Zarówno silniki napędu głównego, jak i pomocnicze dla fregat programu "Miecznik" zamówiono w niemieckim oddziale grupy Rolls-Royce, czyli silniki dostarczy de facto zakład produkcyjny MTU we Friedrichshafen i tej renomowanej marki i modeli będą te silniki. Grupa Rolls-Royce przejęła MTU wspólnie z Daimler AG w 2011 roku, a w 2014 MTU stało się wyłączną własnością Rolls-Royce Holdings.
20 grudnia 2023 roku PGZ Stocznia Wojenna podpisała umowę z Rolls-Royce Solutions GmbH na zakup silników głównych, zespołów prądotwórczych i systemu zarządzania układem napędowym dla trzech fregat "Miecznik".
Royce Solutions GmbH jest światowym liderem w wielu dziedzinach przemysłu maszynowego, w tym w dziedzinie napędów morskich.
Umowę podpisali prezes PGZ Stocznia Wojenna Paweł Lulewicz oraz Paul Röck - Dipl.-Ing (BA), MBA, dyrektor sprzedaży dla sektora rządowego i przemysłowego w firmie Rolls-Royce Solutions.
Dostawy zakontraktowanego sprzętu rozpoczną się w czerwcu 2024 roku i będą obejmowały (dla każdej jednostki):
- cztery silniki napędu głównego MTU 20V8000M71,
- cztery agregaty prądotwórcze MTU 12V4000M53B oraz...
- system sterowania i monitoringu MTU.
Silniki typu MTU 20V8000M71 należą do szybkoobrotowych o największej dostępnej na rynku mocy. Takie same zostały wybrane dla brytyjskich fregat typu 31. Na statkach handlowych do napędu głównego stosuje się silniki wolnoobrotowe i średnioobrotowe. Na okrętach, m.in. ze względu na wymogi "gęstości mocy" (dużej mocy osiąganej przy relatywnie niskiej masie silnika) używa się często szybkoobrotowych silników głównych.
rel (PGZ SW), PBS