Stocznie, Statki

Spółka Damen Marine Components poinformowała o podpisaniu umowy na dostawę maszyn sterowych i dysz napędowych dla statków ro-ro i drobnicowców, budowanych w niderlandzkiej stoczni Royal Bodewes w Hoogezand dla różnych armatorów, które mają być przekazane w ciągu najbliższych dwóch lat.

Pierwszy kontrakt dotyczy maszyny sterowej wraz z układem sterowania na mostku dla statku ro-ro, który będzie nosił nazwę Hawaikinui 2, budowanego dla armatora S.N.P. Shipping Group Co.,Ltd. z siedzibą w Bangkoku. Jednostka o długości 86,98 m i nośności 2 tys. ton, napędzana śrubą nastawną (CPP), klasyfikowana przez Bureau Veritas i zaprojektowana przez biuro Alwena Shipping, będzie mogła przewozić około 2 tys. ton ładunku w żegludze przybrzeżnej, przy prędkości 12 węzłów.

Urządzenia na ten statek DMC ma dostarczyć w ciągu najbliższych dwóch miesięcy, a uruchomić w ciągu tego roku.

Hawaikinui 2 – widok boczny. Ilustr.: Alwena Shipping

Przedmiotem drugiej umowy są natomiast maszyna sterowa, układy sterowania na mostku oraz dysza Optima, montowana przy śrubie i zwiększająca wydajność napędu, w które zostaną wyposażone trzy drobnicowce typu Bodewes Eco Traders o długości 120 m i nośności 9 tys. ton.

Jak informuje DMC, wspólnym aspektem podpisanych kontraktów na cztery statki jest maszyna sterowa wraz z układem elektryczno-hydraulicznym, który kontroluje pozycję steru.

- Zaprojektowaliśmy naszą maszynę sterową zgodnie z filozofią plug-and-play. Urządzenie produkujemy w naszej fabryce w Hardinxveld-Giessendam. Na miejscu może zostać przetestowane pod kątem FAT, w razie potrzeby przez inspektora towarzystwa klasyfikacyjnego, zanim zainstalujemy je na pokładzie statku. Wszystko, co stocznia Royal Bodewes musi zrobić, to podłączyć zasilanie hydrauliczne i elektryczne - oszczędza to dużo czasu i energii na pokładzie - mówi kierownik sprzedaży w DMC Marnix de Bruijn.

Fabryczny test akceptacyjny (FAT - Factory Acceptance Testing), zwany też kontrolno-odbiorczym, to test wyprodukowanego urządzenia w celu sprawdzenia jego zgodności z warunkami umowy, w tym pod kątem jakości, sprawności i zgodności z dokumentacją techniczną, przed dostawą do zamawiającego.

Dysza Optima i maszyna sterowa DMC. Ilustr: DMC

- Od dawna mamy dobre relacje z Damen Marine Components - dodaje Martijn Beunk, kierownik ds. rozwoju biznesu w Royal Bodewes. - Współpracowaliśmy z nimi przy wielu projektach, a jednym z powodów jest ich stosunek ceny do jakości. Co więcej, zespół DMC zawsze służy radą i konsultacjami podczas naszego procesu projektowania i inżynierii.

Oprócz maszyn sterowych, DMC wyposaży drobnicowce Eco Traders także w jeden ze swoich „bestsellerów”, czyli dyszę Optima. Warto dodać, że na ostatnich targach Europort w Rotterdamie w 2023 r. DMC reklamowała ulepszoną wersję swojej dyszy, obecnej na rynku od 1998 roku.

Jak twierdzi producent, to obecnie jedna ze standardowo stosowanych dysz w przypadku pchaczy, holowników, lodołamaczy, pogłębiarek, statków rybackich i łodzi roboczych. Po 25 latach eksploatacji, DMC przeprowadziło badania tego "wzmacniacza ciągu" z zastosowaniem obliczeniowej dynamiki płynów (CFD), pozwalającej dokładnie zwizualizować rozkłady ciśnienia i linie przepływu, w efekcie czego dokonano modyfikacji.

DMC przeprowadziło badania dyszy Optima z zastosowaniem obliczeniowej dynamiki płynów CFD. Ilustr.: DMC

- Nowa Optima zapewnia do 1,8 proc. więcej bezpośredniego ciągu. Co więcej, projektując jeden, współzależny system, składający się z dyszy i śruby napędowej, możemy zwiększyć siłę ciągu nawet o 3,4 procenta – podkreśla Kees Oevermans, kierownik techniczny ds. sprzedaży w DMC.

Dostępne są dwie wersje: Optima 04 i 05. Różnica polega na długości dyszy: pierwsza ma 40 proc., a druga 50 proc. długości średnicy śruby napędowej.

Damen Marine Components (DMC), to niderlandzka spółka z Grupy Damen, mająca zakład produkcyjny również w Gdańsku.

GL, na podst. DMC

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter