Stocznie, Statki

Rośnie liczba zamówień, składanych przez armatorów z Hellady na nowe statki wielozadaniowe do obsługi morskiego sektora wydobywczego – informuje branżowy portal TradeWinds. W związku z popytem na rynku offshore, do stoczni wracają zamówienia na budowę długich serii jednostek typu PSV.

Singapurska stocznia Pax Ocean Group, będąca częścią Kuok Maritime Group ujawniła, że zbuduje serię do dziesięciu "najnowocześniejszych" statków wielozadaniowych (MPSV) dla niewymienionego z nazwy greckiego armatora.

- Ta przełomowa umowa jest kamieniem milowym dla obu firm, zapoczątkowując nową erę współpracy. Statki MPSV o nośności 5 tys. ton, wyposażone w system dynamicznego pozycjonowania DP2, zbuduje stocznia Pax Ocean w Zhoushan w Chinach. Dostawy planowane są od trzeciego kwartału 2026 roku – poinformowała stocznia, nie ujawniając ceny kontraktu.

Jak głosi komunikat, zaprojektowane przez norweskie biuro Salt Ship Design (posiadające także polską spółkę z siedzibą w Gdyni – red.) statki będą wyróżniać się nowoczesnym designem i wyjątkową efektywnością paliwową, „ustanawiając nowy punkt odniesienia w branży”.

To nie jedyne duże zamówienie na statki offshore, złożone przez greckich armatorów.

W czerwcu br. potentat Evangelos Marinakis podpisał w Chinach największą od dekady umowę na taki tonaż. Jego nowa spółka, Capital Offshore Management Corp, zamówiła w chińskiej stoczni Fujian Mawei Shipbuilding do ośmiu jednostek typu Platform Supply Vessel (statków zaopatrzeniowych platform naftowych). Umowa obejmuje także opcje na cztery kolejne jednostki tego typu.

Stocznia ta zakontraktowała do zaprojektowania dwóch z tych jednostek Breeze Ship Design – norweską firmę, o czym ta z kolei poinformowała 10 bm.

Dyrektor handlowy Breeze Ship Design Tommy Hivand przekazał portalowi TradeWinds, że statki te są kolejnymi, po dwóch PSV-ach, zamówionych w tej stoczni wcześniej przez tego samego armatora, które jednak zostaną zbudowane w oparciu o projekt innego biura, konkretnie MMC Ship Design & Marine Consulting (a więc polskiej firmy z Gdyni – red.).

Wspomniane dwie jednostki, budowane według projektu Z4423 MPSV z Breeze Ship Design, o długości 88 metrów, będą wyposażone w hybrydowy napęd z systemem akumulatorów, pokład roboczy o powierzchni tysiąca metrów kw., pomieszczenia dla 60 osób załogi, a także w moonpool (studnię w dnie kadłuba do opuszczania zdalnie sterowanych pojazdów), żuraw do prac podwodnych oraz lądowisko dla helikopterów.

Wg Breeze Ship Design, statki te będą miały po 4700 ton nośności (Clarkson podaje 5500 ton dwt oraz datę dostawy w 2026 roku).

Brokerzy szacują, że nowy statek PSV kosztuje od 40 do 50 milionów dolarów. Inwestycja Evangelosa Marinakisa w ten tonaż mieści się prawdopodobnie w dolnej części tego przedziału ze względu na dużą wielkość zamówienia. Analitycy podkreślają, że spółka Capital Offshore, jeszcze przed zamówieniem ww. nowych statków PSV, już wcześniej „po cichu” weszła w posiadanie sześciu jednostek tego typu, za pośrednictwem norweskiej firmy inwestycyjnej Standard Supply AS.

Innym greckim właścicielem, wchodzącym na rynek offshore jest Costamare. W ubiegłym roku brokerzy twierdzili, że armator ten był zaangażowany w zakup na rynku wtórnym dwóch statków PSV z floty operatora Vestland Offshore - Vestland Artemis, o nośności 4900 t oraz Solvik Supplier (5500 ton nośności) - oba zbudowane w 2011 r., a także statku  Evita II (5300 dwt, zbudowany w 2012 r.), należącego do armatora JJ Ugland.

Grecki armator poinformował jednak TradeWinds, że statki te nie zostały nabyte ani przez główną spółkę giełdową, ani żadną ze spółek zależnych Costamare. Transakcja została opisana jako „złożona”, a jej dokładna struktura nie jest znana. Możliwe, że stoją za nią prywatne biznesy, związane z rodziną Konstantakopoulos, kontrolującą Costamare.

TradeWinds wskazuje, że ww. inwestycje greckich armatorów są przykładem powrotu długich serii zamówień na nowe statki (M)PSV, składanych w stoczniach, co po latach stagnacji, świadczy o dobrych perspektywach dla tych jednostek, świadczących usługi na rzecz morskiego sektora wydobywczego i energetycznego.

GL, z mediów

Wizualizacja statku PSV, których serię dla nieujawnionego armatora z Grecji zbuduje stocznia Pax Ocean Group z Singapuru. Ilustr: Linkedin/Kuok Group Singapore
Z 4423 MPSV, które dla greckiego potentata Evangelosa Marinakisa zbuduje chińska stocznia Fujian Mawei. Ilustr.: Breeze Ship Design
Wizualizacja statku PSV, których serię dla nieujawnionego armatora z Grecji zbuduje stocznia Pax Ocean Group z Singapuru. Ilustr: Linkedin/Kuok Group SingaporeZ 4423 MPSV, które dla greckiego potentata Evangelosa Marinakisa zbuduje chińska stocznia Fujian Mawei. Ilustr.: Breeze Ship Design

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0571 4.1391
EUR 4.2894 4.376
CHF 4.5988 4.6918
GBP 5.1274 5.231

Newsletter