Stocznie, Statki

Nowy statek konstrukcyjno – serwisowy morskich farm wiatrowych (CSOV - Construction Service Operation Vessel) został przekazany armatorowi Olympic przez norweską stocznię Ulstein, która przy budowie współpracowała ze stocznią Crist.

Statek służący do obsługi morskich farm wiatrowych, m.in. transportu personelu, ładunków, paliwa olejowego, wody w zbiornikach, części zamiennych oraz innych ładunków drobnicowych pod i na pokładach otwartych, imię Olympic Boreas otrzyma 27 bm. podczas ceremonii chrztu.

To pierwsza (stoczniowy numer budowy 318) z dwóch siostrzanych jednostek, opartych na projekcie ULSTEIN SX222, opracowanym przez Ulstein Design & Solutions AS, zakontraktowanych w 2022 roku.

Jak wcześniej informowała w komunikacie stocznia Ulstein „kadłuby statków są budowane przez stocznię Crist”. Gotowy kadłub przyszłego Olympic Boreas przeholowano z Gdyni do Norwegii we wrześniu ub. roku, gdzie ponownie trafił do doku w celu wyposażenia i wykończenia jednostki, rozruchów zamontowanych systemów oraz prób morskich.

Statek o kształcie kadłuba bazującym na rozwiązaniu TWIN X-STERN posiada napęd hybrydowy, a także rozbudowany system trapów, dużą pojemność oraz różnorodnie umeblowane pomieszczenia, w tym biura, salony, pokoje dzienne, strefy gier i salę ćwiczeń, mające sprawić, aby „statek był domem z dala od domu”. Jednostka została nominowana do tytułu „Statku Roku” norweskiego czaspisma branżowego Skipsrevyen (uroczystość wyboru i wręczenia nagrody odbędzie się na targach SMM w Hamburgu, we wrześniu br.)

- Z dumą witamy innowacyjny i pionierski statek Olympic Boreas, będący owocem doskonałej współpracy między Ulstein i Olympic oraz siły klastra morskiego w naszym regionie. Będzie odgrywał istotną rolę w naszych przyszłych operacjach związanych z energetyką morską. Z niecierpliwością czekamy na jego wykorzystanie do promowania zrównoważonych, wydajnych i bezpiecznych operacji w branży – cieszy się Stig Remøy, prezes Olympic Group.

- We współpracy z Olympic opracowaliśmy i zbudowaliśmy wyjątkowy statek. Współpracowaliśmy z tym armatorem przy wielu wcześniejszych projektach i cieszymy się, że po raz kolejny wybrali naszą stocznię do tej innowacyjnej budowy. Jestem dumny, że mogę ogłosić dostawę statku nowej generacji, który będzie przynosił korzyści armatorowi przez wiele lat – dodaje prezes Grupy Ulstein Gunvor Ulstein.

Statek zbudowany według koncepcji Twin X-Stern posiada cztery pędniki główne jednakowej mocy, dwa na rufie i dwa na dziobie. Taka konfiguracja zmniejsza zapotrzebowanie na energię do nowego poziomu, gdy statek utrzymywany jest, w trybie pozycjonowania dynamicznego (DP), przy turbinach wiatrowych na morzu. Poprawia też komfort załogi statków i techników przebywających na statku SOV i zwiększa niezawodność operacji walk-to-work.

Hybrydowy system napędu i zasilania Ulstein Power & Control składa się z zespołów prądotwórczych o zmiennej prędkości, pracujących na paliwie diesel oraz układu akumulatorów, stanowiących magazyn energii. Taka konstrukcja zapewnia optymalne zużycie paliwa. Napęd jest przygotowany do zasilania metanolem. Zarezerwowano również miejsce na dodatkową pojemność baterii, umożliwiając w pełni elektryczne operacje po udostępnieniu niezbędnej infrastruktury. Nacisk położono na efektywność energetyczną, zwrotność i funkcjonalność jednostki.

Statki projektu ULSTEIN SX222 mają 89,6 m długości i 19,2 m szerokości. Mogą pomieścić 126 osób w 91 kabinach, które wszystkie mają światło dzienne.

Olympic i Ulstein, wraz z innymi partnerami, współpracują w ramach projektu, mającego na celu opracowanie oceny cyklu życia (LCA – Life-cycle assessment) nowych statków, koncentrując się na Olympic Boreas i siostrzanej jednostce. Wdrożenie analizy cyklu życia w przemyśle okrętowym i eksploatacji statku ma kluczowe znaczenie dla oceny wpływu technologii morskich na środowisko oraz identyfikacji paliw alternatywnych – nisko- i zero-emisyjnych, które mogą przyczynić się do zmniejszenia ilości gazów cieplarnianych ze statków w sposób całościowy.

Główne parametry statku:

  • Długość 89.6 m
  • Szerokość 19.2 m
  • Nośność 2300 ton
  • Zanurzenie (max) 5.9 m
  • Prędkość (max) 12.8 węzłów
  • Zakwaterowanie - 126 osób w 91 kabinach
  • Powierzchnia pokładu otwartego 440 m kw.
  • Powierzchnia pokładu i magazynowa 500 m kw.

GL, rel (Ulstein)

Zdjęcia: Ulstein Group/materiały prasowe

Statek CSOV Olympic Boreas.
Statek CSOV Olympic Boreas.
Olympic Boreas - mostek.
Olympic Boreas - kajuta kapitańska.
Olympic Boreas - sala fitness.
Olympic Boreas - mesa.
Statek CSOV Olympic Boreas.Statek CSOV Olympic Boreas.Olympic Boreas - mostek.Olympic Boreas - kajuta kapitańska.Olympic Boreas - sala fitness.Olympic Boreas - mesa.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9163 3.9955
EUR 4.2508 4.3366
CHF 4.4291 4.5185
GBP 5.0611 5.1633

Newsletter