Kanadyjski operator promowy BC Ferries, największy w Ameryce Północnej, przedstawił pierwsze renderingi projektu koncepcyjnego w ramach programu budowy nowych dużych promów. Stanowią one pierwsze, przybliżone wizerunki nawet siedmiu nowych promów, które mają wchodzić do eksploatacji począwszy od 2029 roku.
BC Ferries buduje te nowe duże statki, aby zapewnić większą zdolność przewozową w całym systemie promowym. Będą obsługiwać najbardziej ruchliwe trasy między wyspą Vancouver a metropolią Vancouver. Statki te zastąpią do sześciu istniejących statków, które zbliżają się do końca okresu eksploatacji.
"Program New Major Vessels jest największą częścią naszego planu inwestycyjnego, który ma na celu modernizację i przekształcenie usług promowych w Kolumbii Brytyjskiej" - powiedział Nicolas Jimenez, prezes i dyrektor generalny BC Ferries. "Te statki - bardziej ekologiczne, bardziej wydajne i znormalizowane - reprezentują przyszłość podróży promowych w naszej prowincji. Znacząco zwiększą dzienną przepustowość, zapewnią lepszą obsługę klientom, poprawią niezawodność i zmniejszą wpływ na środowisko".
Nowe duże statki BC Ferries będą mogły przewozić do 360 standardowych pojazdów i 2100 osób, w porównaniu do pojemności 250-310 pojazdów i 1200-1500 osób na statkach, które mają być wycofane z eksploatacji, co pomoże zaspokoić rosnące zapotrzebowanie klientów, zwłaszcza ze względu na to, że przewiduje się, iż w nadchodzących latach coraz więcej osób przeprowadzi się do Kolumbii Brytyjskiej.
Statki będą standaryzowane z innymi we flocie, aby umożliwić operatorowi bardziej elastyczne przenoszenie ich między trasami, gdy wymagana jest konserwacja lub remont, bez kolizji z potrzebami klientów.
Projekt wstępny tych statków jest opracowywany we współpracy z wiodącą okrętową firmą projektowo-konsultingową LMG Marin AS z założeniami projektowymi obejmującymi głównie zmaksymalizowanie wydajności i zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych. Projekt zawiera silniki zdolne do korzystania z biopaliw lub innych paliw produkowanych z wykorzystaniem źródeł odnawialnych. Obejmuje też hybrydowy układ napędowy, który pozwoli na konwersję na napęd w pełni akumulatorowo-elektryczny, po udostępnieniu lądowej infrastruktury ładowania.
Kilka dni temu operator BC Ferries zaprosił zainteresowanych potencjalnych budowniczych serii statków do wstępnej kwalifikacj dostawców, która ma się zakończyć 22 marca br.
Zakwalifikowane w tym postępowaniu stocznie będą następnie miały możliwość wzięcia udziału w procesie zapytania ofertowego, który ma być przeprowadzony latem 2024 roku.
Ostatnie nowe serie statków BC Ferries pochodziły ze stoczni w Niemczech (FSG), Polsce (Remontowa Shipbuilding) oraz w Holandii i Rumunii (Damen).
PBS, rel
Rys.: BC Ferries / LMG Marin