Japońskie przedsiębiorstwo żeglugi wycieczkowej NYK Cruises wzbogaciło się o nowy wycieczkowiec z napędem LNG. Wczoraj, tj. 10 kwietnia, z udziałem prezesa stoczni Meyer Werft, pracowników NYK Cruises oraz kapitana statku nastąpiło oficjalne przekazanie jednostki, zamówionej jeszcze w czasie pandemii koronawirusa.
Udało nam się pozyskać nowego klienta z Japonii w tej niezwykle trudnej sytuacji na rynku światowym – mówił w 2021 roku Jan Meyer, dyrektor zarządzający Meyer Werft. - Jest to pierwsze zamówienie w 226-letniej historii stoczni, w którym wszystkie dokumenty kontraktowe i plany zostały przygotowane i wynegocjowane za pośrednictwem wideokonferencji. Ten wysiłek się opłacił.
Asuka III przy długości 230 metrów i szerokości 29,8 metra ma oznaczać nowy rodzaj luksusu na morzu. Charakteryzujący się designem łączącym japońskie tradycje będzie oferował rejsy dla ponad 740 gości z różnych portów Kraju Kwitnącej Wiśni. Podczas pierwszego sezonu statek zawinie do ponad 30 miejsc w całym kraju, w tym m.in. do Hakodate, Otaru, a także malowniczych Takamatsu, Shingu i Muroran.
Jak informuje norweski portal Trade Winds, wycieczkowiec jest jednym z najbardziej energooszczędnych jednostek tego typu, jakie kiedykolwiek zbudowano, i stanowi ważny kamień milowy na drodze do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla. W stoczni został wyposażony w napęd LNG.
Ta nowoczesna i obecnie najbardziej przyjazna środowisku technologia dla statków wycieczkowych została po raz pierwszy z powodzeniem zastosowana przez Meyer Werft w 2018 roku jako światowa innowacja w napędzie dużych statków wycieczkowych. Stocznia zastosowała również liczne indywidualne rozwiązania w ramach zlecenia. Obejmowały one m.in. udogodnienia na pokładzie dostosowane do potrzeb japońskich pasażerów (m.in. strefy spa na świeżym powietrzu), a w wyniku pandemii oferujące również innowacje w systemach klimatyzacji i sterowania bezdotykowego.
Asuka III jest pierwszym wycieczkowcem zbudowanym przez tę stocznię pod nadzorem japońskiego armatora od około 30 lat.
Warto dodać, że w połowie marca Asuka III zakończył próby morskie na Morzu Północnym. Powyższy film, opublikowany przez armatora statku, prezentuje poprzedzające je przejście statku przy pomocy holowników ze stoczni rzeką Ems, ponieważ stocznia położona jest 36km od ujścia rzeki do zatoki Dollart, pomiędzy Niemcami a Holandią. Przeprawa ta jest bardzo atrakcyjna i przyciąga wielu widzów.
Grupa NYK, zatrudniająca ponad 37 000 pracowników, jest jednym z największych globalnych przedsiębiorstw logistycznych na świecie, posiadającym ponad 400 statków i działającym przede wszystkim na rynkach transportu kontenerowego, masowego i energetycznego, RoRo i logistyki. NYK Cruises, spółka należąca do grupy NYK, eksploatowała do tej pory jeden luksusowy statek wycieczkowy Asuka II, który został dostarczony przez Mitsubishi Heavy Industries (Japonia) w 1990 r..
AL, rel (Meyer Werft), z mediów