Bezpieczeństwo

Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych (DGRSZ) poinformowało redakcję, że planowane do wybudowania w ramach programu operacyjnego "Zwalczania zagrożeń na morzu" trzy niszczyciele min projektu 258 Kormoran II, zgodnie z tradycją dla okrętów tego typu, otrzymają nazwy ptaków morskich: ORP Kormoran, Albatros i Mewa oraz numery burtowe 601, 602 i 603. Propozycje takie zostały przedstawione przez 8. Flotyllę Obrony Wybrzeża i przysłane do Inspektoratu Marynarki Wojennej DGRSZ, który je zaakceptował.

Prototypowy ORP Kormoran (601) powstaje w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. z Gdańska w ramach pracy rozwojowej realizowanej na podstawie umowy podpisanej 23 września 2013 roku. W kwietniu 2014 roku odbyła się uroczystość palenia pierwszych blach, a w dniu 23 września 2014 roku, dokładnie w rocznicę podpisania umowy, miało miejsce symboliczne położenie stępki. Wodowanie okrętu zaplanowano na lato tego roku, a zakończenie budowy i podniesienie bandery powinno nastąpić do listopada przyszłego roku. Budowa kolejnych dwóch jednostek tego typu ma się rozpocząć od 2016 roku, a ich przekazanie Marynarce Wojennej zaplanowano w 2019 i 2022 roku.

W historii Marynarki Wojennej było już kilka okrętów o podanych nazwach. Przypomnijmy, że pierwszy ORP Kormoran był poradzieckim trałowcem redowym T-246 projektu 253Ł (typ MT-1/T-351), które w Polsce nazywano trałowcami typ Albatros lub Kormoran, a najpowszechniej - "kaczorkami". Okręt został zbudowany w 1945 roku i służył w Marynarce Wojennej w latach 1946-1958 posiadając znaki taktyczne KR, KM i T-24. Po raz drugi, nazwę ORP Kormoran i numer burtowy 616 otrzymał wybudowany w Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni trałowiec bazowy polskiej konstrukcji, projektu 206F Orlik (oznaczenie NATO Krogulec). Okręt był czwartą jednostką tego typu i służył w Marynarce Wojennej w latach 1963-1993.

Druga jednostka projektu 248 otrzymać ma nazwę ORP Albatros. Pierwszy okręt o tej nazwie, to poradziecki trałowiec redowy T-225 projektu 253Ł, czyli tego samego typu co pierwszy Kormoran. Okręt został zbudowany w 1945 roku i służył w Marynarce Wojennej w latach 1946-1958 ze znakami taktycznymi AL, AB i T-21. Po raz drugi, nazwę ORP Albatros i numer burtowy 618 otrzymał trałowiec bazowy wspomnianego już projektu 206F. Okręt był szóstą jednostką tego typu i podobnie jak ORP Kormoran (616) wybudowany został w Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni. Służył w Marynarce Wojennej w latach 1965-1994.

Ostatni z planowanych do budowy niszczycieli min typu Kormoran II otrzyma nazwę ORP Mewa. W tym przypadku historia nazwy sięga okresu międzywojennego. Pierwsza ORP Mewa to poniemiecki trałowiec (nazywany także traulerem) FM 28 typu FM (Flachgehendes Minensuchboot) zwodowany w 1918 roku. W polskiej Marynarce Wojennej okręt służył w latach 1921-1931. Jednostka zatonęła w lutym 1931 roku podczas sztormu, stojąc w Basenie Południowym portu gdyńskiego, gdzie została staranowana przez dźwig pływający, który zerwał się z cum. Po wydobyciu okręt został wycofany ze służby i przebudowany na statek hydrograficzny ORP Pomorzanin.

Druga Mewa w polskiej flocie to przedwojenny trałowiec polskiej konstrukcji słynnego typu Jaskółka, wybudowany w Stoczni Gdyńskiej. Okręt został przyjęty do służby w 1935 roku i zatopiony przez niemieckie samoloty w helskim porcie w dniu 3 września 1939 roku. W czasie wojny został podniesiony i wyremontowany przez Niemców, gdzie początkowo służył pod nazwą Putzig (czyli Puck), a następnie został przebudowany na poławiacz ćwiczebnych torped (Torpedofangboote) i otrzymał oznaczenie TFA 7. W 1946 roku po rewindykacji przez polskie władze na okręcie podniesiono ponownie polską banderę i przywrócono nazwę OPR Mewa i znak burtowy MW. Rola jednostki jako trałowca zakończyła się w 1949 roku, kiedy została ona przydzielona do nowo sformowanego Dywizjonu Dozorowców. Po przebudowie na dozorowiec w 1952 roku okręt otrzymał oznaczenie D-46. W 1960 roku po raz kolejny zmieniono numer burtowy na 326. Okręt wycofano ze służby w 1967 roku i przeklasyfikowano na barkę koszarową BK-2. Ostatecznie kadłub okrętu pocięto na złom w 1981 roku.

Kolejna ORP Mewa to trałowiec bazowy projektu 206F. Okręt został wybudowany w Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni i przyjęty do służby w 1967 roku z numerem burtowym 623. W latach 1998-1999 został on gruntownie przebudowany w Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni na niszczyciel min. Po zakończeniu prac okręt otrzymał nowe oznaczenie typu - 206FM. Do dzisiaj ORP Mewa pełni służbę w 13. Dywizjonie Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża.

(TD)

Dziennik Zbrojny

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0571 4.1391
EUR 4.2894 4.376
CHF 4.5988 4.6918
GBP 5.1274 5.231

Newsletter