Jak podał serwis informacyjny wPolityce.pl, powołując się na własne źródła nieoficjalne, MON podpisze kontrakt na okręty podwodne, wyposażone w rakiety manewrujące, z francuskim koncernem Naval Group. Według wPolityce.pl - w styczniu MON oficjalnie przedstawi swoją decyzję ws. zakupu okrętów podwodnych w ramach programu "Orka".
Francuski koncern stoczniowy wziął udział w międzynarodowych targach zbrojeniowych, które odbyły się w Kielcach. W trakcie MSPO Naval Group (dawniej DCNS) zaprezentowała nowoczesny wielozadaniowy okręt podwodny. To właśnie takie jednostki znajdą się na wyposażeniu polskiej Marynarki Wojennej.
"Oferujemy Polsce nowoczesne okręty podwodne, pozwalające na realizację strategii odstraszania w sposób całkowicie suwerenny. To okręty przeznaczone do długotrwałych patroli, z niezależnym od powietrza napędem trzeciej generacji" - mówił wtedy agencji informacyjnej Newseria Biznes Hervé Guillou, prezes zarządu Naval Group.
I takie właśnie będą zakupione okręty, wyposażone w rakiety manewrujące o zasięgu ponad 1000 km. To broń odstraszania, która zapewnia zdolność uderzenia odwetowego. Zakup takich okrętów podwodnych to jedna z najpilniejszych potrzeb polskiej armii. Minister Antoni Macierewicz obiecał, że decyzja o ich zakupie zapadnie do końca roku i - zdaniem wPolityce.pl - tak też się stało.
Chodzi o okręty podwodne typu "Scorpène" - projekt opracowany we współpracy francusko-hiszpańskiej (DCNS - Navantia). Jest to okręt podwodny oferowany z napędem elektrycznym lub hybrydowym.
"Scorpèny" są średniej wielkości, dwupokładowymi okrętami podwodnymi z napędem elektrycznym, przeznaczonymi do zwalczania okrętów nawodnych i podwodnych, atakowania celów lądowych, operacji specjalnych, stawiania pól minowych i działań rozpoznawczych, zbudowanymi w jednokadłubowym układzie konstrukcyjnym. Okręt swoją budową przypomina atomowe okręty typu Rubis. Kadłub i dziób jednostek pokryte są materiałem kompozytowym oraz powłoką anechoiczną tłumiącą fale akustyczne. Stery rufowe mają klasyczny układ krzyżowy, stery dziobowe umieszczone są na kiosku okrętów. Kadłub sztywny o średnicy 6200 mm zbudowano ze stali typu 80 HLES (haute limite élastique soudable) wytrzymującej nacisk 80 N/mm². Dzięki temu okręty zanurzają się na głębokość ponad 350 metrów. Wnętrze kadłuba podzielone jest poprzez wstawiony pośrodku koferdam, który mieści śluzę i właz przeznaczony do ewakuacji, na dwie strefy. Autonomiczność okrętów wynosi 70 dób.
"Scorpène" wyposażone są sześć wyrzutni torped kalibru 533 mm oraz magazyn torped w przedziale dziobowym okrętów, mieszczącym do 18 sztuk torped (Indie i Chile zleciły integrację z pociskiem SM-39 Exocet). Wyrzutnie torpedowe przystosowane są również do stawiania min morskich. Uzbrojenie umieszczone jest na hydraulicznym automacie ładującym pociski do wyrzutni. Załadunek torped na okręty odbywa się przy użyciu specjalnego stelaża z obrotową kołyską, dzięki któremu po zdjęciu paneli z dziobowej części okrętu, poprzez luk załadowczy można umieścić uzbrojenie w przedziale torpedowym.
Jednostkę napędową okrętów tworzą silnik elektryczny Magtronic firmy Jeumont Schneider o mocy 2900 kW, dwie baterie akumulatorów ołowiowo-kwasowych firmy Hagen, każda ze 180 ogniwami, które ładowane są za pomocą czterech generatorów spalinowo-elektrycznych MTU 396 12V SE 84 o mocy 632 kW każdy lub dwóch generatorów o mocy 1250 kW każdy. Na życzenie zamawiającego, okręty typu "Scorpène" mogą być wyposażone w system napędu hybrydowego, łączącego klasyczny układ elektryczny z działającym w cyklu zamkniętym układem AIP (Air Independent Propulsion). Obok systemu Stirlinga i ogniw paliwowych niemieckich firm Siemens i Howaldtswerke-Deutsche-Werft AG jest to trzeci działający w takim trybie zespół napędowy. Przedział z zamontowanym systemem AIP nazwany jest modułem MESMA (Module d'Energie Sous-Marine Autonome). Okręt z modułem MESMA jest dłuższy (76,2 m) od jednostki bez tego systemu napędowego. Użycie napędu AIP pozwala wydłużyć czas przebywania okrętu pod wodą do trzech tygodni.
