Trzeciego lutego 2025 roku odbędzie się kolejne spotkanie firm zrzeszonych w Związku Pracodawców FORUM OKRĘTOWE poświęcone tym razem Sztucznej Inteligencji (AI) w przemyśle okrętowym.
Sztuczna Inteligencja to pojęcie, które jeszcze do niedawna wydawało się być domeną wyłącznie literatury science fiction. Dziś jednak błyskawicznie staje się rzeczywistością, która może fundamentalnie zmienić świat, w tym branżę morską. Te zmiany już zachodzą.
Sztuczna Inteligencja usprawnia procesy i zwiększa produktywność. Szczególnie w branżach intensywnie korzystających z ogromnej ilości danych, takich jak na przykład finanse i logistyka A taką właśnie branżą jest przemysł okrętowy. Może ona również jednak generować przekonujące oszustwa i manipulacje niemożliwe do odróżnienia od rzeczywistości. Również nie jest wolna od błędów, które mogą być niezwykle kosztowne.
Część firm zrzeszonych w FORUM OKRĘTOWYM już ją stopniowo wprowadza do codziennego zastosowania, w tym troje naszych członków, których poprosiliśmy o podzielenie się w trakcie spotkania swoim dotąd zdobytym doświadczeniem. Będą to:
- Kongsberg Maritime Polska,
- Gdańska Stocznia Remontowa,
- DNV Polska.
Dobór firm jest nieprzypadkowy: najnowocześniejsza i najbardziej innowacyjna polska stocznia, firma będąca częścią grupy dostarczającej najnowocześniejsze wyposażenie okrętowe w bardzo szerokim zakresie, i wreszcie sprawująca piecze nad wszystkim instytucja klasyfikacyjna. Globalni liderzy w obszarach swojego działania.
Wraz z coraz większym potencjałem Sztucznej Inteligencji pojawiają się - niestety także - poważne obawy utraty kontroli nad tą technologią. Dlatego konieczne jest stworzenie ram prawnych dla jej stosowania. 12 lipca 2024 roku rozporządzenie o sztucznej inteligencji, tzw. „AI Act”, zostało opublikowane w dzienniku urzędowym Komisji Europejskiej. Ten kluczowy dokument określa ramy regulacyjne dla rozwoju, wdrażania i użytkowania Sztucznej Inteligencji na terenie Unii Europejskiej.
Polskie Ministerstwo Cyfryzacji pracuje już nad projektem ustawy, która pozwoli na stosowanie „AI Act” w naszym kraju. Obecnie przekazany on został do konsultacji społecznych. Do przedstawienia w trakcie spotkania aspektów prawnych związanych z wdrażaniem Sztucznej Inteligencji zaprosiliśmy członka naszej organizacji, firmę PwC.
Sztuczna Inteligencja i jej wdrażanie w naszej branży to ogromne wyzwanie, przed którym stajemy, i od której nikt nie odizoluje się w bezpiecznym kokonie. Dotknie ona wszystkie firmy.
Branża stoczniowa, w której dominuje czynnik bezpieczeństwa - a więc takie zaprojektowanie, zbudowanie czy przebudowanie jednostek pływających by zapewniały one bezpieczny transport ludzi, towarów i eksploatację zasobów morskich - z dużą ostrożnością podchodzi do wszelkiego rodzaju nowinek. Znaków zapytania jest bardzo dużo i w tym kontekście kluczowa jest wymiana doświadczeń i informacji już na wstępnym etapie procesu wdrażania.
Temu będzie poświęcone nasze spotkanie. Związek Pracodawców FORUM OKRĘTOWE, który zrzesza polskich i globalnych liderów w branży okrętowej, jest platformą do wymiany takich doświadczeń. W spotkaniu zapowiedziała także udział Telewizja Polska.
Ireneusz Karaśkiewicz - dyrektor Biura Związku Pracodawców FORUM OKRĘTOWE