W stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. odbyło się dziś uroczyste położenie stępki czwartego z serii niszczyciela min typu Kormoran II. To kolejny kamień milowy w realizacji tego projektu. Okręt, który otrzyma nazwę ORP Jaskółka zasili flotę 12. Dywizjonu Trałowców 8. FOW, stacjonującego w Porcie Wojennym w Świnoujściu.
W uroczystości udział wzięli m.in. kmdr Piotr Skóra, Szef Szefostwa Techniki Morskiej Agencji Uzbrojenia, kmdr Jarosław Kukliński, zastępca dowódcy 8 Flotylli Obrony Wybrzeża, kmdr por. Sławomir Góra, dowódca 12 Dywizjonu Trałowców, przedstawiciele: Ośrodka Badawczo Rozwojowego Centrum Techniki Morskiej z prezesem Marcinem Wiśniewskim na czele, PGZ Stocznia Wojenna, towarzystwa klasyfikacyjnego Polskiego Rejestru Statków z prezesem Henrykiem Śniegockim na czele, biura projektowego Remontowa Marine Design & Consulting, prezesi i pracownicy firm należących do grupy Remontowa Holding, a także członkowie Rady Nadzorczej stoczni Remontowa Shipbuilding S.A.
W 2013 roku po raz pierwszy Remontowa Shipbuilding wraz z pozostałymi członkami Konsorcjum w składzie: PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. oraz Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej SA, podpisała umowę na dostawę pierwszego niszczyciela min.
Było to duże wyzwanie dla stoczni, chociażby ze względu na materiał, który został użyty do budowy kadłuba (red. stal amagnetyczna zapewniająca niską charakterystykę pól fizycznych okrętów). Projekt zakończył się sukcesem w 2017 roku. Zostało to docenione przez Zamawiającego poprzez podpisanie umowy na dostawę kolejnych dwóch jednostek. To też nie był łatwy czas na realizację tych prac, jak pamiętamy, była pandemia koronawirusa, a teraz mamy wojnę w Ukrainie – mówił Robert Stola, dyrektor projektu.
W sierpniu 2022 roku stocznia przekazała jednostkę ORP Albatros, natomiast kolejną – ORP Mewa w grudniu tego samego roku.
Tym razem spotkaliśmy się z uznaniem i docenieniem przez Zamawiającego, który postawił przed nami jeszcze większe wyzwanie i w 2022 roku podpisaliśmy umowę na dostawę kolejnych trzech jednostek. W marcu 2023 rozpoczęło się palenie blach pod budowę pierwszej jednostki nowego kontraktu.
Jak mówił dyrektor projektu, dzisiejsza uroczystość położenia stępki jest drugim etapem, kolejnym będzie wodowanie przewidziane w połowie 2024 roku. Przekazanie jednostki nastąpi w 2026 roku.
Zgodnie z zapisami w umowie będą budowane trzy jednostki. Palenie blach na budowę drugiego niszczyciela min rozpocznie się w styczniu przyszłego roku. Ten sam proces na budowę trzeciego okrętu zaplanowano w październiku 2024 r. Obie jednostki będą przekazane w 2027 roku.
Historia tych jednostek liczy już ponad 50 lat. Pierwsze projekty niszczycieli min to były lata 70. Po wielu latach projektowania doszliśmy do takich efektów, że trzy okręty już pływają – mówił Janusz Dilling, Szef Służby Nadzoru Okrętów PRS SA. - Polski Rejestr Statków, jako narodowy klasyfikator, bierze udział w zatwierdzaniu i weryfikacji tej dokumentacji, jak również sprawuje nadzór nad budową.
Okręty typu Kormoran II należą do jednych z największych i najnowocześniejszych jednostek tej klasy w Europie. Przeznaczone są do poszukiwania oraz zwalczania min morskich na wodach polskiej strefy ekonomicznej oraz w grupach taktycznych na Morzu Bałtyckim i Północnym.
AL
Fot.: Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl