W sobotę, 6 kwietnia br., zwodowano i wyholowano z krytego doku stoczni Ulstein w Norwegii statek typu CSOV Olympic Boreas, którego częściowo wyposażony kadłub dostarczył wcześniej polski podwykonawca - gdyńska stocznia Crist.
Statek, o stoczniowym numerze budowy 318 jest pierwszym z dwóch, budowanych dla norweskiego amatora Olympic. Są to jednostki typu CSOV (Construction Service Operation Vessels), służące do obsługi morskich farm wiatrowych, m.in. transportu personelu, ładunków, paliwa olejowego, wody w zbiornikach, części zamiennych oraz innych ładunków drobnicowych pod i na pokładach otwartych.
W uroczystości uczestniczyli przedstawiciele armatora i stoczni Ulstein.
- Cieszymy się mogąc być świadkami wodowania statku CSOV Olympic Boreas w jego rzeczywistych barwach. Wyjątkowa jakość wykonania, wykazana przez stocznię Ulstein w procesie budowy, jest imponująca. Z niecierpliwością czekamy na dostawę tego statku, wyposażonego w najnowocześniejsze technologie, umożliwiające zrównoważone operacje, po jego ukończeniu tego lata - stwierdził Frode Andreassen, wiceprezes ds. handlowych w Olympic.
- Generalne prace wykończeniowe, obejmujące między innymi pomieszczenia dla załogi, systemy elektryczne, rurociągi oraz instalacje mechaniczne, są w toku. Zewnętrzne prace malarskie zostały zakończone, gdy statek znajdował się w kontrolowanym środowisku naszej hali dokowej. Rozpoczął się również etap rozruchu urządzeń - dodał kierownik projektu Helge Torvik z Ulstein Verft.
Kontrakt pomiędzy Olympic i Ulstein Vertft, obejmujący budowę dwóch statków CSOV w norweskiej stoczni podpisano w 2022 roku. Jak informuje w komunikacie stocznia Ulstein, „kadłuby statków są budowane przez stocznię Crist”. Gotowy kadłub przyszłego Olympic Boreas przeholowano z Gdyni do Norwegii we wrześniu ub. roku, gdzie ponownie trafił do doku w celu wyposażenia i wykończenia jednostki, rozruchów zamontowanych systemów oraz prób morskich.
Statki są wyposażone w napęd spalinowo-elektryczny o zmiennej prędkości oraz duże akumulatorowe systemy magazynowania energii. Spółka Ulstein Power & Control została zakontraktowana do dostarczenia rozszerzonego pakietu zasilania i automatyki, w tym dużego zasilania bateryjnego.
Obie jednostki CSOV bazują na projekcie ULSTEIN SX222 biura Ulstein Design & Solutions AS. Ich długość wynosi 89,6 m, a szerokość 19,2 m. Mogą pomieścić 126 osób w 91 kabinach z dostępem do światła dziennego. Kształt kadłuba zoptymalizowany według rozwiązania TWIN X-STERN oraz hybrydowy układ napędowy zapewniają wysokie osiągi operacyjne i dużą dzielność morską przy zmniejszonym negatywnym wpływie na środowisko.
GL / rel (Ulstein)
Zdjęcia: materiały prasowe Ulstein