"Z radością informujemy, że Stocznia Szczecińska 'Wulkan' rozpoczęła ramową współpracę z firmą Meyer Werft w zakresie budowy statków i konstrukcji stalowych" - podano na witrynie internetowej stoczni w poniedziałek, 24 lipca 2023 r.
Jednak pokazane na zdjęciach opublikowanych razem z powyższą informacją konstrukcję trafiały do stoczni Mayer'a w Papenburgu już wcześniej. Współpraca między niemiecką stocznią a polskim podwykonawcą - dostawcą konstrukcji okrętowych - musiała się zatem rozpocząć najprawdopodobniej już przynajmniej kilka miesięcy temu.
Pokazane na zdjęciach dwie konstrukcje podobne do kominów - jedna na platformie wielokołowej do ładunków ciężkich, druga - przygotowana do wyekspediowania, ustawiona na barko-pontonie, to atrapy kominów / osłony tzw. masztów LNG na wycieczkowiec Carnival Jubilee (nr IMO 9851737; stoczniowy nr budowy 717; GT 183 200).
Ich montaż zaplanowano po wydokowaniu i wyprowadzeniu statku z hali dokowej, które miało miejsce w ostatni piątek - 21 lipca br. "Kominy" ze stoczni 'Wulkan' były już gotowe do montażu, m.in. po pomalowaniu i rodzieleniu (podstawy były już zainstalowane na górnym pokładzie wycieczkowca). Przygotowane atrapy kominów ze Szczecina pokazują się na krótko w poniższym materiale video. Na kolejnym - transport na holowanym ze Szczecina barkopontonie atrapy komina pokazanej na zdjęciu nagłówkowym.
Holownik EMS Pull z barkopontonem heavy-lift, który przewoził konstrukcje do Niemiec trafiał ostatnio ze Szczecina do Papengurga (gdzie mieści się stocznia Meyer Werft) przynajmniej dwa razy: 7 kwietnia (po wyjściu ze Szczecina 4 kwietnia) oraz 7 maja (po wyjściu z polskiego portu 3 maja br.).
Szczecińska stocznia podała, że "Meyer Werft jako globalny lider przemysłu stoczniowego złożył zamówienia w SSW na bloki statków wycieczkowych. Podano, że stocznia 'Wulkan' dostarczyła pierwsze bloki, co jest początkiem długoterminowej współpracy. Pierwsze dostawy objęły konstrukcje stalowe z wyposażeniem i powłoką antykorozyjną.
Intensywna modernizacja kluczowych aktywów Stoczni otworzy nowe możliwości w zakresie budowy, montażu i wodowania bloków konstrukcji stalowych do 4500 ton - czytamy w oficjalnym komunikacie firmy. Wraz z rozwojem technicznym Stocznia 'Wulkan' systematycznie zwiększa zatrudnienie, aby dostosować się do najwyższych wymagań i standardów oczekiwanych przez klientów, w tym lidera branży stoczniowej Meyer Werft. Konsekwentne działania Zarządu Stoczni Szczecińskiej 'Wulkan' - czytamy w oficjalnej informacji szczecińskiej stoczni - "umożliwiły jej zdobycie certyfikatu FROSIO w zakresie systemów antykorozyjnych, co z pewnością wzmocni pozycję stoczni jako producenta konstrukcji dla przemysłu stoczniowego, jak również offshore wind".
rel (SSW); PBS (PortalMorski.pl)
Fot.: Stocznia Szczecińska 'Wulkan'