Stocznie, Statki

Rozmowa z Clausem Ulrichem Selbachem, dyrektorem Międzynarodowych Targów Technologii Stoczniowej i Morskiej SMM Hamburg.

Co nowego zobaczymy na tegorocznych targach SMM w Hamburgu? Jakimi nowościami zaskoczą nas organizatorzy?

Podczas tegorocznych targów SMM, Hamburg po raz kolejny stanie się centralnym miejscem spotkań dla innowacji morskich i będzie miejscem intensywnej wymiany wiedzy.
W 2024 roku skupiamy się wyraźnie na dekarbonizacji i cyfryzacji żeglugi. Jedną z istotnych innowacji tegorocznych targów jest to, że wcześniej płatne konferencje po raz pierwszy odbędą się na ogólnodostępnych scenach umiejscowionych w halach wystawowych. Tym samym wszyscy uczestniczący w targach otrzymają bezpłatny dostęp do wysokiej klasy dyskusji i prezentacji pomysłów.
Kolejną atrakcją będzie „Future Fuels Area”, gdzie zaprezentowane zostaną potencjalne zastosowania wodoru i jego pochodnych w żegludze. Z kolei w „AI CENTRE”, start-upy zaprezentują pionierskie rozwiązania, jakie sztuczna inteligencja może zaoferować dzisiaj branży morskiej.

Jakie oczekiwania wiążecie z tym największym wydarzeniem roku w branży morskiej i co mogą zyskać firmy i wystawcy biorąc udział w SMM?

Spodziewamy się ponad 2000 wystawców z 70 krajów. Pomimo dodatkowej przestrzeni wystawienniczej, tegoroczne SMM jest na ten moment niemal w pełni zarezerwowane. Z przyjemnością przydzielimy kilka pozostałych miejsc, jeśli zgłoszą się do nas jeszcze jacyś wystawcy.
Spodziewamy się 40 tys. międzynarodowych uczestników – w tym wiodących przedstawicieli firm żeglugowych, innowatorów technologicznych i decydentów. To sprawia, że jesteśmy niekwestionowanym światowym liderem targów morskich, a obecność wystawców z najwyższej półki, sprawia, że SMM jest wyjątkowe. Nasi goście wiedzą, że jako wystawcy są widoczni dla potencjalnych klientów, a my jako organizatorzy gwarantujemy im najnowsze rozwiązania i trendy. Dodatkowo, nasz popularny format „Wine o'Clock” i inne możliwości networkingu tworzą idealną atmosferę do spotkań towarzyskich przy napojach i przekąskach.

Co 2 lata SMM jest obowiązkowym punktem spotkań dla globalnego sektora stoczniowego. W jakiej sytuacji znajduje się branża na całym świecie i jakie wyzwania i możliwości przed nią obecnie stoją?

Neutralność klimatyczna, która ma zostać osiągnięta do 2050 roku, dynamiczne zmiany związane z cyfryzacją, brak wykwalifikowanej kadry i niepewne globalne łańcuchy dostaw, to wszystko sprawia, że przemysł morski przeżywa dzisiaj niezwykle trudne chwile. Oczywiście, cały sektor może ujarzmić transformację morską, warunkiem jest jednak ścisła współpraca, zwłaszcza w zakresie rozwoju zielonych i inteligentnych technologii. SMM to idealna platforma dla armatorów, dostawców i przemysłu stoczniowego. Zapewniamy kompleksowy przegląd aktualnych trendów, nowinek technologicznych oraz prezentujemy dynamikę zmian na rynku.

Jeśli chodzi o dekarbonizację, panuje zgoda co do tego, że jest to ogromne wyzwanie dla branży, biorąc pod uwagę rozbieżność alternatyw i brak dojrzałości rozwiązań. Z drugiej strony to również wielka szansa. Jaką przyszłość widzi Pan dla branży?

Dekarbonizacja oferuje historyczną szansę odegrania pionierskiej roli w globalnej walce ze zmianami klimatycznymi. Decydującym czynnikiem będzie tutaj udostępnienie paliw alternatywnych w wystarczających ilościach i stworzenie odpowiedniej infrastruktury, na przykład dla zielonego wodoru, metanolu i amoniaku. Energia wiatrowa również nabiera tempa, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa, a tym samym zwiększoną wydajność.

Nowe technologie i cyfryzacja są częścią przemysłu stoczniowego od lat. Dzisiaj na rynku przoduje sztuczna inteligencja. W jaki sposób AI może usprawnić stoczniowe procesy?

Przede wszystkim poprzez zwiększenie wydajności projektowania i produkcji oraz umożliwienie konserwacji predykcyjnej (ang. predictive maintenance, PdM). Algorytmy AI analizują duże ilości danych w celu opracowania lepszych projektów i automatyzacji produkcji, zmniejszając liczbę błędów i zwiększając wydajność. Sztuczna inteligencja może również przewidywać awarie, wydłużając w ten sposób żywotność komponentów statków.

Na targach SMM znajdzie się również przestrzeń poświęcona przyciąganiu talentów: „Morski Rynek Kariery” i „Forum Kariery”.Jakie są potrzeby branży w zakresie zatrudnienia i jakie wyzwania stwarza brak kadry w branży, czego doświadczamy np. w Hiszpanii? Czy w Pana ocenie jest to problem, który w równym stopniu dotyka obecnie wszystkie rynki europejskie?

Niedobór wykwalifikowanych pracowników dotyka wszystkie rynki europejskie. „Morski Rynek Kariery” i „Forum Kariery” mają na celu rozwiązanie tego problemu, poprzez pomoc w nawiązaniu kontaktów młodych talentów z liderami branży, zaprezentowanie ekscytujących możliwości kariery i przedstawianie branży, jako innowacyjnej i zorientowanej na przyszłość. Zrównoważony rozwój jest szczególnie ważny dla młodych ludzi. Targi są miejscem, gdzie pokazujemy, że przemysł morski ma wiele do zaoferowania dzięki swojej ekologicznej transformacji.

SMM gromadzi wiodących światowych producentów, w tym tych, którzy są bezpośrednimi konkurentami dla przemysłu europejskiego, takich jak Chiny czy Korea Południowa. Jakie trendy obserwuje Pan na targach w odniesieniu do tego, jak działalność jest zrównoważona między różnymi krajami i regionami? Jakie korzyści ma dla firm obecność w Hamburgu, wśród wystawców z całego świata?

Bez rosnącej współpracy ponad granicami, branża nie będzie w stanie osiągnąć swoich celów. Podczas gdy liderzy technologiczni po stronie dostawców pochodzą głównie z Europy, kraje azjatyckie, takie jak Chiny, Korea Południowa, a także Japonia, wiodą prym w przemyśle stoczniowym. Współpraca między tymi krajami jest ważna dla firm żeglugowych na całym świecie, aby mogły one sprostać głównym wyzwaniom technologicznym związanym z odnową i renowacją floty w sposób terminowy, opłacalny i dostosowany do potrzeb.

Źródło: Materiały prasowe SMM 2024 Hamburg

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0571 4.1391
EUR 4.2894 4.376
CHF 4.5988 4.6918
GBP 5.1274 5.231

Newsletter