W środę, 20 grudnia w Porcie Wojennym w Gdyni odbędzie się uroczystość ostatniego opuszczenia bandery na okręcie podwodnym ORP Kondor. To pierwsza z czterech jednostka typu Kobben, które zostaną wycofane ze służby w Marynarce Wojennej na przestrzeni najbliższych lat.
W ciągu ponad 13 lat służby pod biało-czerwoną banderą w ramach ćwiczeń i operacji morskich przebył 42 000 mil morskich. Wychodził na morze blisko 200 razy i spędził na nim ponad 600 dni, z czego większość pod wodą.
Uroczystość opuszczenia bandery na ORP Kondor odbędzie się 20 grudnia o godzinie 09:00 w Porcie Wojennym w Gdyni Oksywiu. W uroczystości weźmie udział Inspektor Marynarki Wojennej kontradmirał Mirosław Mordel, przedstawiciele dowództwa 3. Flotylli Okrętów, kadra Dywizjonu Okrętów Bojowych, załoga okrętu oraz zaproszeni goście. Zgodnie z tradycją bandera wojenna z ORP Kondor trafi do Muzeum Marynarki Wojennej. Po wycofaniu z eksploatacji okręt zostanie przekazany Agencji Mienia Wojskowego.
Okręt podwodny ORP Kondor wybudowany został w niemieckiej stoczni Nordseewerke w 1964 roku. W skład polskich sił morskich, po przejęciu od Królewskiej Marynarki Wojennej Norwegii, wszedł 20 października 2004 roku. Tego dnia w bazie Marynarki Wojennej Norwegii w Bergen po raz pierwszy na okręcie podwodnym o numerze burtowym 297 podniesiono biało-czerwoną banderę. Chrzest okrętu odbył się 27 listopada 2004 roku w Porcie Wojennym Gdynia, a matką chrzestna jednostki została prof. dr hab. Danuta Hübner.
Okręt podwodny ORP Kondor, w okresie od 10 października 2008 do 31 marca 2009 roku, w ramach PKW Kondor, uczestniczył w natowskiej operacji antyterrorystycznej Active Endeavour na Morzu Śródziemnym. Działalność okrętu polegała na prowadzeniu podwodnego dozoru akwenów i skrytym rozpoznaniu, a także na identyfikacji jednostek nawodnych. Ponadto jednostka uczestniczyła w międzynarodowych ćwiczeniach Loyal Mariner, Brilant Mariner oraz czterokrotnie w ćwiczeniach Baltops, a także w manewrach Sił Odpowiedzi NATO. W 2005 roku reprezentował biało-czerwoną banderę w obchodach 60. rocznicy zwycięstwa w Bitwie o Atlantyk.
Okręty typu Kobben, w latach świetności były jednym z najlepszych środków do rozpoznania sytuacji w rejonie działań wojennych. Sama obecność jednostek tego typu w rejonie prowadzenia operacji wymusza zaangażowanie wielokrotnie większych sił przeciwnika. Jednostki te są trudno wykrywalne i posiadają możliwość przenoszenia różnego typu uzbrojenia. Mogą być skutecznie wykorzystane w operacjach pokojowych (blokady morskie, wymuszanie pokoju i kontrola żeglugi), w operacjach ochrony szlaków komunikacji morskiej oraz działaniach sił specjalnych. Okręty typu „Kobben” są przystosowane do działania we wszystkich rejonach świata. Wyposażone są w systemy dowodzenia i łączności NATO oraz systemy kierowania ogniem. Pełną, kompleksową modernizację do najnowszych standardów światowych okręty przeszły w latach 1990 – 1992.
Dane taktyczno-techniczne:
długość: 47,2 metra;
szerokość: 4,9 metra;
wyporność nawodna: 520 ton;
wyporność podwodna: 572 tony;
prędkość nawodna: 12 węzłów;
prędkość podwodna: 18 węzłów;
zanurzenie maksymalne: 200 metrów;
napęd: 2 silniki wysokoprężne oraz silnik elektryczny napędzające 1 śrubę.
Uzbrojenie:
8 dziobowych wyrzutni torpedowych 533 mm.
Okrętem dowodzili:
kmdr ppor. Tomasz Krasoń;
kmdr ppor. Leszek Dziadek;
kmdr ppor. Piotr Pawłowski;
kmdr ppor. Robert Rachwał;
kmdr ppor. Krzysztof Snarski;
kmdr ppor. Marek Walder (cz.p.o.).
rel (3. Flotylla Okrętów)
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.