Bezpieczeństwo

W czwartek, 9 kwietnia br. 2015 w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Centrum Techniki Morskiej (OBR CTM) SA w Gdyni otwarto „Laboratorium Integracji Systemów Okrętowych”, dedykowane dla okrętów przeciwminowych.

W warunkach laboratoryjnych uruchomiony został nowoczesny system zarządzania walką SCOT-M (Ship Combat Tactical System). W taki system będzie wyposażony niszczyciel min projektu 258 Kormoran 2, który jest obecnie budowany w stoczni Remontowa Shipbuilding SA należącej do grupy kapitałowej Remontowa Holding. Stocznia ta jest liderem konsorcjum, w skład którego wchodzą także OBR CTM SA (obecnie należący do Polskiej Grupy Zbrojeniowej SA) oraz Stocznia Marynarki Wojennej SA.

Czytaj też: W Remontowej Shipbuilding położono stępkę niszczyciela min Kormoran 2

W uroczystości 9 kwietnia br. wzięli udział m.in. przedstawiciele Ministerstwa Obrony Narodowej, Marynarki Wojennej RP oraz konsorcjum: gen. dyw. dr Mirosław Różański koordynator-doradca w pionie sekretarza stanu MON, komandor Dariusz Olejnik z Inspektoratu Uzbrojenia MON, dowódca 3 Flotylli Okrętów kontradm. Mirosław Mordel, prezes zarządu Remontowa Holding SA Piotr Soyka, prezes zarządu stoczni Remontowa Shipbuilding Andrzej Wojtkiewicz, prezes zarządu OBR CTM Gdynia SA Andrzej Kilian, członek zarządu PGZ SA Michał Świtalski oraz Zenon Śmietana, dyrektor zarządzający Stoczni Marynarki Wojennej SA.

Podczas uroczystości informacje dotyczące pracy rozwojowej "Nowoczesny niszczyciel min Kormoran 2" przedstawił dyrektor dr inż Jerzy Uczciwek. Pokazano także prezentację multimedialną "Nowoczesny niszczyciel min – element Systemu Bezpieczeństwa Morskiego Państwa".

- Po inercji i stagnacji, która towarzyszyła podobnym programom w przeszłości, dziś mamy moment przełomowy - mówi gen. Mirosław Różański. - Programy, które zostały obecnie przyjęte w ramach planu modernizacji technicznej w latach 2013 - 2022, obejmują szereg projektów, które w sposób zdecydowany zwiększą potencjał sił zbrojnych, w tym Marynarki Wojennej. Równolegle z budową nowego okrętu posiadamy narzędzie, które pozwoli jeszcze przed jego użyciem operacyjnym już wcześniej wyszkolić załogę w zakresie wykorzystania systemów okrętowych. 

- Temu przedsięwzięciu przygląda się dziś cała branża - podkreśla prezes stoczni Remontowa Shipbuilding Andrzej Wojtkiewicz. - Okręt, który wspólnie w tak szybkim tempie budujemy będzie należał do awangardy w swojej klasie, a nasza Marynarka Wojenna będzie mogła go z dumą prezentować sojusznikom w NATO podczas wspólnych manewrów. Budujemy go pierwszy raz od ponad 20 lat, korzystając z bogatych doświadczeń zarówno Centrum Techniki Morskiej, które w dziedzinie tworzenia systemów dowodzenia okrętami są imponujące jak i doświadczeń naszej stoczni, która w swojej historii zbudowała ponad 400 okrętów wojennych. Myślę, że dzięki naszej współpracy przetrzemy szlak, po którym będziemy mogli razem iść podejmując się w niedalekiej przyszłości jeszcze bardziej ambitnych projektów realizowanych w możliwie krótkim czasie i z jak najlepszym efektem dla Marynarki Wojennej.  

Jak zapewnił A. Wojtkiewicz, budowa pierwszego Kormorana przebiega bez opóźnień. - Wodowanie odbędzie się według planu na przełomie lipca i sierpnia tego roku. W zasadzie już jesteśmy gotowi do realizacji następnych dwóch okrętów przewidzianych w programie.

- SCOT-M, to baza techniczna, która gwarantuje jednolitość rozwiązań nie tylko na okrętach, ale także w ramach całego zautomatyzowanego systemu dowodzenia Marynarki Wojennej ŁEBA - przekonywał prezes OBR CTM Andrzej Kilian. - Udział polskiego przemysłu i rodzimych rozwiązań w projekcie Kormoran 2 wynosi już teraz - na etapie budowy pierwszego okrętu - ponad 55 proc. To bardzo dużo. Najlepsi osiągają poziom 70 proc. Na kolejnych jednostkach na pewno zwiększymy udział myśli i technologii dostarczanych przez polskie przedsiębiorstwa.

Uruchomienia systemu dowodzenia i kierowania uzbrojeniem w Laboratorium Integracji Systemów Okrętowych w obecności mediów dokonał gen. dyw. Mirosław Różański. Uczestnicy spotkania zwiedzili także inne laboratoria OBR CTM SA (m.in. integracji okrętowych systemów artyleryjskich i rakietowych, wibroakustyki, odporności udarowej i pól magnetycznych oraz kompatybilności elektromagnetycznej).

SCOT-M - to najnowszy obecnie system dowodzenia na polskich okrętach. Umożliwia on integrację wszystkich podsystemów okrętowych, wymianę informacji z zewnętrznymi systemami dowodzenia i kierowania, tworzenie rozpoznanego obrazu sytuacji taktycznej, przetwarzanie otrzymanej informacji i rekomendację różnych wariantów realizacji zadań, symulację działań oraz ich rejestrację.

SCOT-M integruje m.in.:

  • system nawigacyjny;
  • system łączności (szerzej - system wymiany danych);
  • sonary – podstawowe sensory podwodne;
  • system zwalczania min (pojazdy Morświn i Głuptak oraz system ładunków Toczek);
  • system szybkiego rozpoznania torów wodnych oparty o autonomiczne pojazdy podwodne;
  • urządzenia obserwacji sytuacji nawodnej;
  • inne systemy okrętowe.

Ponadto SCOT – M ma być przygotowany do integracji w przyszłości z różnego rodzaju bezzałogowymi systemami nawodnymi w tym z bezzałogowym systemem trałowym (jeden z takich systemów uczestnicy spotkania mogli oglądać w jednym z laboratoriów OBR CTM).

Poniżej relacja tv z wydarzenia:

Tekst i zdjęcia: Grzegorz Landowski

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter