek kontrolny, na którym sprawdzani są kierowcy pojazdów z dostawami na statki. Kontrola polega na przeprowadzeniu wywiadu i wypełnieniu ankiety. W przypadku stwierdzenia pobytu w kraju monitorowanym lub kontaktu z osobą zakażoną – kierowcy mogą wjechać wyłącznie w masce i w eskorcie służb ochrony z całkowitym zakazem opuszczania kabiny na trasie przejazdu.
Takie same ograniczenia dotyczą obcokrajowców, dla których warunkiem wjazdu na teren stoczni jest wypełnienie dostępnej na bramie ankiety i brak objawów chorobowych. W przypadku przyjazdu z kraju monitorowanego lub kontaktu z osobą zakażoną, mogą oni wjechać wyłącznie w masce ochronnej.
Dodatkowo, wszystkie osoby wchodzące do stoczni podlegają obowiązkowemu pomiarowi temperatury, która u danej osoby nie może przekraczać 38 st. C. Docelowo – będą temu poddani także kierowcy wszystkich pojazdów.
Bramy wjazdowe są odkażane trzy razy na dobę. Również autobusy spółki Transrem, dowożące ludzi do stoczni kilka razy dziennie przechodzę dezynfekcję.
Wprowadzono ponadto obowiązkową kwarantannę dla osób powracających z Włoch, Niemiec, Francji i innych zagrożonych rejonów. Tam, gdzie jest to możliwe, wprowadzono pracę zdalną, a spotkania z udziałem wielu osób ograniczono do niezbędnego minimum.
Procedury w stoczni Remontowa Shipbuilding SA
Podobne procedury wdrożono także w drugiej stoczni grupy Remontowa Holding. Na jej teren nie mogą wchodzić osoby, ani być wwożone materiały przybywające z krajów wysokiego ryzyka (jest to możliwe tylko w wyjątkowych sytuacjach i wymaga specjalnej zgody). Obowiązuje zakaz wjazdu pojazdów niezwiązanych bezpośrednio z działalnością stoczni (taksówki, kurierzy i inn.).
Wejście do stoczni osób nieposiadających stałych przepustek jest możliwe tylko po wypełnieniu kwestionariusza i pozytywnej weryfikacji. Wprowadzono także obowiązkową 14-dniową kwarantannę dla wszystkich wracających z krajów wysokiego ryzyka epidemiologicznego oraz zakaz odbywania podróży służbowych w takie miejsca.
Stocznia wprowadziła także – tam, gdzie jest to możliwe - pracę i komunikację zdalną, ograniczenie do niezbędnego minimum spotkań, w których uczestniczy większa grupa osób, obowiązek codziennego odkażania przez serwisy sprzątające miejsc najczęściej dotykanych, np. klamki, poręcze, blaty stołów i biurek, urządzeń sanitarnych.
Grzegorz Landowski
Fot.: Marcin Koszałka/PORTALMORSKI.PL
Jak ćwoku sobie wyobrażasz, że na 20 statkach w stoczni, gdzie pracuje kilka tysięcy ludzi, będą sprawdzać temperaturę wszystkim?
Nie pozdrawiam
Nie mam żadnego dealu, tylko uczciwie pracuję. Ciężko to fakt, ale mam robotę i niezłe pieniądze.
Ty oczywiście zawsze możesz pójść do pracy do Stoczni Gdańsk, do Stoczni Gdynia, do Stoczni Szczecińskiej, albo jeszcze do Nauty... Przez takich jak wy, te stocznie padły - bo dla takich wszyscy kradną, wyzyskują, oszukują. Załóż swój biznes i nie daj się wstrętnym kapitalistom.
Jednak coś robią w tej stoczni
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.