Okręty wyposażone są w system SUBTICS (Submarine Tactical Integrated Combat System), zintegrowany system walki dla okrętów podwodnych drugiej generacji. W skład wyposażenia hydrolokacyjnego systemu Thales TSM 2233 wchodzą sonar z dziobową anteną cylindryczną, aktywne i pasywne anteny burtowe, antena holowana, sonar przeciwminowy i urządzenie do pomiaru szumów własnych. Okręt dysponuje również radiolokacyjną stacją nawigacyjną Kelvin-Hughes 1007, pasywnym systemem rozpoznania radiolokacyjnego EDO Reconnaissance Systems AR-9000, peryskopem Sagem APS i masztem optronicznym Sagem SMS. W okrętach przeznaczonych dla chilijskiej marynarki wojennej, zainstalowano opracowany specjalnie dla nich amerykański system walki elektronicznej AR-900.
Do tej pory wybudowano 5 okrętów podwodnych typu "Scorpène", dwa przeznaczone dla Marynarki Wojennej Chile - General Carrera (SS-22) i General O'Higgins (SS-23), dwa dla Królewskiej Marynarki Malezji - Tunku Abdul Rahman (przekazany marynarce 27 stycznia 2009 roku) oraz Tun Razak (rozpoczął próby morskie 11 lutego 2009 roku). Okręty tego typu budują również Indie (sześć jednostek) - we własnej stoczni Mazagon Dock Ltd. w Mumbaju. Większość elementów okrętów powstanie w Indiach, ale z Francji dostarczane są grodzie dziobowe i rufowe, wyrzutnie torpedowe i spora część wyposażenia, w tym systemy bojowe.
Pierwszym okrętem wprowadzonym do indyjskiej marynarki wojennej jest INS Kalvari (S50) (przekazany 14 grudnia 2017). Ostatnim (przed Polską) użytkownikiem jednostek będzie Brazylia, która zamówiła cztery okręty z opcją na piąty. Specjalnie w tym celu Brazylia wybudowała stocznie w Itaguaí niedaleko Rio de Janeiro. 16 lipca 2011 roku w brazylijskiej stoczni uroczyście rozpoczęto budowę nowego okrętu podwodnego. Nowa jednostka przeznaczona jest dla Marinha do Brasil (Brazylijska Marynarka Wojenna). Okręt ma wejść do służby w 2017 lub 2018 roku i będzie jednym z czterech jednostek z konwencjonalnym napędem. Zebrane przy ich budowie doświadczenia mają zostać wykorzystane przy budowie kolejnych jednostek, tym razem wykorzystujących napęd atomowy, w realizacji projektu weźmie również udział francuski producent.
wPolityce.pl, Wikipedia
dobry jakkolwiek wartoby ponegocjować z pozostałymi oferentami. Skądinąd wiadomo, że wartość kontraktu powinna zamknąć się w kwocie ok. 7,5 miliarda złotych za trzy jednostki.
Czekam, aż Polska JAK NAJSZYBCIEJ wyjdzie z EU, br.... cot jet za dziwactwo? Fuj!!
Potem zamknąć granice, wprowadzić wizy i zamknąć wksport!! No gdzie będziemy eksportować??? Do tych brzydkich z EU??? Nie
Potem poczekam kilka latek, aż dobrobyt osiągnie szczytu i będzie super. Tylko proszę nie żebrać.
Ostatnia uwaga: Jak pan coś pisze, to chociaż trochę prawdy poproszę.
p.s.
Europa ma już gdzieś ten kraj
do budowy tego typu jednostek. Żadna z polskich firm okrętowych nie ma technologii , która pozwoliłaby zbudować kadłub mocny okrętu podwodnego .
wyposażanie okrętu już po zbudowaniu i zwodowaniu kadłuba ale z tym też mogą być kłopoty
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.