Początek lipca przyniósł kolejne dwa wodowania w stoczni Karstensen Shipyard Poland. Jedno miało miejsce 3 lipca i dotyczyło niedużej jednostki do połowu ryb głębinowych - Vigilant (PD 365). Drugie odbędzie się w piątek i będzie otwarte dla publiczności.
36-metrowej długości Vigilant o pojemności brutto (GT) wynoszącej 520, o stoczniowy numerze budowy 484 zamówiony został w ubiegłym roku przez Lunar Fishing że Szkocji - klienta powracającego do duńskiej stoczni, Karstensens Skibsværft A/S ze Skagen, która w swoim polskim oddziale buduje częściowo wyposażone kadłuby / statki, a wykańcza, doposaży, poddaje próbom morskim i przekazuje swoje statki armatorom już w Danii. Planowana jest jego eksploatacja na Morzu Północnym.
Ze względu na niewielkie rozmiary wodowanie przeprowadzono nie z pochylni, a przez przeniesienie z lądu, ze stoczniowego nabrzeża na wodę z użyciem dźwigów pływających: Maja, należącego do Polskiego Ratownictwa Okrętowego oraz Conrad Consul ze stoczni Marine Projects.
Dzisiaj, w piatek, 5 lipca odbędzie się kolejne wodowanie, tym razem otwarte dla publiczności. Karstensen Shipyard Poland zaprasza mieszkańców i turystów na wodowanie statku rybackiego z pochylni wzdłużnej B1 na terenie byłej Stoczni Gdańskiej, tam, gdzie widać skupisko wysokich stoczniowych żurawi Kone.
Wodowanie planowane jest na godz. 12:00, ale brama stoczni (od ul. Malarzy), na wysokości przystanku SKM Stocznia ma być otwarta już o godz. 11:30.
Wodowany będzie statek rybacki Heroyhav o stoczniowym numerze budowy 478 o długości ok. 75 m i pojemności brutto (GT) 3200, budowany dla armatora z Norwegii.
Statek ten będzie wyposażony w system RSW (Refrigerated Sea Water System), czyli zbiornik z chłodzoną wodą morską o pojemności 2425 m³, w którym przewozić będzie złowione ryby.
Po zwodowaniu statek czeka holowanie do Skagen, gdzie będzie wyposażony i przekazany armatorowi.
W październiku 2022 r. spółka zależna duńskiej stoczni Karstensens Skibsværft A/S kupiła od Polskiej Grupy Zbrojeniowej udziały w spółce Synergia 99, a co za tym idzie działkę z infrastrukturą – część byłej Stoczni Gdańskiej, w tym hala produkcyjna, dwie pochylnie i siedem dźwigów Kone.
BartJask